طرح دولت برای یک هفته تعطیلی زمستانه : مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی ...


مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی با طرح پیشنهاد در نظر گرفتن یک هفته تعطیلی در زمستان، گفت: این طرح اکنون در معاونت گردشگری در حال بررسی است تا پس از اجماع، به دولت ارائه شود. نباید همه‌ فشارها در نوروز یا نیمه‌ دوم شهریورماه باشد، مثلا جمعیت میلیونی بازنشسته‌ها می‌توانند در هشت‌ماه از سال به سفر بروند و بار کمتری را در نوروز و اواخر تابستان وارد کنند. خبرگزاری مهر: سفرهای مردم و حجم ترافیک خودروها در ایام تعطیلات عید فطر از تعطیلات نوروز هم بیشتر شد به نحوی که با گذشت دو روز هنوز جاده های کشور با ترافیک سنگینی رو به روست و گردشگران راه سه ساعته برای رسیدن به برخی از شهرهای شمالی کشور را 12 ساعته طی کردند، این حجم انبوه سفرها وعده توزیع سفر در ایام سال را بار دیگر یادآوری می کند.

جاده های کشور شلوغ است و ترافیک راههای رسیدن به مقاصد گردشگری را طولانی کرده، هتلها و مراکز اقامتی دیگر اتاق خالی ندارند. موزه ها و مراکز گردشگری پر از مسافر است. بلیت قطار اتوبوس و هواپیما پیدا نمی شود. رستوران ها مملو از گردشگر است. ساحل دریاها پر شده از مردمی که هر کدام بساط خوراکی پهن کرده و زباله هایشان را در کنار دریا و جنگل ها رها کرده اند همه این اتفاقات در سه یا چهار روز افتاده است. چون تعطیلات عید فطر با آغاز فصل سفرهای تابستانی همزمان شده است.

چند سالی است که حجم سفرهای داخلی مردم ایران بسیار زیاد شده است از ایام دو هفته ای تعطیلات نوروزی گرفته تا روزهای آخر هفته به خصوص اگر به هر مناسبتی این روزها به سه یا چهار روز تعطیلی افزایش پیدا کند. آن وقت است که جاده های کشور شلوغ می شود پلیس راه گزارش های پی در پی از حجم سفرها و ترافیک سنگین جاده ای می دهد.

مانند اکنون که از روز دو شنبه ششم مرداد ماه سفرهای مردم آغاز شد و به علت تعطیلی اعیاد عید فطر در روزهای سه شنبه و چهارشنبه و در ادامه آن تعطیلی روزهای آخر هفته عملا چهار روز فرصت برای انجام سفرهای تابستانی وجود دارد. این اغاز سفرهای تابستانی مردم ایران است. چون  در ایام ماه مبارک رمضان مردم کمتر به سفر می روند به همین علت بیشتر جاده های کشور با ترافیک سنگینی رو به روست.

آنطور که سردار محمد رضا مهماندار فرمانده پلیس راه اعلام کرد همزمان با پایان نماز عید فطر سفرها و ترافیک در جاده ها به اوج خود رسید. به نحوی که خروجی های استان تهران، محورهای کرج- قزوین، قزوین- رشت، جاده چالوس و جاده هراز، محدوده منجیل، تونل شیرگاه و امامزاده هاشم دارای ترافیک سنگین بوده و تردد در این نقاط به کندی انجام می شد.  حجم بسیار زیاد ترافیک محور شمشک به دیزین نیز باعث مسدود شدن این محور شد.

این ترافیک بیشتر به علت حضور افرادی بوده که موفق شده بودند بلیت سفر پیدا کرده و یا با خودروهای شخص به مسافرت بروند و بسیاری دیگر از مردم نتوانسته بودند که بلیت اتوبوس پیدا کنند به همین علت در اتوبان تهران کرج می ایستادند تا با خودروهای عبوری به سفر بروند که این کار آنها نیز باعث افزایش حجم ترافیک در این محور شده بود.

در این روزها اگر کسی قصد رفتن به شهرش را داشت و یا می خواست مسافرتی هر چند کوتاه برود موفق نمی شد چرا که بلیت رفت و برگشت با هواپیما و قطار نیز مانند اتوبوس کم یاب شده بود. این مشکل  برای تهرانی ها دو چندان شد چون در ایام تعطیلات اولین شهری که خالی می شود، تهران است و این شهر مهاجر پذیر مبدا بیشتر سفرهاست.

