مهر اول تایید صلاحیت ها :  اخبار انتخابات  مجلس  -  طاهرنژاد كه اسب خود را ...



دندانپزشکان تایید صلاحیت شد , احمدی نژاد تایید صلاحیت , فیلم تایید صلاحیت مجلس

 اخبار انتخابات  مجلس  -  طاهرنژاد كه اسب خود را از مقصد استان مازندران برای رسیدن به بهارستان زین كرده بود، اكنون به سد هیات‌های اجرایی برخورد كرده كه دولت مورد حمایت او تركیب آن را مشخص كرده بود، البته با تایید شورای نگهبان. اما كارگزارانی‌های هوادار دولت بیش از اینها به سد رد صلاحیت‌ در همان قدم‌های اول برخورد كردند.

 

چرا كه در استان اصفهان نیز علی محمد نمازی، عضو ارشد حزب كارگزاران و نماینده پیشین لنجان در مجلس از جمله افرادی است كه برای انتخابات توسط هیات اجرایی رد صلاحیت شده است. در استان كرمانشاه نیز سید احمد عزیزی، عضو كارگزاران سازندگی مهم‌ترین چهره‌ای است كه بنا به گزارش سایت‌های محلی صلاحیت او برای انتخابات مجلس رد شده است. در همین حال صلاحیت معاون فرهنگی هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در هیات اجرایی انتخابات حوزه انتخابیه كرمان و راور رد شد. حجت‌الاسلام علی كمساری در حالی كه خبر داده دلیل رد صلاحیتش «عدم التزام به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی» اعلام شده، گفته كه به این جریان اعتراض خواهد كرد. همچنین خبرگزاری ایلنا نیز به برخی اخبار درباره رد صلاحیت علی صالح‌آبادی، مدیر مسوول روزنامه ستاره صبح نیز اشاره كرده است. صالح‌آبادی از استان خراسان رضوی وارد گود انتخابات شده بود.

مجری ناكام
در میان رد صلاحیت‌شدگان انتخابات مجلس دهم اما یك چهره مشهور دیگر هم دیده می‌شود. چهره‌ای كه ورودش به رقابت انتخاباتی بسیار خبرساز بود اما هیچگاه در عمر خود تجربه‌ای در سیاست‌ورزی نداشت. جواد خیابانی، مجری و گزارشگر تلویزیونی كه از حوزه كرج برای انتخابات نام‌نویسی كرده بود، گویا با مشكل در مدرك تحصیلی خود مواجه شده است. مشكلی كه تا اینجا باعث شده هیات اجرایی انتخابات این استان روی اسم او به عنوان یك نامزد انتخاباتی خط قرمز بكشد.

صف طولانی تایید صلاحیت‌شدگان
در مقابل، پیدا كردن چهره‌های سرشناس در میان تاییدصلاحیت‌شدگان كار بسیار ساده‌ای است. جایی كه اكثر سیاسیون مطرح توانسته‌اند نظر مثبت هیات‌های اجرایی انتخابات را جلب كنند. از میان اصلاح‌طلبان شاید شاخص‌ترین نام‌ها محمدرضا عارف در تهران و مصطفی معین در شیراز باشند. ضمن آنكه برخی منابع نیز دیروز از تایید صلاحیت فرزندان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای انتخابات مجلس دهم توسط هیات‌های اجرایی خبر داده‌اند. پیشتر محسن و فاطمه هاشمی اعلام كرده بودند كه در صورت تایید صلاحیت نهایی هر دوی آنها، یكی از فرزندان آیت‌الله هاشمی به نفع دیگری كنار خواهد رفت.

 

در تهران همچنین چهره‌هایی چون الیاس حضرتی، جواد اطاعت و ابوالفضل شكوری از سوی هیات‌های اجرایی تایید صلاحیت شدند. محمدجواد حق‌شناس كه برای ورود به مجلس دهم شورای اسلامی ثبت‌نام كرده بود، از تایید صلاحیت خود از سوی هیات اجرایی خبر داد. این عضو حزب اعتمادملی گفت كه در تماسی تلفنی به او گفته‌اند كه تایید صلاحیت شده است. سید حسن رسولی، رسول منتجب‌نیا و محسن رهامی هم توانسته‌اند در این مرحله تایید صلاحیت خود را دریافت كنند. محسن مهرعلیزاده، سید محمود میرلوحی و مرتضی مبلغ از دیگر افرادی هستند كه نام‌شان در فهرست افراد تایید صلاحیت شده دیده می‌شود. این در حالی است كه حسین كاشفی، از نامزدهای اصلاح‌طلب مجلس دهم اعلام كرده كه از ادامه حضور در صحنه رقابت انصراف داده است.

 

در جریان اصولگرا نیز به نظر نمی‌رسد به جز رسایی، چهره دیگری با مشكلی جدی در این مرحله برخورد كرده باشد. دیروز به جز خبر ردصلاحیت این نماینده تهران، هیچ خبر مشابهی از نامزدهای شاخص و مشهور اصولگرا نه در پایتخت و نه در دیگر نقاط كشور مخابره نشد.


