شبکه کودک و نوجوان 24 ساعته شد : محمد سرشار مدیر شبکه کودک و نوجوان و احسان ...


محمد سرشار مدیر شبکه کودک و نوجوان و احسان عسگری مدیر طرح و برنامه این شبکه درباره رویکردها و برنامه‌های رمضانی شبکه توضیحاتی ارائه دادند. خبرگزاری مهر: محمد سرشار مدیر شبکه کودک و نوجوان و احسان عسگری مدیر طرح و برنامه این شبکه درباره رویکردها و برنامه‌های رمضانی شبکه توضیحاتی ارائه دادند.

حدود هشت ماه است که از فعالیت شبکه کودک و نوجوان می گذرد و در این مدت اقدامات و برنامه هایی در این شبکه نوپا طراحی و تولید شده است.

در آستانه ماه مبارک رمضان و در آغاز ورود این شبکه به بخش جدیدی از فعالیت ها و رویکردهایش با محمد سرشار مدیر و احسان عسگری مدیر طرح و برنامه شبکه کودک و نوجوان گفتگویی داشتیم که در این بخش از گفتگو درباره برنامه های ماه رمضان صحبت شد.

شبکه کودک و نوجوان در ماه رمضان ۲۴ ساعته شد

احسان عسگری مدیر طرح و برنامه شبکه کودک و نوجوان در ابتدا با اشاره به برنامه های این شبکه در ماه مبارک رمضان عنوان کرد: می توان گفت شبکه کودک و نوجوان در ماه مبارک رمضان حدود ۱۶ برنامه جدید دارد. کنداکتور برنامه نیز ۲۴ ساعته شده است و به صورت شبانه روزی پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به چند برنامه شاخص این شبکه، از یک مسابقه تلفنی با عنوان «ماموریت هسته ای» یاد کرد.

محمد سرشار مدیر شبکه کودک و نوجوان نیز درباره این برنامه و محتوای آن توضیح داد: «ماموریت هسته ای» یک مسابقه تلفنی برای افزایش اطلاعات عمومی کودکان در حوزه دانش هسته ای است. درواقع نقش دانش هسته ای از دانشگاه تا تجاری سازی آن به تدریج به بچه ها آموزش داده می شود.

حساس کردن کودکان نسبت به منافع ملی با یک مسابقه

وی درباره اهمیت ساخت چنین برنامه ای برای کودکان تصریح کرد: ما در دانش های مختلفی که به نوعی مسیر پیشرفت کشور هستند مثل دانش هسته ای، فناوری نانو، دانش موشکی، پزشکی و... برنامه هایی طراحی و تولید می کنیم تا بچه ها با نقشه های دانش در این زمینه ها آشنا شوند چراکه در وهله اول در انتخاب های شغلی آنها و در مرحله بعد در حساسیت آنها نسبت به منافع ملی موثر خواهد بود.

سرشار با اشاره به جذابیت مسابقه های تلفنی عنوان کرد: مسابقه های تلفنی برای رده کودک و نوجوان قالب جذابی است و مخصوصا اگر این مسابقات با نرم افزارهای خوبی همراه شود جذابیت آنها ارتقا می یابد. ما هم از سوالاتی استفاده خواهیم کرد که کودکان بتوانند به آنها پاسخ دهند. ما برای تولید این برنامه از احمد سمنانی پرسابقه ترین تهیه کننده تلویزیون در حوزه مسابقات دعوت کردیم و برنامه با تعامل وی شکل گرفت. این برنامه قرار است در حوزه دانش های مختلف پیش برود و بعد از هر دوره اجرای برنامه، اطلاعات بچه ها بیشتر خواهد شد.

«به توان خدا» برنامه ای شبیه «سمت خدا»

عسگری در ادامه با اشاره به برنامه های دیگر شبکه در حوزه نوجوان یادآور شد: ما برنامه «به توان خدا» را داریم که یک برنامه ترکیبی جذاب خواهد بود و شاید بتوان گفت این برنامه به نوعی همان «سمت خدا» در سن نوجوانانه است. این برنامه به صورت مجری کارشناس است و به شکل پرسش و پاسخ پیش می رود.

