٣٢درصد سرپرستان خانواده‌های پردرآمد شغل ندارند : بدون شغل‌ها تقریبا در تمام ...



خانواده , خانواده برتر , مشاوره خانواده

بدون شغل‌ها تقریبا در تمام ١٠ دهك تقسیم شده از سوی این مركز وجود دارند. اما وجود این بدون شغل‌ها در هر دهك مفهومی متفاوت دارد.

بررسی جداول آماری مركز آمار ایران نشان می‌دهد در سال ٩٢، بیش از ٣٢ درصد از سرپرستان خانواری كه در دهك دهم یعنی گروه پردرآمدها هستند، شغلی ندارند. بدون شغل‌ها تقریبا در تمام ١٠ دهك تقسیم شده از سوی این مركز وجود دارند. اما وجود این بدون شغل‌ها در هر دهك مفهومی متفاوت دارد. در دهك اول یعنی كم درآمدترین‌ها كه ٦٦ درصد از سرپرستان خانوار آن غیرشاغلند به مفهوم بیكاری و نداری است اما بدون شغل‌های گروه آخر یعنی پردرآمدها به این معنی است كه سرپرستان خانوار در این گروه معمولا سرمایه‌هایی دارند كه هزینه‌های‌شان را تامین كرده و نیازی به اشتغال مجدد ندارند.

به گزارش اعتماد، آمارها نشان می‌دهد در جوامع شهری كل كشور ٨ /٣٣ درصد بر حسب وضعیت شغلی سرپرست خانوار بدون شغل هستند. این درصد را اگر به تفكیك گروه‌های درآمدی بررسی كنیم مشخص می‌شود كه بیشترین بیكاران در گروه اول درآمدی یعنی خانوارهایی كه در سال كمتر از چهار میلیون و ٥٠٠ هزار تومان درآمد دارند مشاهده می‌شود. در واقع ٩/ ٦٥ درصد از سرپرستان خانوار در این گروه درآمدی بدون شغل هستند.

به ترتیب هر چه دهك‌های درآمدی را به سمت بالاتر بررسی می‌كنیم ملاحظه می‌شود كه گروه‌هایی با درآمدهای كمتر  را بدون شاغلان دارند. درصدها از ٦٦ آغاز می‌شود و در هر دهك بعدی به ترتیب مقداری كاهش می‌یابد. اما به دهك دهم كه می‌رسیم یعنی گروهی كه سالانه ١٩ میلیون تومان و بیشتر در سال درآمد دارند درصد سرپرستان بیكار از ٢٧ درصد در دهك نهم به ٣ /٣٣ درصد می‌رسد. این به مفهوم آن است كه با وجود اینكه ٣٣ درصد از خانوارهای كشور بدون شاغل هستند اما درآمد سالانه‌شان بیش از ١٩ میلیون تومان در سال است.

بیشترین شاغلان مزدبگیر بخش خصوصی هستند
وضعیت خانوارهای شهری شاغل در سال ٩٢ اما نشان می‌دهد كه بین مشاغل مختلف بالاترین شاغلان را مزدبگیران بخش خصوصی تشكیل می‌دهد. درصد این گروه ٢٩ درصد برآورد شده كه پس از گروه بدون شاغلان بالاترین شمولیت را دارد. پس از آن كاركن مستقل با ٢/٢١ درصد، حقوق‌بگیر بخش عمومی ٧ /١١ درصد و كارفرما با ٩/ ٣ درصد به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. همچنین مزدبگیر بخش تعاونی با ١٢ /٠ و كاركن فامیلی بدون مزد نیز با ٠٢ /٠ درصد پایین‌ترین سهم را در بین خانوارهای شهری كشور دارند.

 ٥ /٣ درصد از كارفرمایان كمتر از ٥/ ٤ میلیون تومان در سال درآمد دارند
از دل جداول مركز آمار عدد ٥ /٣ درصدی كارفرمایانی بیرون می‌آید كه در سال كمتر از چهار میلیون و ٥٠٠ هزار تومان درآمد دارند. یعنی دهك اول جامعه نیز سرپرستانی با شغل كارفرمایی دارند. در دهك‌های بعدی هم سرپرستان كارفرما وجود دارد اما سهمی كمتر از گروه اول درآمدی دارند. از دهك دوم تا دهك نهم سهم سرپرستان كارفرما بین یك تا سه درصد متغیر است. ولی باز به یكباره سهم گروه دهم یعنی خانوارهایی با درآمد سالانه ٥/ ١٩ میلیون تومان و بیشتر سهم‌شان به ١ /٦ درصد بالغ می‌شود.


  اخباراقتصادی  -  اعتماد 


ویدیو : ٣٢درصد سرپرستان خانواده‌های پردرآمد شغل ندارند