سفره خانوار ایرانی در هفته اول و آخر دولت احمدی‌نژاد + جدول : سفره خانوار ایرانی ...



سفره خانوار ایرانی در هفته اول و آخر دولت احمدی‌نژاد + جدول

بالاخره دیروز دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به پایان رسید و پس از دو دوره چهار ساله محمود احمدی‌نژاد ریاست‌جمهوری را تحویل دكتر حسن روحانی داد. در این دوره 8 ساله اتفاقات زیادی رخ داد، چه در سیاست داخلی و سیاست خارجی و چه در اقتصاد داخلی و اقتصاد خارجی.

 بدون شك دستاوردهای این سیاست‌ها روشن است. اگر حدود 5 سال پیش احمدی‌نژاد، قطعنامه‌های صادر شده علیه ایران را «كاغذ‌پاره» نامید و اظهار می‌كرد كه آنقدر قطعنامه صادر كنید تا قطعنامه دانتان پاره شود، اكنون می‌توان ثمرات این قطعنامه‌ها را در سرمایه‌گذاری‌ها و ارزش پول‌ملی كشور مشاهده كرد، سرمایه‌گذاری‌هایی كه تقریبا منفی شده است و ارزش پول ملی كشور هم حدود 3 برابر كاهش یافته است.

هر چند این شاخص‌ها و شاخص‌های دیگر – البته به جز ارزش پول ملی - زیاد برای مردم محسوس نباشد اما واقعیت این اتفاقات را می‌توان در سفره غذایی مردم مشاهده كرد. سفره‌هایی كه هر ساله از وسعت آن كاسته شده است. چگونه می‌توان اندازه وسعت سفره مردم را اندازه گرفت؟

 

بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران هر هفته شاخص‌های قیمت مواد خوراكی در سطح شهر تهران را منتشر می‌كند. هر چند كه طی یك سال گذشته انتشار این شاخص‌ها به روز نبوده است و مهم‌تر آنكه دوره 84 تا 86 را از روی سایت برداشته است اما حافظه مردم و آرشیو روزنامه‌ها خوشبختانه «خالی بردار» نیست. با نگاهی به سال 1384 و مقایسه آن با آخرین هفته دوره احمدی‌نژاد متوجه كاهش وسعت سفره غذایی مردم خواهیم شد.

 

اما قبل از هر چیز بهتر است نگاهی به قیمت مواد خوراكی مردم در یك هفته مانده به آخر دوره احمدی‌نژاد بیندازیم و ببینیم كه بانك مركزی قیمت‌ها را چگونه اعلام كرده است.

 

بانك مركزی در طول هفته قیمت حدود 45 قلم كالا را می‌گیرد و آنها را با هفته مشابه سال قبل، ماه قبل و هفته قبل از دوره قیمت‌گیری مقایسه می‌كند. این اقلام تقریبا كالاهای اساسی یك خانوار را در برمی‌گیرد. بنابر گزارش بانك مركزی قیمت هر كیلو ماست پاستوریزه 2236 تومان بود كه نسبت به هفته مشابه سال قبل حدود 3 درصد افزایش دارد.

نكته قابل توجه این است كه این قیمت در سال 1384 معادل 1200 تومان بود كه تقریبا 80 درصد یا حدود 8/1 برابر افزایش دارد. همچنین قیمت پنیر پاستوریزه – 450 گرمی – در هفته آخر دوره احمدی‌نژاد 3709 تومان بود كه مقایسه آن با ابتدای دوره احمدی‌نژاد نشان می‌دهد كه این كالا 2/3 برابر شده یا به عبارت دیگر 220 درصد افزایش نشان می‌دهد. گزارش بانك مركزی نشان می‌دهد كه قیمت پنیر نسبت به دوره مشابه پارسال 5/30 درصد افزایش داشته است.

شکایت از دسته گل دولت احمدی نژاد , جزییاتی از حکم تخلفات دولت احمدی نژاد , شکایت از دسته گل دولت احمدی نژاد niloblog


اما قیمت شیر چگونه بوده است ؟ همواره مسوولان كشاورزی گلایه می‌كنند كه مصرف شیر ایرانی‌ها در مقایسه با مصرف متعارف جهانی كم است و ایرانی‌ها را تشویق می‌كنند كه شیر مصرف كنند. حال با این تشویق ببینیم كه چه اتفاقی بر سر قیمت شیر در طول این چهار سال افتاده است. قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه در سال 1384 معادل 600 تومان بوده است.

