هوش مصنوعی، آینده سرزمین دیجیتالی فیس بوک : مارک زوکربرگ، بنیانگذار و میلیاردر ...


مارک زوکربرگ، بنیانگذار و میلیاردر شبکه اجتماعی فیس بوک، در جدیدترین کنفرانس خبری خود که اخیراً برگزار شد، جزییاتی از اقدامات این شرکت در عرصه هوش مصنوعی را اعلام کرد که به نظر می‌رسد، آینده فیس بوک را رقم خواهد زد.



پادشا: غول شبکه‌های اجتماعی اینترنت، فیس بوک قصد دارد تا در آینده ای نه چندان دور، با استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دنیای هوش مصنوعی، نسل جدیدی از شبکه‌های اجتماعی هوشمند را در اختیار دو میلیارد کاربر اینترنت قرار دهد.

 آینده رشته هوش مصنوعی , بانک آینده , هوش مصنوعی
(گزارش مجله PCmag درباره کنفرانس خبری رهبر فیس بوک درباره آینده فیس بوک هوشمند)

مارک زوکربرگ، مدیرعامل و مؤسس شرکت فیس بوک، در کنفرانس خبری اخیر خود در امریکا جزییاتی از رویای دیجیتالی این غول اینترنتی را در عرصه هوشمند سازی شبکه‌های اجتماعی ارائه کرد که با بازتاب‌های گسترده ای در رسانه‌های جهان همراه شد. زوکربرگ در این نشست خبری، به پرسش‌های شمار زیادی از فعالان فناوری و اصحاب رسانه درباره آینده فیس بوک و شبکه‌های اجتماعی پاسخ گفت.

یکی از محورهای اصلی اظهارات رهبر فیس بوک، برنامه جاه طلبانه این شرکت، در حوزه توسعه ظرفیت‌های هوش مصنوعی در فیس‌بوک و بالاخص، در خدمات این پرتال پر بیننده اینترنت است. زوکربرگ در این نشست، از عزم جدی فیس بوک برای ارائه نسل جدیدی از شبکه‌های اجتماعی بر پایه هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط سخن گفت که می‌کوشد، استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی را نسبت به روش سنتی موجود، با تغییرات اساسی همراه کند. تغییراتی که می‌تواند، در ظهور انقلاب شگرف در عرصه شبکه‌های اجتماعی و کارآفرینی دیجیتالی، قابل توجه باشد.

 آینده , شعب بانک آینده , کس مصنوعی

زورکربرگ جوان، در این کنفرانس خبری که به صورت آنلاین نیز برگزار می‌شد و شرکت کننده‌های مختلفی دران حضور داشتند،، واقعیت مجازی (VR: Virtual Reality) و هوش مصنوعی (AI: Artificial Intelligence) را، دو بال مهم و جدانشدنی از آینده شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیس بوک دانست و درباره اهمیت هوض مصنوعی برای فیس بوک نوشت: اگر شما از یک سگ، عکس‌برداری کنید و زیر تصویر این عکس، درباره سیاست صحبت کنید، ما از طریق سامانه هوش مصنوعی خود، در خواهیم یافت که چه کاربرانی در نسل آینده سایت فیس بوک، به سگ و دنیای سیاست، توأمان علاقمند هستند و تلاش می کنیم تا پست شما را، به اطلاعان کاربران نیز برسانیم.

زوکربرگ درباره پیش بینی وقوع چنین پدیده ای در فیس بوک اظهار داشت: من قول نمی‌دهم که این سرویس، از فردا در اختیار کاربران ما قرار بگیرد، اما مطمئن هستم که تا 10 سال آینده، فیس بوک قادر خواهد بود تا چنین خدمات هوشمندانه ای را به کاربران خود ارائه کند. برای رسیدن به این نقطه آرمانی، فناوری فیس‌بوک باید بکوشد تا از همه نظر، از توان تحلیل، درک و شناخت انسان‌ها در شبکه‌های اجتماعی، بالاتر باشد.

فیس بوک، چندی پیش، از ربات هوش مصنوعی Facebook’s AI robot خود به نام LAPGAN که در لابراتوارهای تحقیقاتیان در Menlo Park l استفاده می‌شود، سخن گفت که قادر است با بررسی تصاویر مختلف، تصاویری به ابعاد 64 در 64 پیکسل خلق کند که تا حدود 40 درصد، به تصاویر واقعی شبیه هستند. یکی دیگر از لابراتوارهای تحقیقاتی هوش مصنوعی فیس بوک، در Yann LeCun واقع شده است.

