روغن‌ پالم و‌ موز سوگلی‌های‌ وارد كنند‌ه‌ها : چینی‌ها هم بزرگ‌ترین واردكننده ...



روغن پالم , روغن بدون پالم , روغن پالم چیست

چینی‌ها هم بزرگ‌ترین واردكننده از كشور ما هستند و هم بزرگ‌ترین صادركننده به ایران. بزرگ‌ترین كشور آسیایی 237 میلیون تن كالا به كشور ما صادر كرده است. این حجم صادرات به میزان هزار و 261 میلیارد تومان برای كشور ما هزینه دربر داشته است.

براساس آمار گمرك ایران در فروردین‌ سال جاری صادرات و واردات كشور كاهش داشته است. رابطه خوب تجاری ما با چین همچنان برقرار است اما اماراتی‌ها در ابتدای سال جدید واردات‌شان را از كشورمان افزایش داده‌اند. چندان جای خوشحالی ندارد؛ تقریبا همان‌قدر كه به امارات بیشتر صادرات داشته‌ایم، واردات‌مان از كره‌جنوبی را بیشتر كرده‌ایم.

به گزارش آرمان، از نكات جالب توجه تراز تجاری كشور در ماه گذشته، افزایش واردات روغن پالم و موز بوده است. موز با ارزش ۳۳ میلیون دلار به كالای عمده وارداتی تبدیل شده است.
 
 صادرات غیرنفتی 7 درصد افت كرد
بر اساس آمار گمرك، صادرات قطعی كالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی نشان می‌دهد که صادرات طی فروردین‌ماه امسال 5 میلیون و 681 هزار تن به ارزش 2731 میلیون دلار بوده است كه در مقایسه با فروردین سال 93 از لحاظ ارزش، منفی 77/7 و از لحاظ حجم صادرات، منفی 15 درصد بوده است. بر اساس گزارش گمرك ایران، مهم‌ترین اقلام صادراتی پلی‌اتیلن گرید فیلم با چگالی كمتر از 94 درصد جز نوع پودری به ارزش 138 میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش 120 میلیون دلار و قیر نفت به ارزش 109 میلیون دلار به ترتیب در رده اول تا سوم قرار می‌گیرند.

 اشتهای واردات 23 درصد كم شد
همچنین میزان واردات در فروردین‌ سال جاری یك میلیون و 919 هزار تن بوده كه ارزش آن 1971 میلیون دلار برآورد شده است و همچنین واردات نیز مانند صادرات روند كاهشی داشته و در این مدت از لحاظ ارزش دلاری منفی 23 درصد و از لحاظ ارزش وزنی منفی 28 درصد نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، ذرت دامی به ارزش 104 میلیون دلار، جو به ارزش 54 میلیون دلار و برنج به ارزش 48 میلیون دلار و ماشین‌ها و دستگاه‌های مكانیكی با كار خاص 38 میلیون دلار، موز سبز تازه یا خشك كرده به ارزش 33 میلیون دلار در رده اول تا چهارم بیشترین واردات قرار داشتند. متوسط قیمت هر تن كالای وارداتی 1027 دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 88/7درصدی داشته است.

 در فروردین‌ماه چه كالایی صادر كردیم؟
اقلام عمده صادرات در مدت مورد بررسی، شامل «پلی‌اتیلن گرید فیلم با چگالی كمتر از 94درصد  به جز نـوع پـودری» به ارزش 138 میلیون دلار و سهم ارزشی 25/6 درصد، «پروپـان مـایع‌شـده» بـه ارزش 120 میلیـون دلار و سـهم ارزشی 45/5 درصد، «قیر نفت» به ارزش 109 میلیون دلار و سهم ارزشی 4/ 94 درصد، بوده است. ترکیب کالاهای صادراتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی، فرش و صنایع دستی به شرح نمودار است. همان گونه که در نمودار مشخص است صادرات قطعی با احتساب میعانات گازی با كاهش 8/15 درصدی در وزن و كاهش 7/7 درصدی در ارزش دلاری مواجه است.

