سخنان مهم اوباما درباره توافق بزرگ با ایران : رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا ...


رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا گفت: می توانیم با ایران به توافق نهایی برسیم و باید آن را بپذیریم. در صورتی که نتوانیم به توافق برسیم در این صورت باید مجموعه ای از تصمیمات را بگیریم و همانطور که به کنگره گفتم من اولین فردی خواهم بود که با همکاری آنها برای اقدامات جدی تر علیه ایران کار خواهم کرد. عصر ایران: اوباما گفت که تمدید مهلت مذاکرات هسته ای با ایران مفید نیست.

 رویترز گزارش داد؛ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با صدراعظم آلمان در روز دوشنبه در کاخ سفید واشنگتن گفت:‌ تمدید مهلت مذاکرات هسته ای با ایران که در ماه مارس آینده به پایان می رسد مفید نیست مگر اینکه ایران با فرمول اساسی کار موافقت کند.

وی افزود:‌ در صورتی که ایرانی ها با پیشنهاد اساسی و نتیجه نهایی که جهان نیازمند آن است موافقت نکند معتقدم تمدید مذاکرات با ایران مفید نیست.

اوباما تاکید کرد: ما هم اکنون می دانیم که در مذاکرات هسته ای با ایران،‌ مسائل دیگر فنی نیستند. مسئله هم اکنون این است که آیا ایران اراده سیاسی و تمایل به دست یابی به توافق هسته ای را دارد یا خیر؟

اوباما همچنین گفت نیازی به تمدید مذاکرات هسته ای با ایران نیست و تهران باید الان تصمیم بگیرد.

خبرگزاری فرانسه هم نوشت:‌ اوباما گفته است که مسئله هم اکنون به این موضوع ارتباط دارد که آیا تهران خواهان دست یابی به توافق هسته ای است یا نه؟ چیزی که جهان خواهان آن است این است که اعتماد کسب کند ایرانی ها برای مالکیت سلاح هسته ای تلاش نمی کنند.

اوباما همچنین گفت با نتانیاهو درباره تحریم های جدید علیه ایران اختلافات واقعی دارد.

وی گفت‌:‌ دلیلی وجود ندارد مذاکرات هسته ای فعلی با ایران را یک یا دو ماه قبل از تکمیل آن،‌ خراب کنیم. باید به مذاکرات با ایران فرصت داد تا این مذاکرات به موفقیت برسد.

رئیس ایالات متحده امریکا ادامه داد: دلیلی برای عجله کردن برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران وجود ندارد.

وی افزود: هنگامی که به عنوان رئیس ایالات متحده به دیگر گزینه ها (در صورت عدم به دست یابی به توافق دیپلماتیک با ایران) می نگرم آنها را محدود و غیرجذاب می بینم.

خبرگزاری رسمی کویت هم نوشت: اوباما تاکید کرد گروه 1+5 هم اکنون می داند که سوال اساسی این است که آیا ایران اراده سیاسی برای اعطای ضمانت هایی منجر به توافق نهایی را دارد یا خیر؟

وی افزود:‌ می توانیم با ایران به توافق نهایی برسیم و باید آن را بپذیریم. در صورتی که نتوانیم به توافق برسیم در این صورت باید مجموعه ای از تصمیمات را بگیریم و همانطور که به کنگره گفتم من اولین فردی خواهم بود که با همکاری آنها برای اقدامات جدی تر علیه ایران کار خواهم کرد.

او همچنین ضمن اشاره به فتوای آیت الله خامنه ای رهبر ایران در زمینه رد سلاح هسته ای گفت که ایران می تواند از انرژی هسته ای برای مصارف صلح امیز استفاده کند.
اوباما افزود:‌ غرب به ایران توافقی را برای برنامه صلح آمیز هسته ای ارائه می کند و ایران باید انتخاب کند.

رئیس ایالات متحده آمریکا ادامه داد: به میزان کافی،‌ نزدیکی در روابط به وجود آمد و مسائل به اندازه کافی توضیح داده شد. به مرحله ای رسیدیم که ایرانی ها باید اعلام کنند که تصمیم گیری کرده اند یا خیر؟

وی افزود:‌ اگر آنچه که ایرانی ها درباره عدم تلاش برای کسب سلاح هسته ای می گویند صحیح باشند توافق هسته ای امکان پذیر است.


ویدیو : سخنان مهم اوباما درباره توافق بزرگ با ایران