 اكنون گزارش بانك مركزی نشان می‌دهد كه این قیمت به 2178 تومان رسیده است، به عبارت دیگر در طول این 8 سال حدود 6/3 برابر شده است یا به عبارت دیگر 260 درصد افزایش داشته است. با این حال گزارش بانك مركزی نشان می‌دهد كه قیمت شیر نسبت به هفته مشابه پارسال 33 درصد رشد داشته است. تخم مرغ هم یكی از مهم‌ترین اقلام خوراكی مردم است.

در سال 1384 هر شانه تخم مرغ حدود 1700 تومان بود اما اگر گزارش بانك مركزی در هفته آخر دوره احمدی‌نژاد را بخوانید به هیچ‌وجه تعجب نكنید كه هر شانه تخم مرغ به 7632 تومان رسیده است. یعنی یك افزایش 5/4 برابری یا 350 درصدی. بانك مركزی معتقد است كه قیمت تخم مرغ در این هفته نسبت به هفته مشابه پارسال 2/43 درصد رشد داشته است.

 

اگر خانواده‌یی را دیدید كه مصرف روزانه برنج خود در هفته را یك روز كم كرده‌اند یا شاید هم بیشتر اصلا نباید تعجب كرد زیرا با این افزایش قیمت، تعداد خانواده‌یی كه مصرف روزانه برنج خود را كم كرده‌اند كمتر شده است.

 

در حال حاضر قیمت هر كیلو برنج داخله درجه یك 7166 تومان و درجه دو 5623 تومان است، هر چند كه این قیمت‌ها نسبت به پارسال به ترتیب 62 درصد و 80 درصد افزایش داشته‌اند اما اگر نگاهی به سال 1384 بیندازیم متوجه می‌شویم كه بین 5/4 برابر تا 5/5 برابر افزایش قیمت داشته است. در بخش حبوب نمی‌خواستیم وارد شویم چون افزایش قیمت در این بخش به‌شدت وحشتناك است، اما متاسفانه مجبور شدیم.

 برای مثال در سال 1384 قیمت هر كیلو عدس مرغوب حدود 1000 تومان بود و درجه دو آن 700 تومان، كه اگر آن را با قیمت حال مقایسه كنیم می‌بینیم كه تفاوت قیمت بسیار بالا است. در حال حاضر قیمت هر كیلو عدس 6461 تومان است كه به احتمال زیاد درجه دو آن است كه نسبت به سال 1384 حدود 2/9 برابر یا 800 درصد افزایش دارد. در بخش میوه‌های تازه قیمت هر كیلو سیب تازه در هفته آخر دوره احمدی‌نژاد 4123 تومان بوده است اما در سال 1384 این قیمت چقدر بوده است؟

در سال 1384 قیمت هر كیلو سیب 700 تومان بود. به بیان دیگر می‌توان گفت كه در این 8 سال به قیمت سیب 8/5 برابر اضافه شده است. قیمت بقیه میوه‌ها را می‌توان در جدول مشاهده كرد. اگر در دوره‌یی از ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد قیمت گوجه گریبان دولت را گرفت امسال این سیب زمینی است كه دست از گریبان دولت برنداشت.

در سال 1384 قیمت هر كیلو سیب زمینی 230 تومان بود اما امسال این قیمت به 2183 تومان رسیده است یعنی 5/9 برابر یا 850 درصد افزایش. گوجه فرنگی نیز از 240 تومان به 1890 تومان رسیده است. یعنی 8/7 برابر یا 680 درصد. در بخش گوشت گوسفندی كه هر روز لایه‌های آن در قابلمه كم می‌شود قیمت‌ها حرف دیگری می‌زنند.

در سال 1384 قیمت هر كیلو گوشت گوسفند 5100 تومان بود كه این قیمت در هفته آخر دولت احمدی‌نژاد به 29649 تومان رسید؛ به عبارت دیگر 8/5 برابر. گوشت گاو و گوساله هم دست كمی از گوشت گوسفند ندارد. در سال 1384 قیمت هر كیلو گوشت گوساله 4580 تومان بود كه در هفته آخر دولت احمدی‌نژاد به 30808 تومان رسید، یعنی 7/6 برابر. گوشت مرغ هم همین طور.

در سال 1384 قیمت هر كیلو گوشت مرغ 1470 تومان بود كه این قیمت به 6183 تومان رسید كه یك رشد 2/4 برابری را نشان می‌دهد./روزنامه اعتماد


ویدیو : سفره خانوار ایرانی در هفته اول و آخر دولت احمدی‌نژاد + جدول