اگر چه مایکروسافت و گوگل نیز پیش تر در زمینه هوش مصنوعی، فعالیت‌هایی را انجام دادند، اما فیس بوک در تلاش است تا با استخدام محققان بیش تر، گوی سبقت را از رقبای سنتی خود برباید و خود را پایگاه برتر هوش مصنوعی AI powerhouse در جهان کند. در سال 2015 میلادی، مایکروسافت و گوگل، بر روی سامانه‌هایشی گرایی Microsoft Common Objects فعالیت کردند.

 چرم مصنوعی , سرزمین عجایب , اندروید سرزمین موبایل

زوکربرگ درباره دلیل توجه این شرکت در حوزه واقعیت مجازی و سرمایه گذاری میلیارد دلاری در این عرصه اظهار داشت: به نظر من، نسل پس از گوشی‌های هوشمند، نسل واقعیت مجازی می‌باشد که باید بر رویان کار و سرمایه گذاری بیش تری انجام داد. واقعیت مجازی، پلتفرم عمده در فناوری‌های رایانشی را تشکیل خواهد داد و از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد شد.

وی اضافه کرد: در آینده، ما گوشی‌های هوشمند خود را در جیبمان خواهیم داشت، اما احتمالاً، عینک‌هایی بر چهره خواهیم زد که ما را قادر می‌سازد تا هر آن چه می‌بینیم و هر آنچه فکر می‌کنیم، با افرادی که دوست داریم چنین اطلاعاتی دریافت کنند، به اشتراک بگذاریم. این حس رؤیایی، ارتباط با افراد در دنیای دیجیتالی آینده است.

زوکربرگ معتقد است، ارزش ویدئو، به مراتب بیش تر از تصاویر و به اشتراک گذاری آن ها است. وی می‌گوید: در آینده ای نه چندان دور، من پیش بینی می‌کنم که ما قادر خواهیم بود تا افکار را، از مغز خود به مغز دیگران از طریق فناوری‌های پیچیده هوشمند، انتقال دهیم. شما قادر خواهید بود تا دوستانتان را از افکار خود با خبر کنید و دوستان شما نیز بلافاصله، چنین سیگنال‌هایی از طرف شما، دریافت خواهند کرد. من پیش بینی می‌کنم، این نهایت فناوری ارتباطی را رقم خواهد زد.

خالق فیس بوک، در این کنفرانس خبری، درباره ائتلاف جهانی این شرکت با 6 غول برتر دنیای فناوری در قالب Internet.org نیز سخن گفت. در قالب این طرح، فیس بوک می‌کوشد تا از طریق پهبادها و فناوری‌های فضایی، اینترنت پر سرعت و بعضاً رایگان را در اختیار میلیون‌ها نفر از جمعیت جهان قرار دهد تا شکاف دیجیتالی در دنیا کاهش یابد. اخیراً از شرکت، از سامانه های لیزری برای تبادل اطلاعات نیز سخن گفته بود که تلاشی برای توسعه ارتباطات در دنیای فیس بوک به شمار می‌رود.

 مژه مصنوعی , دندان مصنوعی , سرزمین موج های آبی

زوکربرگ در این باره نیز اظهار داشت: طی 10 سال آینده، ائتلاف اینترنتی ما، این قدرت را خواهد داشت تا صدها میلیون شهروند کره زمین، که قابلیت دسترسی به اینترنت ندارند، به یکدیگر متصل کند. تحقیقات نشان می‌دهد که به ازای هر 10 نفری که به اینترنت وصل می‌شوند، 1 نفر از فقر نجات پیدا می‌کند. بنابراین، اگر ما بتوانیم 4 میلیارد از جمعیت 7 میلیاردی کره زمین را به اینترنت متصل کنیم، تقریباً می‌توانیم 400 میلیون نفر را از خط فقر خارج کنیم. به نظرم، این بهترین کاری هست که فیس بوک در دنیای پیرامون، می‌تواند انجام دهد.

