غذاهایی كه باعث می‌شوند راحت‌تر نفس بكشید : «نفسم بالا نمی‌آید»، «سخت نفس می‌كشم» ...


«نفسم بالا نمی‌آید»، «سخت نفس می‌كشم» «نفس كشیدن برایم مشكل شده»؛ در شهرهایی مثل تهران این جمله را زیاد می‌شنویم.

غذاهایی که باعث کاهش باروری در مردان می شوند , غذاهایی که باعث سقط جنین می شوند , این مواد غذایی باعث کسالت و خستگی می‌شوند

پادشا:  «نفسم بالا نمی‌آید»، «سخت نفس می‌كشم» «نفس كشیدن برایم مشكل شده»؛ در شهرهایی مثل تهران این جمله را زیاد می‌شنویم.

 به جز افرادی كه مبتلا به آسم و سایر ناراحتی‌های تنفسی هستند، این جملات حتی از افراد سالم هم شنیده می‌شود، حتی افرادی كه مشكل تنفسی هم ندارند، درهوای آلوده دچار مشكلات تنفسی می‌‌شوند اما گاهی می‌توان با یك فهرست خرید ساده كاری كرد كه نفس‌كشیدن راحت شود.



طبیعت هم می‌تواند ضدآسم باشد

برای آن‌هایی كه نفس كشیدن برای‌شان سخت است

«سالی هید»، پروفسور بیماری‌‌های ریه در دانشگاه «ایندیانا» كه به‌تازگی تحقیقاتی در مورد تاثیرات مواد غذایی روی خوب نفس‌‌كشیدن انجام داده است می‌گوید: «آسم یك بیماری است كه مشخصه آن التهاب مزمن راه‌های هوایی است، خیلی از غذاها ممكن است این روند التهابی را بدتر كنند و برخی از غذاها هم ممكن است باعث بهبود این حالت شوند. طبیعی است كه هیچ‌كس به شما نخواهد گفت كه داروها و اسپری مخصوص آسم یا داروهای آنتی‌بیوتیكی كه برای عفونت‌های ریه مصرف می‌كنید را كنار بگذارید اما بدانید كه انتخاب غذاهای مناسب می‌تواند نفس كشیدن شما را راحت‌تر و احتیاج‌تان به دارو، ماسك یا اسپری را كمتر كنند.»



چه غذاهایی باعث بلوغ زودرس میشود , چه علت‌هایی باعث طلاق می‎شوند؟  , غذاهایی که باعث آسیب به مغزتان می شود

فشارخون نگیرید، سرفه هم نكنید

كم نمك بخورید

نتایج مطالعه‌ای كه در دانشگاه «مكران» انجام گرفته نشان می‌دهد، زنان مبتلا به آسم و سایر بیماری‌های ریوی كه یك رژیم غذایی كم‌نمك دارند رژیم‌غذایی آن‌ها طی یك روز حداكثر 3/1 تا 5/1 گرم نمك داشته است تا كمتر از زنانی كه نمك در رژیم غذایی آن‌ها بسیار زیاد است دچار حمله و مشكل تنفسی شوند، تنفس برای آن‌ها راحت‌تر شود.  دانشمندان معتقدند نمك، سلول‌های عضلانی صاف موجود را ریه تحریك می‌كند و در عین حال میزان كلسیم در داخل سلول‌ها را به‌هم می‌ریزد و این باعث می‌شود كه سلول‌ها فعالیت معمول خود را انجام دهند و در نتیجه تنفس سخت‌تر شود. به هر حال نمی‌توان نقش نمك را در حملات تنفسی نادیده گرفت. محدودكردن میزان نمك فواید دیگری هم برای شما دارد. یادتان باشد كه یكی از اصلی‌ترین منابع نمك در زندگی روزانه غذاهای آماده و فست‌فودها هستند كه به راحتی می‌توان آن‌ها را از رژیم غذایی حفظ كرد یا حداقل مصرف آن‌ها را محدود كرد.



به قرمزها فكر كنید

آنتی‌اكسیدان‌ها

براساس مطالعات انجام گرفته، افرادی كه دچار آسم یا عفونت‌ ریه هستند رادیكال‌های آزاد مضر بیشتری در بدن و ریه خود دارند و این باعث می‌شود‌، ریه آن‌ها دچار ترشح بیشتر و تنفس برای‌شان مشكل‌تر شود. یك مطالعه در سوئد نشان داده افرادی‌كه مقدار زیادی آنتی‌اكسیدان مصرف می‌كنند (مثلا 60 میلی‌گرم در روز بتاكاروتن) میزان رادیكال‌های آزاد كمتری نسبت به افرادی كه این میزان آنتی‌اكسیدان را مصرف نمی‌كنند دارند و در نتیجه عملكرد ریه آن‌ها بهتر است. این مطالعه نشان داده، خوردن روزانه 5 وعده میوه و سبزی‌ می‌تواند 8میلی‌گرم بتاكاروتن به بدن شما برساند. این در حالی است كه برخی مطالعات نشان داده، روزی 4 تا 6 میلی‌گرم بتاكاروتن برای بدن انسان كافی است. یك مطالعه دیگر كه در آلمان انجام گرفته نشان داده، افرادی كه هفته‌ای 30 میلی‌گرم لیكوپن دریافت می‌كنند با تعداد دفعات كمتر و با شدت كمتر دچار حملات تنگی نفس یا آسم می‌شوند. اگر فكر می‌كنید كه این میزان آنتی‌اكسیدان‌ها در غذای‌تان كافی نیست و سبزی‌ها و میوه‌های تازه كم مصرف می‌كنید با پزشك خودتان مشورت كنید تا یك رژیم غذایی مناسب به شما بدهد.

