عدس پلو با گوشت چرخ كرده :             مواد لازم برای 4 نفر:   برنج 3 ...



 

 

 

گوشت , گوشت قرمز , چرخ گوشت

 

 

 

مواد لازم برای 4 نفر:

 

برنج
3 پیمانه
عدس
1/5 پیمانه
گوشت چرخ كرده
800 گرم
پیاز بزرگ 2 عدد
تخم مرغ 1 عدد
كشمش پلویی 1 پیمانه
پسته و خلال بادام هر کدام 1/2 پیمانه
زردچوبه 1 قاشق غذا خوری
چاشنی لیمو فلفل به میزان دلخواه
ادویه مخلوط به میزان دلخواه
ادویه دارچین به میزان دلخواه
كره 100 گرم
زعفران، روغن و نمك به مقدار لازم

 

 


طرز تهیه:


ابتدا عدس ها را تمیز شسته و با آب و كمی نمك می پزیم، سپس آنها را در یك آبكش ریخته و كنار می گذاریم. (توجه داشته باشید كه عدس ها نبید له شوند).


پیاز ها را رنده كرده به گوشت چرخ كرده اضافه و با تخم مرغ و چاشنی لیمو فلفل و زردچوبه به خوبی مخلوط كرده و ورز می دهیم تا مواد كمی به صورت چسبناك در آید.


سپس مواد را به صورت كوفته های خیلی كوچك در می آوریم (كوفته قلقلی) و كوفته ها را در ماهیتابه با كمی روغن داغ سرخ می نماییم.


در زمانی كه كوفته ها در حال آماده شدن است در یك قابلمه بزرگ آب و مقداری نمك ریخته و پس از جوش آمدن برنج را به آن اضافه كرده و می گذاریم تا برنج ها نرم شوند سپس در آبكش ریخته و كمی آب سرد روی آن می ریزیم.


كشمش ها را نیز شسته با كره تفت می دهیم. حال مواد آماده دم كردن است.


در یك قابلمه ی بزرگ كمی آب و روغن و دو كفگیر برنج، یک کفگیر عدس و مقداری كوفته ریزه و كمی كشمش به اضافه ی ادویه ی مخلوط (پلویی) و دارچین و یك قاشق غذا خوری زعفران آبكرده می ریزیم و به همین ترتیب مواد را روی هم می ریزیم.


در انتها درب قابلمه را گذاشته و روی شعله با حرارت زیاد قرار می دهیم. پس از 5 الی 7 دقیقه درب قابلمه را برداشته دم كنی را می گذاریم و شعله ی گاز را كم كرده و به مدت 1 ساعت غذا را دم می كنیم. برای تزئین غذا می توانید در هنگام سرو، روی آن را با خلال پسته و بادام به شكل دلخواه تزئین نمایید.

منبع:ashpazonline.com


ویدیو : عدس پلو با گوشت چرخ كرده