بخش دیگری از پرسش‌های مطرح شده در نشست خبری مدیرعامل فیس بوک، به موضوع سیاست این پرتال در عرصه اسم واقعی یا Real Name Policy مرتبط بود که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، اعتراضات گسترده ای را در دنیا به راه انداخت. در قالب سیاست اسم واقعی، فیس بوک، صفحات اشخاص یا گروه‌هایی که از اسامی غیر واقعی در نام گذاری پروفایل خود استفاده می‌کردند، بر اساس گزارشات کاربران، مسدود می‌کرد. امری که برای برخی از گروه‌ها مانند Drag Queens، منجر به راه اندازی راهپیمایی چند صد نفری در آمریکا شد. فیس بوک، نهایتاً، از کاربران به خاطر این سیاست، عذرخواهی کرد.

زوکربرگ گفت: اسم واقعی شما، از نظر ما، آن چیزی هست که دوستان شما، شما را با آن نام صدا می‌کنند و هر نامی که شما دوست دارید در پروفایل خود از آن استفاده کنید. اگر شما دوست دارید با اسم مستعار در فیس بوک شناخته شوید، ما این حق را می‌پذیریم، اما تلاش خواهیم کرد تا افراد از نام واقعی خود در این پرتال نیز استفاده کنند و حق افراد زیادی نیز، حفظ شود.

خالق فیس بوک در بخش دیگری از موضوعاتی که مطرح کرد، به مساله هوش مصنوعی در سامانه‌های مسنجری قابل نصب بر روی گوشی‌های هوشمند اشاره کرد و عنوان داشت: همکاری فیس بوک با Language Technology Service که در زمینه زبان شناسی می‌باشد، ادامه دارد و در همین راستا، شرکت WIT AI خریداری شد.

سرزمین موجهای آبی , خرید کس مصنوعی , هوش مصنوعی چیست  
(شرکت دیت آی، جدیدترین خرید فیس بوک در زمینه فناوری تشخیص صدا می‌باشد)

از طریق فناوری که این شرکت "تشخیص صدای طبیعی" در اختیار فیس بوک می‌گذارد، امکان تبدیل فایل‌های صوتی به فایل‌های متنی، در مسنجرهای فیس بوک برای کاربران فراهم می‌شود تا کاربر، به جای گوش دادن فایل‌ها، بتواند آن‌ها را بخواند. قابلیت ترجمه و آوانویسی (transcription)، یکی از مهم‌ترین فرصت‌ها برای کاهش محدودیت‌های فیس بوک در مرتبط کردن افراد با یکدیگر می‌باشد.. موضوعی که در حال حاضر، تفاوت‌ها زبانی را به چالشی در توسعه ارتباطات در دنیا، مبدل کرده است و بزرگان دنیای دیجیتال می‌کوشند، با فناوری‌های جدید، به خصوص هوش مصنوعی، تا حد زیادی این موانع بر طرف شود.

اظهارات اخیر رهبر فیس بوک درباره آینده شبکه‌های اجتماعی، نشان دهنده استراتژی‌های محرمانه فیس بوک برای بسط سیطره دیجیتالی خود در دهکده جهانی است. نسل آینده فیس بوک، احتمال دارد، شاهد کاربرانی نباشد که مدت‌ها پشت رایانه شخصی خود یا در حالی که گوشی هوشمند در دست دارند، پست و کامنت می‌زنند.

احتمالاً کاربران قادر خواهندبود تا از تلفیق هوش مصنوعی و واقعیت مجازی فیس بوک استفاده کرده، و بدون تماس با کیبیور، متون مورد نیاز را خوانده و پست کنند و به پیام‌های دوستانشان، پاسخ دهند و فایل‌های بسیاری زا نیز در این بین، به اشتراک بگذارند. تعامل انسان با رایانه‌های هوشمند، به صورت تماسی (با استفاده از دست)، کم خواهد شد و ارتباطات کلامی با دستگاه‌های هوشمند، جایگزین سیستم کنونی تعامل با ازارهای آی تی می‌شود که می‌تواند دنیای جدیدی را پیش روی انسان‌های کره زمین قرار دهد.

برای آگاهی از اقدامات فیس بوک در عرصه هوش مصنوعی، به نشانی research.facebook.com/ai مراجعه کنید.


ویدیو : هوش مصنوعی، آینده سرزمین دیجیتالی فیس بوک