 به كدام كشورها صادرات كردیم؟
قابل پیش‌بینی است كه بزرگ‌ترین شركت تجاری ما كدام كشور باشد. چینی‌ها همان‌طور كه بیشترین صادرات را به كشور ما دارند، از طرف دیگر بزرگ‌ترین واردكننده كالاهای ایرانی هم هستند. چینی‌ها در فروردین‌ماه امسال یك میلیون و 402 هزار تن كالا از كشور ما وارد كرده‌اند. این واردات به ارزشی معادل هزار و 803 میلیارد تومان انجام شده است. به عبارتی 45/29 درصد صادرات كالاهای ایرانی به چین انجام شده است.

به لحاظ ارزش دلاری هم اگر بخواهیم بسنجیم باید گفت كه 02/ 29 درصد صادرات‌مان را به این كشور انجام داده‌ایم؛ البته باید گفت كه ما در ماه گذشته نسبت به همین مدت در سال گذشته به لحاظ ارزش مالی كالاهایمان، 10 درصد كمتر به چینی‌ها كالا فروخته‌ایم؛ حتی ارزش وزنی كالاها بسیار بیشتر از این مقدار كاهش یافته است. ما در فروردین‌ سال گذشته از نظر وزن و حجم كالاها، 13/40 درصد بیشتر از فروردین‌ماه 94 كالا به چینی‌ها فروخته بودیم. بعد از چینی‌ها، كشور عراق بزرگ‌ترین مقصد كالاهای ساخت ایران بوده است . همسایه غربی ما یك میلیون و 141 هزار تن كالا از كشور ما وارد كرده است.

 

ارزش این مقدار كالا برای عراقی‌ها هزار و 56 میلیارد تومان بوده است. حجم واردات این كشور باعث شده تا 95 /23 درصد صادرات ایران به عراق انجام شود. امارات مقصد سوم كالاهای ایرانی بوده است. مقدار واردات این كشور فاصله بیشتری با دو كشور قبلی دارد. آنها 534 هزار تن كالای ایرانی وارد كشور خود كرده‌اند. این مقدار واردات به ارزش 937 میلیارد تومان بوده است. سهم دلاری ارزش كالاهایی كه به اماراتی‌ها صادر كرده‌ایم، نسبت به حجم كالای صادرات كشور چیزی حدود 1/15 درصد بوده است. نكته جالب توجه درباره اماراتی‌ها این است كه آنها 16/32 درصد مبلغ واردات خود را از كشور ما نسبت به فروردین‌ماه 93 افزایش داده‌اند.

 چه كالاهایی وارد كردیم؟
در فروردین‌ماه امسال واردات «جو» گوی سبقت را از دیگر كالاهای وارداتی ربود و با 878 درصد افزایش از لحاظ وزن و 710 درصد افزایش از لحاظ ارزش روبه‌رو شد. اقلام عمده وارداتی طی فروردین ماه سال 94، شامل «ذرت دامی» به ارزش 104 میلیون دلار و سهم ارزشی 28/5 درصد، «جو» به ارزش 54 میلیون دلار و سهم ارزشی 75/2 درصد، «برنج» به ارزش 48 میلیون دلار و سهم ارزشی 41/2 درصد، «ماشین‌ها و دستگاه‌های مكانیكی با  كار خاص» به ارزش 38 میلیون دلار و سهم ارزشی 93/1درصد، «موز سبز تازه یا خشك كرده» به ارزش 33 میلیون دلار و سهم ارزشی 65/1 درصد بوده است. به این ترتیب، از بین 5 قلم كالای عمده وارداتی، چهار قلم متعلق به بخش كشاورزی بوده است. همچنین در رتبه‌های بعدی اقلام عمده وارداتی، «كنجاله سویا» در رتبه ششم، «روغن پالم» در رتبه هفتم، «دانه گندم به جز گندم دامی» در رتبه هشتم و «لوبیای سویا به جز دانه حتی به صورت خرد شده» در رتبه دهم قرار گرفتند.

