زنی که ماشین‌ حساب را ساخت : زنی که ماشین‌ حساب را ساختآدا بیرون، یکی از مهم‌ترین ...



ساخت ماشین حساب , ماشین حساب , ماشین حساب آنلاین

زنی که ماشین‌ حساب را ساخت
آدا بیرون، یکی از مهم‌ترین چهر‌ه‌ها و شخصیت‌های درخشان در تاریخ کامپیوتر است.
او در ۱۰ دسامبر ۱۸۱۵ به دنیا آمد. او دختر یک شاعر روشنفکر به نام لرد بیرون بود. ۵ هفته بعد از تولد آدا مادرش از پدرش جدا شد، چون می‌خواست دخترش را طوری تربیت کند که یک ریاضیدان یا دانشمند شود و از اینکه او مانند پدرش شاعر شود وحشت داشت. از این‌رو بر مبنای تعلیمات او، آدا نتوانست استعداد‌های شاعری را بروز دهد و طبق آرزوی مادرش سعی کرد یک تحلیلگر و ریاضیدان بشود.


اما در ۳۰ سالگی‌ نامه‌ای به مادرش نوشت و در آن گفت: «اگرچه نمی‌خواهی من از شعر چیزی بدانم اما آیا می‌توانی جلوی علاقه‌ من به علم ادبیات را بگیری؟ برای یادگیری ریاضیات، قوه تخیل و درک استعاره‌ها لازم است و این چیزی است که از طریق آشنایی با شعر و ادبیات، پرورش می‌یابد و تو آن را از من دریغ کرده‌ای». در هر حال در سن ۱۷ سالگی بود که آدا با مری سامرویل آشنا شد.


او یک زن مشهور مترجم بود که کتاب‌های درسی را برای کمبریج ترجمه می‌کرد، از طریق این آشنایی بود که آدا به ریاضیات علاقه‌مند شد و در این زمینه به تحصیل پرداخت.
 او خلاقیت‌های زیادی از خود نشان داد و ایده‌های بکری در رابطه با ماشین حساب و دیگر ماشین‌های تحلیلگر داشت. او در ۱۸۴۳ ازدواج کرد و در حالیکه ۳ کودک زیر ۸ سال داشت، شروع به ترجمه تحقیقات دانشمندان سایر کشور‌ها کرد و ایده‌های خود را نیز به آنها اضافه کرد.


او این ترجمه‌ها و ایده‌های خودش را برای یک دانشمند فرستاد و او را شگفت زده کرد. بابیج از آدا دعوت کرد که در پروژه‌های او همکاری کند. به این ترتیب آنها شروع کردند به ساخت ماشین حسابی که هم موسیقی پخش کند، هم کار طراحی انجام دهد و هم محاسبه کند.
امروز بسیاری از ایده‌های آدا در طراحی نرم‌افزار‌های کامپیوتر‌ی به کار می‌رود و یک زبان برنامه‌نویسی نیز در آمریکا به افتخار او «آدا» نامگذاری شده است.
منبع : روزنامه تهران امروز

tebyan-zn.ir


ویدیو : زنی که ماشین‌ حساب را ساخت