هندوانه و گوجه‌فرنگی منابع غنی از كیلوین در طبیعت هستند (یك قاچ بزرگ از یك هنداونه، متوسط بین 10 تا 15 میلی‌گرم و یك گوجه‌فرنگی متوسط 3میلی‌گرم لیكوپن در خود دارند) برخی مكمل‌ها و پودرها به‌تازگی به بازار عرضه شده‌اند كه حاوی آنتی‌اكسیدان‌های مختلف هستند.



غذاهایی که باعث تضعیف مغز میشوند , شایع ترین بیماریهایی که باعث ناتوانی جنسی می شوند , خوردن غذاهایی که باعث تکان خوردن جنین میشود

چرا خانم‌ها باید فلفل دلمه‌ای بخورند

ویتامین C

تحقیقات پژوهشگران دانشگاه «یل» نشان داده، افرادی كه برای 2 روز متوالی هر روز 500 میلی‌گرم اسید اسكوریك (ویتامین C) در رژیم غذایی خود دارند طی ماه‌های سرد كمتر دچار تنگی نفس، خس‌خس سینه،‌ سرفه‌های حساسیتی و حملات آسم می‌شوند. در این تحقیقات مشخص شده است كه اسید آسكوریك احتمالا با جلوگیری از آزادشدن هیستامین اثرات خود را اعمال می‌كند. هیستامین، ماده‌ای شیمیایی است كه باعث تورم راه‌های هوایی و مشكلات تنفسی می‌شود و در واقع ویتامین C شبیه قرص‌های آنتی‌هیستامین است.

شما می‌توانید با اضافه‌كردن مركبات، فلفل‌دلمه‌ای (كه یك منبع عالی ویتامین C است) و سایر منابع ویتامین C به غذای‌تان، نفس كشیدن‌تان را راحت‌تر كنید. یادتان باشد كه براساس تحقیقات دانشمندان كانادایی، از هر 10 زن در این كشور، یك نفر به مقدار كافی ویتامین C در رژیم غذایی خود نمی‌خورد.



 آشنایی بامواردی که باعث چاقی می شوند , 4 محصول آرایشی که باعث می­شوند جوانتر به نظر برسید , بدترین عاداتی که باعث چاقی شکمی می شوند

ماهی بخورید، سویا نه

ماهی

گروه تحقیقاتی دانشگاه «ایندیانا» در یك مطالعه خود به طور روزانه، هر روز یك قرص حاوی امگا3 به گروهی از خانم‌ها دادند (هركدام از این قرص‌ها حاوی 2/3 گرم EPA و 2/2گرم DHA كه هر 2 از انواع امگا3 هستند، در خود داشتند)، در نهایت پس از 2هفته این افراد در شرایط مختلف با افرادی‌كه این رژیم غذایی را نداشتند مورد مقایسه قرار گرفتند و مشخص شد كه افرادی كه روزانه امگا3 دریافت كرده بودند در زمان ورزش یا در زمان سرماخوردگی وضعیت تنفسی بهتری دارند.

دركل امگا3 خاصیت ضدالتهابی دارد و احتمالا خاصیت مثبت این ماده در بهبود وضعیت تنفسی چه در افراد مبتلا به آسم و چه در افراد عادی ناشی از همین خاصیت ضدالتهابی آن است. البته تحقیقات اخیر نشان داده كه امگا6 برعكس امگا3 خاصیت ایجاد التهاب در بدن دارد و برای همین باید حواس‌تان باشد كه مواد غذایی حاوی امگا3 مصرف كنید نه امگا6. ماهی‌‌هایی مثل سالمون، ماهی تن و ماهی خال مخالی منابع عالی امگا3 هستند، در حالی كه مواد غذایی حاوی سویا بیشتر امگا6 دارند.



اگر می‌خواهید در سرما آسم نگیرید

كافئین

خوردن روزانه مقدار زیادی كافئین می‌تواند به‌خصوص در كسانی كه دچار آسم فعالیتی هستند از شدت علائم بكاهد. به طور مثال تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه «گلاسكو» نشان داده، كسانی كه 3 فنجان قهوه می‌خورند و سپس ورزش می‌كنند، كمتر از دیگران به آسم ورزشی مبتلا می‌شوند. كافئین نقش چشمگیری در شل‌كردن عضلات و در عین حال راه‌های‌هوایی را گشاد می‌كند. ثابت شده است كه قهوه می‌تواند برخی از علائم ناراحت‌كننده آسم را برطرف كند و برای همین به‌خصوص در افرادی‌كه آسم فعالیتی یا ورزشی دارند یا در كسانی كه دچار آسم هستند و می‌خواهند در هوای سرد قرار بگیرند، توصیه می‌شود قهوه بخورند.


ویدیو : غذاهایی كه باعث می‌شوند راحت‌تر نفس بكشید