این گردشگران ساعت های زیادی را در ترافیک جاده ها سپری کردند چون مقصد بسیاری از آنها شهرهای شمالی کشور و جاده های هراز و دماوند بود به این ترتیب راه سه ساعته را در 12 ساعت طی کردند. اگر قرار باشد در زمان برگشت نیز 12 ساعت زمان را در ترافیک جاده ها سپری کنند از چهار روز یک روز را هدر داده اند بنابراین تنها در سه روز می توانند از جاذبه های مقصد سفرشان لذت ببرند  منتها اگر اتاقی برای اقامت پیدا کنند چون شهرهای پر گردشگر این روزها دچار کمبود جا می شود.

هتلها جا ندارند

استان خراسان رضوی و شهر مشهد یکی از این شهرهاست که با وجود داشتن 52 درصد از کل ظرفیت اقامتی کشور، بازهم در این روزها با کمبود اتاق رو به رو می شود. در این باره، معاون اسکان و پذیرایی ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی اعلام کرد: در آستانه تعطیلات عید سعید فطر میزان اشغال هتل های مشهد از مرز 90 درصد عبور کرد.

سید جواد موسوی با آگاهی از اینکه بسیاری از مراکز اقامتی این شهر جوابگوی اقامت مسافران نیست با این حال از مردم خواست که به مراکز اقامتی غیرمجاز نروند چرا که اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی از سالها پیش تا کنون هنوز نتوانسته فکری اساسی برای تمام مراکز اقامتی غیرمجاز کرده و مردم را از اقامت در این مراکز منصرف کند.

مسئله اقامت مردم در روزهای تعطیلات عید فطر به یک معضل تبدیل شده است طوری که در این روزها رئیس جامعه هتلداران کشور آب پاکی را روی دستان کسانی ریخت که تصور می کردند در این روزها می توانند در هتلهای لوکس چهار و 5 ستاره اقامت کنند ؛ جمشید حمزه زاده گفت که هتلهای 5 و 4 ستاره شهرهایی مانند یزد اصفهان و شیراز پر شده است و کسی نمی تواند اتاق خالی در این هتلها پیدا کند.

رئیس جامعه هتلداران کشور مانند معاون گردشگری و مسئولان و متولیان این صنعت به خبرنگار مهر گفت که مردم باید مقصد سفرهای خود را تغییر دهند. حمزه زاده از واژه اجبار استفاده کرد و گفت وقتی حجم سفرها در ایام تعطیلات بسیار زیاد می شود مردم مجبورند که مقصدشان را تغییر دهند.

پیش از این نیز مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور گفته بود که باید زمان سفرها تغییر کند و مردم نباید تنها روزهایی را برای سفر انتخاب کنند که تعطیل است.

متولیان گردشگری همیشه حرف از توزیع سفر در ایام سال را می زدند تا از این طریق هم دست اندرکاران گردشگری مانند هتلداران دفاتر خدمات مسافرتی و رستوران ها و مراکز گزدشگری در تمام ایام سال میزبان گردشگر باشند و هم مسافران بتوانند از امکانات بهتری در طول سفر خود بهره مند شوند و دیگر با مشکل حجم انبوه مسافر در مراکز گردشگری مواجه نباشند.

این بار هم مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی با طرح پیشنهاد در نظر گرفتن یک هفته تعطیلی در زمستان، افزود: این طرح اکنون در معاونت گردشگری در حال بررسی است تا پس از اجماع، به دولت ارائه شود. نباید همه‌ فشارها در نوروز یا نیمه‌ دوم شهریورماه باشد، مثلا جمعیت میلیونی بازنشسته‌ها می‌توانند در هشت‌ماه از سال به سفر بروند و بار کمتری را در نوروز و اواخر تابستان وارد کنند.

با اجرای این طرح می توان امیدوار بود که هر بار با حجم انبوهی از سفر در ایام تعطیلات سال مواجه نشویم به شرط آنکه رئیس سازمان میراث فرهنگی مانند روسای قبلی این سازمان تنها پیشنهاد دهنده و سخنرانی کننده نباشد و این وعده را به کمک هیات دولت به سرانجام برساند.


ویدیو : طرح دولت برای یک هفته تعطیلی زمستانه