وی همچنین با اشاره به برنامه ویژه کودکان اظهار کرد: برنامه ای با عنوان «سر سفره خدا» داریم که برنامه ویژه سحر است و از ساعت ۳ بامداد تا بعد از اذان صبح ادامه دارد. این برنامه هم آیتم های جذاب و متنوعی دارد.

سرشار در ادامه با اشاره به یکی از دغدغه های مهم در این شبکه از برنامه هایی برای مطالعه یاد کرد و گفت: یکی از موارد بسیار مهم برای ما عادت دادن به مطالعه است اینکه چگونه انس به کتاب را افزایش دهیم. ما برنامه های خود را با این رویکرد در رده خردسال زودتر شروع کردیم و برای کودک هم کار از ابتدای ماه مبارک رمضان شروع می شود. برای نوجوانان نیز برنامه هایی داریم که به تدریج محقق خواهد شد. پژوهش های مختلفی در این زمینه صورت گرفته و مطالعات بسیاری انجام شده است. ما در تحقیقات خود نمونه کارهایی را هم که در خارج از کشور صورت گرفته است، در نظر گرفته ایم.

عادت به مطالعه کتاب در «شهر قصه»

وی با اشاره به برنامه رمضانی «شهر قصه» اضافه کرد: در رده سنی خردسال مهمترین ابزار برای عادت دادن مخاطب به کتاب، قصه گویی است و ما هر روز در برنامه «شهر قصه» یک کتاب جدید خردسال را معرفی می کنیم. به این ترتیب که قصه گو، داستان را در هفت دقیقه تعریف می کند و بعد تصاویر متحرک آن هم به تصویر کشیده می شود. در رده سنی کودک قصه گویی به تنهایی جواب نمی دهد و ما در برنامه دیگری که با این منظور و با نام «من می‌خونم تو گوش کن» طراحی کرده ایم به سمت اجرای نمایشی رفتیم و این برنامه را یک بازیگر مجری جلو می برد.

مدیر شبکه کودک و نوجوان با اشاره به ساخت برنامه ای برای نوجوانان در حوزه کتاب نیز تصریح کرد: از آنجایی که قوه نقد در رده سنی نوجوان شکل می گیرد برنامه ای خواهیم داشت که در آن نقد و نظر نیز وجود دارد.

هر روز ۲ عنوان کتاب معرفی می کنیم

وی ادامه داد: اکنون ما تنها شبکه ای هستیم که هر روز ۲ عنوان کتاب معرفی می کنیم و امیدواریم به تدریج بتوانیم نسل های جدیدی داشته باشیم که کتاب در متن زندگی آنها وجود خواهد داشت.

به گفته احسان عسگری، انتخاب این کتاب ها با کمک مجمع ناشران انقلاب صورت می گیرد که به نوعی مرجع فکری انتخاب کتاب هستند.

سرشار در پایان این بخش از گفتگو در توضیح بیشتر انتخاب کتاب ها یادآور شد: اولویت ما در انتخاب کتاب در دسترس بودن آنها بود و برای بررسی کتاب از سامانه کارشناسی مجمع ناشران انقلاب کمک گرفتیم. امیدوارم این اتفاق در دراز مدت موجب شود که میزان مطالعه کتاب در میان نسل های بعدی افزایش پیدا کند.

جشنواره برنامه های شبکه کودک و نوجوان برای ماه رمضان

در ادامه لیست برنامه های شبکه کودک و نوجوان در ایام ماه مبارک رمضان در زیر می آید:

پخش برنامه‌های شبکه کودک و نوجوان در ماه رمضان تا ۱۰ ساعت افزایش خواهد یافت و کانال های پویا و نهال این شبکه، در طول این ماه ۲۴ ساعته خواهند شد.