همچنین علی مطهری نیز در گفت‌وگو با «اعتماد» تایید كرد كه صلاحیت او توسط هیات‌های اجرایی انتخابات در این دور مورد تایید قرار گرفته است. در همین حال چهره‌های دیگری چون مرتضی اشراقی و اعظم طالقانی نیز توانسته‌اند از این مرحله عبور كنند تا به حضور در دور نهایی انتخابات، امیدوارتر باشند. چهره‌های دیگری چون حسین نقاشی و فاطمه راكعی هم در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام كردند هیچ اطلاعی مبنی بر رد صلاحیت‌شان در این مرحله به آنها اعلام نشده است. چیزی كه می‌تواند به معنای عبور این چهره‌ها از گام اول تایید صلاحیت‌ها باشد.

نتیجه‌ای كه شاید دوباره تغییر كند
اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی انتخابات اما هیچ تضمینی برای پا بر جا ماندن تا هفتم اسفند ندارد. چرا كه كار اصلی هنوز شروع نشده است. كاری كه بر عهده شورای نگهبان و هیات‌های نظارت انتخابات است. آنجا می‌تواند محل وقوع اتفاقاتی جدید باشد؛ اتفاقاتی از جنس تغییر نتیجه اعلام شده توسط هیات‌های اجرایی یا نهایتا شورای نگهبان. تمام نامزدهای رد صلاحیت شده در مراحل بعدی بررسی صلاحیت‌ها این امكان را دارند تا شكایت خود را ابتدا تقدیم هیات‌های نظارت و بعد از آن تقدیم شورای نگهبان كنند. جایی كه احتمال تغییر رای هیات‌های اجرایی وجود دارد. همان‌طور كه نامزدهای تایید صلاحیت شده نیز هنوز حضورشان در میدان نهایی انتخابات قطعی نیست چرا كه آنها هم نیازمند دریافت مهر تایید هیات‌های نظارت و شورای نگهبان پای برگه صلاحیت خود هستند تا در صف انتخابات هفتم اسفند قرار بگیرند.

 لیست اول صلاحیت‌ها از راه رسید؛ لیستی كه البته هیچ چیز آن نهایی نیست. آنچه دیروز اعلام شد در واقع نتیجه بررسی هیات‌های اجرایی از صلاحیت نامزدهای انتخاباتی بود؛ نتیجه‌ای كه نهایتا شورای نگهبان باید نظر نهایی را روی آن بدهد. جایی كه تجربه نشان داده نتیجه نهایی اعلام شده تفاوت زیادی با نتیجه بررسی‌های هیات‌های اجرایی خواهد داشت. با اینكه هنوز هیچ چیز نه به‌دار است و نه بار اما بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس در همین مرحله به اندازه كافی خبرساز بوده است. خبرهایی درباره آنها كه صلاحیت‌شان رد شد و آنها كه تایید شدند. با توجه به آمارهایی كه وزارت كشور و استانداری‌ها اعلام كرده‌اند تا اینجای كار تعداد نامزدهای رد صلاحیت شده، آنقدرها چشمگیر و زیاد نبوده است.

 

اما در میان همین عده كم هم می‌شود به چهره‌هایی خبرساز رسید؛ جایی كه یك نماینده منتقد دولت، یك فعال سیاسی حامی دولت و یك مجری مشهور تلویزیونی دیده می‌شوند. خبر رد صلاحیت حمید رسایی دیروز در صدر اخبار ردصلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی قرار داشت. تا اینجای كار او تنها نماینده‌ای است كه صلاحیتش مورد تردید هیات‌های اجرایی انتخابات قرار گرفته است. هر چند دیروز خبرگزاری ایلنا گزارش داد كه دو تن از نمایندگان استان آذربایجان شرقی هم نتوانسته‌اند از سد این مرحله بگذرند.

 

ایلنا البته این خبر را بر اساس «شنیده‌هایی از شبكه‌های اجتماعی» منتشر كرده و مهر تاییدی پای آن نزده است. اما خبر رد صلاحیت حمید رسایی توسط خود او تایید شده است. رسایی در مطلبی كه در ارتباط با همین موضوع نوشته، تاكید كرده كه قطعا به این حكم اعتراض خواهد كرد.

 

رسایی همچنین گفته كه رد صلاحیت او در هیات‌های اجرایی به دلیل پرونده‌ای است كه در هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری، به ریاست محمد اشرفی اصفهانی برای او گشوده شده بود؛ پرونده‌ای كه این نماینده تهران اعلام كرده حكم آن توسط دیوان عدالت اداری نقض و وی تبرئه شده است. رسایی همچنین گفته كه نتیجه استعلام وی از مراجع چهارگانه رسمی مثبت بوده است و مشكلی برای حضور در انتخابات پیش رو ندارد. اما در میان نیروهای سیاسی هوادار دولت نیز عده‌ای بوده‌اند كه صلاحیت آنها مورد تایید هیات‌های اجرایی انتخابات قرار نگرفته است. مهم‌ترین این چهره‌ها تاكنون یدالله طاهرنژاد است، عضو شورای مركزی حزب كارگزاران.


 اخبار انتخابات  مجلس  -  اعتماد 


ویدیو : مهر اول تایید صلاحیت ها