 افزایش واردات روغن پالم
آنچه در اقلام عمده وارداتی در نخستین ماه سال 94 خودنمایی می‌كند، واردات روغن پالم و موز است؛ حجم روغن پالم وارد شده در فروردین‌ماه امسال نسبت به سال گذشته، 84/ 11 درصد رشد پیدا كرده و واردات موز هم با افزایش 49/ 47 درصدی در وزن روبه‌رو شده است.

 از كدام كشورها وارد كردیم؟
همانطور كه گفتیم چینی‌ها هم بزرگ‌ترین واردكننده از كشور ما هستند و هم بزرگ‌ترین صادركننده به ایران. بزرگ‌ترین كشور آسیایی 237 میلیون تن كالا به كشور ما صادر كرده است. این حجم صادرات به میزان هزار و 261 میلیارد تومان برای كشور ما هزینه دربر داشته است. 8/22 درصد پولی كه در فروردین‌ماه برای واردات كالا خرج كردیم، به چینی‌ها پرداخت شده است. همان‌طور كه در فروردین‌ماه صادرات ما به چین كاهش یافته، 95/5 درصد هم ارزش واردات‌مان را از این كشور كم كرده‌ایم. برخلاف رده‌بندی صادرات كه عراقی‌ها دومین رتبه جدول واردكننده‌ها از كشور ما را به خود اختصاص داده‌اند، اینجا و در بحث واردات، ما بعد از چینی‌ها بیشتر از هر كشور دیگری، از امارات وارد كردیم.

 

در فروردین‌ماه امسال 331 هزار تن كالا فقط از امارات وارد كردیم كه برای این كار هزینه‌ای برابر هزار و 118 میلیارد تومان انجام شده است. هر چقدر واردات اماراتی‌ها از كشورمان بیشتر شده، 21/36 درصد ارزش واردات ما از امارات كمتر شده وبه لحاظ وزنی، حجم واردات ما نصف شده است. به جای اماراتی‌ها، تجارت ایران با كره‌جنوبی بیشتر شده است. كره‌ای‌ها 119 هزار تن كالا معادل 528 میلیارد تومان كالا به ایران صادر كرده‌اند.

 رشد 72 درصدی صادرات آمریكا به ایران در سه ماه اول 2015
صادرات آمریكا به ایران در سه ماه نخست ۲۰۱۵ با رشد ۷۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به 2/74 میلیون دلار رسید. وزارت بازرگانی آمریكا در جدیدترین گزارش خود از رشد 72 درصدی صادرات این كشور به ایران در سه ماه نخست سال جاری میلادی خبر داد. صادرات آمریكا به ایران در ژانویه تا مارس 2015 بالغ بر 2/74 میلیون دلار اعلام شده است. این كشور در مدت مشابه سال قبل 43 میلیون دلار كالا به ایران صادر كرده بود. ایران در میان مقاصد صادراتی آمریكا در سه ماهه نخست 2015 در جایگاه 110 قرار داشته است. واردات آمریكا از ایران در این مدت صفر بوده است.

 

بر اساس این گزارش صادرات آمریكا به ایران در ماه مارس 2015 با رشد بیش از 2برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده و به 2/44 میلیون دلار رسیده است. در ماه مارس 2014 بالغ بر 8/18 میلیون دلار كالا از این كشور به ایران صادر شده بود. مبادلات تجاری ایران و آمریكا در سال 2014 كه نخستین سال اجرای توافق هسته‌ای موقت بود با كاهش 42 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به 1/182 میلیون دلار رسید. واردات آمریكا از ایران در سال 2014 نیز صفر بود. آمریكا در سال پیش از آن نیز تنها 2/2 میلیون دلار كالا از ایران وارد كرده بود.

اخبار اقتصادی - آرمان

 


ویدیو : روغن‌ پالم و‌ موز سوگلی‌های‌ وارد كنند‌ه‌ها