هفته‌ای که قیمت سکه تغییر می‌کند+جدول : هفته ای که قیمت سکه تغییر می کند انتظار ...



هفته ای که قیمت سکه تغییر می کند

انتظار موج افزایشی یا آغاز اصلاح قیمت ها

موسسه HSBC: رشد طلا در محدوده مثبتی باقی می ماند

 دادوستدهای بازار قراردادهای آتی سکه در شرایطی انتظار موج دیگری از افزایش قیمت ها است که احتمال اصلاح قیمت ها نیز بعید نیست.

پیش بینی افزایشی از قیمت طلا

مبادلات طلا در چند روز اخیر در بازارهای جهانی با نوسان محدودی دنبال شد، این در حالی است که گزارش مربوط به اعلام نرخ بیکاری و افزایش هزینه های مصرف کننده در ماه دسامبر تا حدودی به صورت مجزا شرایط نوسانی را برای دادوستدها ایجاد کرده بود.

البته پایداری اونس در مرز مشخص باعث شده بود همچنان گمانه زنی ها در خصوص وضعیت فعلی ادامه پیدا کند. اعتقاد تحلیلگران بر این است اگر داده های منتشر شده در خصوص نرخ بیکاری پایین تر از سطح مورد انتظار بود چه بسا بازار تغییرات رو به بالایی را تجربه می كرد، اما در شرایط فعلی سطح قیمت ها به گونه ای است که افت و خیز ها ادامه داشت که آن هم به تبع از تغییر محسوس داده های اعلام شده در خصوص تازه ترین نشست کمیسیون FOMC که بیشتر حول محور تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم سال 2012 و سیاست های پولی بود با تغییر همراه شد.

البته داده های منتشر شده در خصوص افت میزان نرخ خرده فروشی در آلمان و افزایش بازده اوراق قرضه در ایتالیا روی روند مبادلات در بازارهای مالی تاثیرگذار بود. در شرایطی که اغلب تحلیلگران بر این باورند به احتمال زیاد طلا به عنوان ابزاری ساده در نقش حصاری در برابر تورم در قبال نوسانات بازار ارز در کشورهای نوظهور مورد استفاده قرار خواهد گرفت، بانک بی ان پی پاریباس پیش بینی کرد: میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به 1790 دلار خواهد رسید. این رقم در گزارش قبلی این موسسه در حدود 1865 دلار اعلام شده بود.

موسسه HSBC نیز در گزارشی اعلام کرده طلا در محدوده مثبتی باقی می ماند، اما این وضعیت تنها برای کوتاه مدت است در حالی که ارزیابی مجدد نشان می دهد بهبود اقتصادی ایالات متحده و سیاست های پولی بانک های مرکزی جهان شرایط را برای ادامه صعود قیمت ها فراهم می کند.

براساس گزارش این موسسه، سطح تقاضای فیزیکی طلا در محدوده بالایی باقی می ماند و برای یک ماه آینده این محدوده یک هزار و 750 دلار به ازای هر اونس خواهد بود. البته رابطه مستقیمی بین افزایش قیمت طلا و نرخ تورم و بی ثباتی های اقتصادی وجود دارد و در مجموع معادلات به گونه ای است که نشان می دهد قیمت ها با تحرکات مثبتی از سر گرفته خواهد شد.

موج افزایشی یا کاهشی قیمت ها؟

در بازارهای داخلی تغییرات بازار بیشتر به سمت بالا بوده، این در حالی است که اخبار و گزارش های منتشر شده از آینده نشان می دهد باز هم می توان شاهد خیزش جدیدی از قیمت ها باشیم. آغاز دور جدیدی از محدودیت های بین المللی از سوی ایالات متحده، پیشنهاد گروه 1+5 برای مذاکره دو طرف در ماه فوریه پس از لغو مذاکرات ماه ژانویه و اخبار جدیدی مبنی بر عدم اجرایی شدن فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها در سال جاری از جمله پارامترهایی است که روی روند دادوستدها و تصمیم بازار می تواند تاثیرگذار باشد.

تحلیلگران با اشاره به افزایش قیمت دلار طی هفته جاری معتقدند اخبار و گزارش های رسمی و غیر رسمی از حوزه سیاست و اقتصاد روی موج افزایشی قیمت ها تاثیرگذار بوده است؛ این در شرایطی که با توجه به شرایط فعلی احتمال شروع دور دیگری از تحرکات قیمتی و پس از آن ثبات قیمت ها در همان محدوده وجود دارد؛ البته در عین حال که افزایش قیمت ها می تواند برای بازار ترسیم شود اصلاح قیمت ها نیز می تواند استراتژی نهایی فعالان قرار گیرد.

نزدیک می فروشند، دور می خرند

بازار قراردادهای آتی سکه نیز به تناسب بازار نقدی ارز و سکه و برخلاف تغییرات اندک بازار طلای جهانی شاهد موج دیگری از افزایش قیمت ها آن هم با دامنه نوسان بیش از 5 درصد بوده است. به نظر اغلب فعالان، در شرایط کنونی باید در انتظار وضعیت پیش روی بازار نقدی بود زیرا اغلب سرمایه گذاران تصمیم گرفته اند در سررسیدهای دور خرید کنند و در سررسیدهای نزدیک با جابه جایی موقعیت های خرید و فروش متناسب با نزدیک شدن قیمت ها به بازار نقدی موقعیت فروش بگیرند.

تحلیلگران بر این باورند نباید از فشار روانی افزایش سطح تقاضا با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و ایام عید غافل ماند زیرا در هر صورت اخبار و گزارش های منتشر شده به گونه ای شده که دلار در سطوح پایین قیمتی فروشنده ندارد و در سطوح بالا نیز اغلب خریداران در فکر معامله هستند.

به تناسب همین فشارهای روانی در بازار ارز، در بازار سکه نیز قیمت ها با افزایش همراه شده و به نظر می رسد به دلیل فشارهای روانی موجود نه صرافی ها ارز می فروشند و نه بازار تصمیم به گرفتن موقعیت های فروش برای سکه گرفته است. البته اخبار مربوط به مباحث هسته ای کشورمان و صحبت های دو طرف مذاکره کننده نشان می دهد نمی توان به یقین نسبت به توافقات امیدوار بود و در عین حال باید در انتظار تصمیمات جدید باشیم./دنیای اقتصاد

 

جدول تغییر قیمت سوخت , جدول تغییر قیمت سوخت گاز شهری , جدول لیست قیمت


ویدیو : هفته‌ای که قیمت سکه تغییر می‌کند+جدول