«زونا» چهره فریدون جیرانی را تغییر داد! : مسعود ده‌نمکی به سوالات فریدون جیرانی ...


مسعود ده‌نمکی به سوالات فریدون جیرانی که با ظاهری متفاوت از همیشه‌اش در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود، پاسخ داد. خبرگزاری ایسنا: مسعود ده‌نمکی به سوالات فریدون جیرانی که با ظاهری متفاوت از همیشه‌اش در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود، پاسخ داد.

فریدون جیرانی که ابتدای امسال به بیماری «زونا» مبتلاء شد و این روزها دوران نقاهت را سپری می‌کند، شامگاه 12 اردیبهشت ماه در مقابل دوربین تلویزیون برخلاف چهره همیشگی‌اش با محاسن ظاهر شد. او به دلیل زخم‌ها و عوارض بیماری «زونا» ترجیح داده است که اینگونه مقابل دوربین تلویزیون حاضر شود.

در این گفت‌وگو جیرانی، سوالات متفاوت و صریحی از ده‌نمکی پرسید که بخشی از آنها در ذیل منتشر شده است.

کارگردان «معراجی‌ها» در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه سینمای اپوزیسیونی مانع اعتماد متقابل بین حاکمیت و مردم است،گفت: همه باید زیر چتر انقلاب قواعد بازی را رعایت کنیم نباید در این میان کسانی سعی کنند بازی را بر هم بزنند، کسانی که بیشتر از همه شعار زنده‌باد مخالف من سر می‌دادند باید اجازه دهند که نقدهای صادقانه به جای سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی در جامعه ازادانه مطرح شوند.

ده‌نمکی که در برنامه «خیابان ایران» شامگاه 12 اردیبهشت ماه با اشاره به فعالیت‌های رسانه‌ای خود در دوره اصلاحات گفت: در آن زمان دوستان ما به فضای سیاسی حاکم بر کشور انتقاداتی داشتند و توانستم در ان دوران رسانه کسانی باشم که نمی‌توانستند فریادشان را تئوریزه کنند.

جیرانی با اشاره به گفت‌وگوی سال 74 ده‌نمکی از وی پرسید که فکر نمی‌کنید که در آن مصاحبه چهره شما به عنوان یک چماقدار معرفی شد؟ که او پاسخ داد: من به گذشته خود با افتخار نگاه می‌کنم چرا که ما در جبهه‌ها با شعارها و مضامین دیگری روبه رو بودیم اما عملا انچه که بعد از جنگ اتفاق افتاد در تعارض با شعارها و آرمان‌هایی بود که بچه‌های جبهه و جنگ با ان رو به رو بودند، رفتارهای فرهنگی‌ای که در سطح اجتماع دیده می‌شد،اشرافی‌گری‌هایی که در سطح دولتمردان پدید امده بود همه این‌ها مسائلی بود که ما به آن نقد داشتیم و از هم مباحی را مطرح می کردیم و اگر نقدی را به حضرات عنوان می‌داشتیم به عنوان یک خشونت طلب معرفی می‌شدیم، البته رسانه‌های وقت هم که در دست انها بود.

کارگردان سه گانه «اخراجی‌ها» تاکید کرد: این اتهاماتی که به من وارد می‌شود، نمی‌تواند صحت داشته باشد چرا که من از همان ابتدای امر دست به قلم بودم و کار مبطوعاتی می‌کردم ،‌در دهه 70 نیز جز پرتیراژ ترین‌ها بودم.

وی بیان داشت: من رسانه همه کسانی بودم که نمی‌توانستند فریادهایشان را تئوریزه کنند و در این راه ابروی خود را به میان اوردم و البته معتقدم که اگر در راه خدا ابرویم را فدا کنم خدا در جایی دیگر عزت را بر من عرضه خواهد کرد.

جیرانی در بخشی از این گفت‌وگو با مقایسه فضای حاکم بر فیلم‌های ده‌نمکی با رفتارهای سیاسی دولت دهم بیان داشت: فکر نمی‌کنید همانطور دولت احمدی‌نژاد نماینده طبقه پایین جامعه بود شما نیز به نوعی صدای قشر ضعیف جامعه هستید و یا اینکه همانطور که احمدی نژاد سعی می‌کرد اقتصاد را برای مردم تفسیر عامیانه کند شما هم سعی می‌کنید نقد را به زبات عامیانه مطرح کنید؟ شاید دلیل حمله‌ای هم که به شما می‌شود همین باشد که برای طبقه متوسط در کارهای خود جایگاهی قائل نشدید؟ ده‌نمکی در پاسخ به این پرسش بیان داشت: بعد از انقلاب طبقه نوکسیه در جامعه ما ردش کرده و ما به این طبقه که اشراف سیاسی و اشراف فرهنگی هم می‌توان به انها افزود نقد داریم انها هم با ما مشکل دارند ما به اسلام امریکایی که با اسم دین نان می‌خورند هم نقد می کنیم این قشر می‌تواند در همه طبقات جامعه باشد چه در طبقه سرمایه‌دار چه در طبقه متوسط و پایین حاجی گرینوف در اخراجی‌ها از همین طبقه توسط بود بالاخره همه مردم تهران نیستند و مخاطب ما جامعه ایرانی است.

ده نمکی در ادامه بیان داشت: احمدی‌نژاد معلول گفتمانی بود که 16 سال پیش کسانی مانند پورازغدی‌ها به عنوان گفتمان عدالت در جامعه مطرح کردند که البته اگر احمدی‌نژاد از افراد همین گفتمان در دولتش بهره می‌برد مسلما شکست نمی خورد.

ده نمکی در ادامه گفتگو با اشاره به قاچاق فیلمهایش گفت: متاسفانه کسانی که دم از حفظ حقوق نشر فیلم می‌کنند برای ضربه زدن به فیلم‌های من ان را به صورت غیر قانونی منتشر کردند.

او با اشاره به مجموعه پژوهشی یک دایره المعارف که سال گذشته رونمایی شده است،گفت: قصد دارم در دهه 90 بخشی از عمرم را به فعالیت‌های نوشتاری و پژوهشی بگذرانم.

ده‌نمکی با خطرناک خواندن حوزه سینما در این دوره جدید گفت: متاسفانه آینده این حوزه را خطرناک می‌بینم چرا که علی‌رغم پتانسیل‌هایی که در بازیگران و کارگردانان خوب کشورمان وجود دارد نبود فیلمنامه و امکانات سهل‌افزاری برای سینما و همچنین نبود فرهنگ سینمای رفتن در کشور که منجر به ریزش مخاطب‌ها شده این حوزه را با مشکلات عمده‌ای روبه رو کرده است.

او در عین حال از ساخته شدن فیلم «رسوایی 2 » خبر داد.


ویدیو : «زونا» چهره فریدون جیرانی را تغییر داد!