وقتی نوسانات قیمت ارز به هیچ کس ربط ندارد! : درباره ادبیات جدیدی که در میان ...



درباره ادبیات جدیدی که در میان مدیران اقتصادی کشور رایج شده است
وقتی نوسانات قیمت ارز به هیچ کس ربط ندارد!
یعنی نرخ ارز به وزیر اقتصاد ربطی ندارد، به رئیس بانک مرکزی هم ربطی ندارد، اما به معاون اول رئیس جمهور که وعده و وعید اصلاح بازار ارز را می‌دهد مربوط است؟! اینجا چه کسی چه کاره است؟! معاون اول رئیس جمهور از نرخ ارز می‌گوید اما مجریان و متصدیان قانونی آن سخنی بر زبان نمی‌آورند! احتمالاً هنوز باید به دنبال کسی که داستان ارز به او مربوط است بگردیم! شاید اصلا خود مردم مقصرند! یعنی احتمالا مردم باید بروند از دولت عذرخواهی کنند که موجب افزایش نرخ ارز شده‌اند...

 

مدیرعامل باشگاه هنرمندان گفت وقتی به فرودگاه رفتم دیدم تیم حریف اضافه وزن ندارد  , ایده های عالی وقتی اتاق خواب کمد ندارد , قیمت دلار

 


«فردا»: اولین بار نبود که از زبان مسئولین آن هم در مجمع رسمی نظیر مجلس شورای اسلامی عبارتی با مضمون «به من ربطی ندارد» را می‌شنیدیم. نوسانات ارز که از مدت‌ها پیش آغاز شده و هر روز با چالش‌های جدیدی نیز همراه گشته بود، امروز دیگر به یک بحران تبدیل شده است. بالارفتن نرخ ارز داد همه را در آورده و از تاجر و کاسب گرفته تا کارمندهای بخش خصوصی و دولتی همه در توهمات بازار ارز به سر می‌برند. اگر سری به بازارهای مرتبط بزنید، متوجه خواهید شد که وضعیت اقتصادی کشور دچار یک بلاتکلیفی شده است. 
با تمامی این اوصاف، جالب است که هیچ مقام مسئولی چنین رخنه‌ اقتصادی را بها نمی‌دهد و جملگی یا بار را به دوش یکدیگر می‌اندازند یا صرفاً دشمن را متهم به ایجاد وضعیت موجود می‌کنند. وزیر اقتصاد در چنین شرایطی برای پاسخگویی به سؤال نمایندگان مجلس در صحن خانه ملت حاضر شده و البته پاسخ آشنایی برای ما دارد: «مشکلات ارزی در چارچوب وظایف نیست» یا به قول یکی از نمایندگان: «افزایش نرخ ارز ربطی به من ندارد!». آقای وزیر بار پاسخگویی را به دوش بانک مرکزی می‌اندازد و می‌گوید: «به استناد قانون امور پولی و بانکی کشور و ماده 193 آیین‌نامه داخلی احساس می‌کنم نباید وارد پاسخ به این سؤال شوم، شاید نتوانم حق مطلب را ادا کنم وقتی من مسئول پاسخ‌گویی به حوزه‌ای نیستم چه بسا پاسخگویی من حق آن دستگاه مرتبط را ضایع کند؛ شما اطلاعاتی در خصوص جزئیات تزریق ارز می‌خواستید، طبیعی است که من مسئول نیستم و اطلاعات را ندارم و این اختیار و اطلاعات نزد مقام مسئول دیگری است». 
با این اوصاف بایستی به سراغ مقام مسئول دیگری برویم. معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به نوسانات نرخ ارز به فارس می‌گوید: «موظف به پاسخگویی به رسانه‌ها نیستم»! یعنی به عبارتی افکار عمومی که از طریق رسانه تغذیه می‌شوند، اینجا «هیچ» هستند! شاید بهتر باشد به سراغ خود رئیس بانک مرکزی برویم. محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی همان مقامی است که به قول وزیر اقتصاد، اختیار و اطلاعات نزد اوست. حال آنکه ایشان نیز چندی پیش جملاتی شبیه به عبارات آقای وزیر را عنوان کرده است؛ او در نیمه تیرماه در خصوص افزایش نرخ ارز می‌گوید: «قیمت ارز با انتشار خبر انجام یک مذاکره میان ایران و دنیا 300 تومان بالا و پایین می‌شود که به نظر می‌رسد این مسایل سیاسی است و ربطی به بانک مرکزی ندارد». اینجا هم «عبارت به من ربطی ندارد، مشهود است!». یعنی کلا نرخ ارز کشور این‌قدر پا در هواست که هر اتفاقی بیفتد چند صد تومان بالا و پایین می‌شود؟! 
یعنی نرخ ارز به وزیر اقتصاد ربطی ندارد، به رئیس بانک مرکزی هم ربطی ندارد، اما به معاون اول رئیس جمهور که وعده و وعید اصلاح بازار ارز را می‌دهد مربوط است؟! اینجا چه کسی چه کاره است؟! معاون اول رئیس جمهور از نرخ ارز می‌گوید اما مجریان و متصدیان قانونی آن سخنی بر زبان نمی‌آورند! 
احتمالاً هنوز باید به دنبال کسی که داستان ارز به او مربوط است بگردیم! شاید اصلا خود مردم مقصرند! یعنی احتمالا مردم باید بروند از دولت عذرخواهی کنند که موجب افزایش نرخ ارز شده‌اند تا شاید وظیفه کنترل بازار ارز که به هیچ کس مربوط نیست را بتوان این‌طوری مدیریت کرد. 
البته شایان ذکر است که این منطق «به ما ربطی ندارد» در این دولت، مسبوق به سابقه است. همین چند وقت پیش بود که وزیر کار مشابه وزیر اقتصاد به مجلس فراخوانده شد و راجع به آمار نرخ بیکاری و حواشی آن مسائلی را مطرح کرد بالخصوص اینکه تلویحاً به «به ما ربطی ندارد» اشاره نمود! البته در همان جا نیز یکی از نمایندگان این‌گونه واکنش نشان داد: «گر جناب‌عالی وزیر کار نیستید ما حرفی نداریم اما اگر وزیر کار هستید نمی توانید بگویید که آمار اشتغال و کار به من ربطی ندارد، پس مشکل اشتغال و کار در این کشور به چه کسی ربط دارد؟» 
با این وصف بهتر است مشخص شود که مشکل ارز و ریال این کشور به چه کسی ربط دارد؟! به آقای وزیر، رئیس کل یا معاون اول؟

فردانیوز

 


ویدیو : وقتی نوسانات قیمت ارز به هیچ کس ربط ندارد!