عید نوروز و سمنوپزون با سوسن پرور و مارال فرجاد : با سوسن پرور و مارال فرجاد ...



با سوسن پرور و مارال فرجاد همراه شدیم و سمنوپزون راه انداختیم كه قطعا تجربه خوبی برای هر دوی آنها بود كه تاكنون این كار را انجام نداده بودند!

سمنو یكی از اجزای اصلی سفره‌های هفت‌سین است ولی از آنجا كه پختن آن كار چندان ساده‌ای نیست، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند آن را آماده خریداری كنند. حس آدم‌ها به سمنو دوگانه است و بعضی به شدت عاشق آن هستند و بعضی دیگر رابطه خیلی خوبی با آن ندارند! با سوسن پرور و مارال فرجاد همراه شدیم و سمنوپزون راه انداختیم كه قطعا تجربه خوبی برای هر دوی آنها بود كه تاكنون این كار را انجام نداده بودند!

پیش‌بینی‌های عیدانه
سوسن: سال 94 از نظر كاری برای من سال زیاد خوبی نبود! نمی‌خواهم نگاه منفی داشته باشم ولی می‌توانست سال بهتری باشد و این موضوع فقط برای من نبوده و خیلی از همكاران من این اتفاق را در این سال تجربه كردند. پیش‌بینی‌ام این بود كه سال بهتری داشته باشم چون عید 94 كار در حال پخش داشتم ولی بعد از آن چندماه بیكار بودم تا « آقا و خانم سنگی » شروع شد و باز هم بعد از آن چند ماه بیكار بودم و ... امیدوارم در سال جدید اتفاقات بهتری برای جامعه هنری رخ دهد.

 

مارال فرجاد , سوسن پرور , بیوگرافی سوسن پرور

 

عید؛ بودن یا نبودن...!؟
سوسن: بهار را خیلی دوست دارم ولی اصولا عید را خیلی دوست ندارم؛ به این دلیل كه سال نو زیبایی و هیجان خاص خودش دارد ولی همه چیز حالت تصنعی پیدا كرده است! چرا باید اسفند ریتم تندی در زندگی ایجاد كند؟ چرا ماه پایان سال همه‌ چیز به ‌هم ریخته می‌شود؟ چرا همه چیز گران می‌شود؟ انگار همه می‌خواهند از دیگران بهره‌برداری اقتصادی داشته باشند! من این را درك نمی‌كنم. چرا مثلا هتلی كه در حالت عادی شبی 200هزار تومان است در عید به 600هزار تومان تبدیل می‌شود؟ این بهره‌برداری‌های اقتصادی از عید باعث شده كه حس خوبی نسبت به فرارسیدن نوروز نداشته باشم.

مارال: متاسفانه امسال خیلی زود زمستان تمام شد و از اوایل اسفند كاملا بوی عید را احساس ‌كردیم. نوروز و بهار برایم خیلی خوشایند و دوست‌داشتنی هستند ولی از طرفی دوست داشتم كه زمستان بهتری هم داشتیم. زیبایی طبیعت به این است كه تا روزهای پایانی اسفند، برف و باران داشته باشیم و بعد وارد بهار شویم ولی امسال زمستان خوبی نداشتیم!

علاقه شدید به سنت‌ها
سوسن: سنت‌های عید را به شدت دوست دارم و وارد شدن به سال جدید كه همزمان با شروع بهار است و بیداری طبیعت و شروع سال ما، مزیت فوق‌العاده‌ای برای عید ما ایرانی‌ها نسبت به همه دنیاست. عاشق سفر كردن هستم، سفره هفت‌سین را به شدت دوست دارم، عاشق دید و بازدید از اقوام هستم و معمولا همه خانواده در اراك، كنار مادرم هستیم. این جزو قوانین خانواده ماست كه در نوروز باید كنار هم باشیم.

مارال: به صورت كلی مراسم و سنت‌های عید را خیلی دوست دارم. دید و بازدیدها برایم در این ایام خیلی مهم است و حتی اگر بخواهم مسافرت هم بروم، بازهم روزهایی را به دید و بازدید اختصاص می‌دهم. چیدن هفت‌سین برایم واقعا مهم است و كلا معتقدم كه همه سنت‌های نوروز به شكل حساب‌شده و با قانون درستی چیده شده است؛ از دید و بازدید و كنار گذاشتن كدورت‌ها تا هفت‌سین و لباس نو و حتی خانه‌تكانی قبل از آن.

عوض‌شده ایم
سوسن: تقریبا می‌توانم بگویم كه هیچ چیز عید شبیه عیدهای كودكی ما نیست! از نوع شیرینی كه آن زمان می‌خوردیم و عیدی‌هایی كه می‌گرفتیم تا حتی نوع شكوفه‌ها و آب و هوا... وقتی كودك بودم خانه بعضی اقوام بود كه دوست داشتیم حتما به آنجا برویم چرا كه مثلا فلان شیرینی یا فلان شكلات را داشتند و حتی آن زمان،‌ موز یك آپشن محسوب می‌شد. ولی حالا حس می‌كنم قداست همه‌چیز كم شده است؛ مثلا یك 10تومانی تا نخورده كه پدربزرگم از لای قرآن به ما می‌داد خیلی لذت داشت ولی حالا حتی یك تراول هم آن لذت را ندارد! دورهمی‌های عید خیلی كم شده است.

 

همسر سوسن پرور , مارال فرجاد و پدرش , بیوگرافی مارال فرجاد

 

از ناخنك تا جابجایی
سوسن: خودم تا به ‌حال به تنهایی سمنو نپخته‌ام ولی دوستانی دارم كه در اوشان هستند و آنجا در مراسمی كه دارند، سمنو می‌پزند و 3سالی هست كه برای پختن سمنو به آنجا می‌روم. بزرگان و به قول معروف ریش‌سفیدهای خانواده و محله می‌آیند و دورهم جمع می‌شوند و مراسم بسیار جالبی دارند. شب تا صبح پای دیگ‌های سمنو هستیم و فضای عجیبی دارد.

مارال: به شدت به سمنو علاقه دارم. به نظرم خیلی خاصیت دارد و اینكه از كودكی طعم خاص و عجیب آن را خیلی دوست داشتم و همیشه در حال ناخنك‌زدن بودم! البته خودم تابه‌حال هیچ وقت سمنو درست نكرده بودم.

سوسن: البته این را هم بگویم كه من چون خودم سوسن هستم همیشه یكی از سین‌های سفره هفت‌سین خودم هستم و شاید هم جایگزین خوبی برای سمنو باشم!

 

اخبار فرهنگی و هنری - مجله ایده آل،برترین ها


ویدیو : عید نوروز و سمنوپزون با سوسن پرور و مارال فرجاد