در جشنواره رمضانی شبکه کودک و نوجوان، ۱۱ برنامه تلویزیونی جدید، ۶ مجموعه (سریال) داستانی تازه و نمایش روزانه فیلم های سینمایی مهمان خانه‌های خردسالان، کودکان و نوجوانان خواهند بود.

کانال پویا ویژه خردسالان زیر ۶ سال، با برنامه جدید «آفتابگردون»، قصه‌های اخلاقی و دینی را برای خردسالان بیان می‌کند. در فصل جدید برنامه «شهر قصه» نیز، هر روز یک کتاب جدید ویژه خردسالان، از طریق قصه‌گویی و متحرک‌سازی تصاویر آن کتاب به خردسالان معرفی می‌شود. همچنین دوره جدید برنامه «نقاشی نقاشی» میزبان نقاشی‌های خردسالان خواهد بود. مجموعه‌های پویانمایی جدید «ماهی فضایی» و «فنل ونل» نیز در ماه رمضان، از کانال پویا پخش خواهند شد.

کانال نهال ویژه کودکان ۶ تا ۱۲ سال است. برنامه زنده «سر سفره خدا» ساعت ۳ سحرگاهان مهمان خانه‌های کودکان روزه‌دار است.

همچنین کودکان و نوجوانانی که می‌خواهند در ماه مبارک رمضان، یک بار قرآن مجید را بخوانند، می‌توانند با برنامه حزب‌خوانی قرآن کانال نهال همراه شوند. این برنامه هر روز در چهار قسمت، قاریان کودک و نوجوان را به حرم مطهر رضوی می‌برد.

برنامه جدید «من می‌خونم تو گوش کن» از ابتدای ماه مبارک، هر روز یک کتاب جدید مناسب کودکان را از طریق اجرای نمایشی به کودکان معرفی می‌کند. برنامه جدید «خوش‌مزه» به سراغ مهارت های دست‌ورزی کودکان در آشپزی رفته و تهیه خوراکی ها با استفاده از مواد غذایی سالم و مغذی را به آنان آموزش می‌دهد.

مسابقه تلفنی «ماموریت هسته‌ای» کودکانی را که دوست دارند اطلاعات عمومی‌شان درباره دانش هسته‌ای را بیازمایند، به چالش روزانه دعوت می‌کند. فصل جدید برنامه طنز «ورجه وورجه» با اجرای خود کودکان، مهمان جشنواره رمضانی کانال نهال خواهد بود.

برنامه جدید «زنگ نقاشی» هم به بهترین نقاشی های کودکان، جایزه خواهد داد. ضمن اینکه مجموعه‌های پویانمایی جدید «میشا»، «ماجراهای پلانکی» و «ویکی و مردان پرزور» در این جشنواره پخش خواهد شد و پخش فصل سه و چهار مجموعه پویانمایی «فوتبالیست‌ها» ادامه پیدا خواهد کرد.

در رده سنی نوجوان برنامه تلویزیونی «به توان خدا» پاسخگوی پرسش های نوجوانان درباره خداوند، اخلاق، دین و معنویت خواهد بود. همچنین مجموعه پویانمایی جدید «پیامبران»، نوجوانان را با زندگی انبیا(ع) آشناتر خواهد کرد. مجموعه جدید «بلندگوهای افسانه‌ای» هم در ماه مبارک رمضان، برای نوجوانان پخش خواهد شد و پخش فصل یک مجموعه «زنان کوچک» و «شکرستان» ادامه خواهد داشت.

پخش برنامه‌های جشنواره رمضانی شبکه کودک و نوجوان از ساعت هشت تا ۱۴ در کانال پویا (خردسالان) و از ساعت ۱۴ تا هشت صبح در کانال نهال (کودک) خواهد بود که برنامه‌های ویژه نوجوانان نیز از ساعت ۲۰ تا سه در همین کانال پخش می‌شود.


ویدیو : شبکه کودک و نوجوان 24 ساعته شد