در هدف از بعثت : در هدف از بعثتفلسفه بعثت پیامبر (ص) خداوند حضرت محمد (ص) را ...



بعثت , هییت عزاداری بعثت یزد , بعثت پیامبر

در هدف از بعثت
فلسفه بعثت پیامبر (ص)
خداوند حضرت محمد (ص) را به حق برانگیخت تا بندگان خود را از پرستش دروغین بتها رهایی بخشیده و به پرستش خود راهنمایی کند، و آنان را از پیروی شیطان نجات داده به اطاعت خود کشاند، با قرآنی که معنی آن را آشکار نمود و اساسش را استوار فرمود، تا بندگان عظمت و بزرگی خدا را بدانند که نمی‏دانستند، و به پروردگار اعتراف کنند پس از انکارهای طولانی، و او را به درستی بشناسند پس از آنکه نسبت به خدا آشنایی نداشتند. پس خدای سبحان در کتاب خود بی آنکه او را بنگرند خود را به بندگان شناساند، و قدرت خود را به همه نمایاند، و از قهر خود ترساند، و اینکه چگونه با کیفرها ملتی را که باید نابود کند از میان برداشت و آنان را چگونه با داس انتقام درو کرد.
خبر از آینده تاسف بار اسلام و مسلمین
همانا پس از من روزگاری بر شما فرا خواهد رسید که چیزی پنهانتر از حق، و آشکارتر از باطل، و فراوانتر از دروغ به خدا و پیامبرش، نباشد، و نزد مردم آن زمان، کالایی زیانمندتر از قرآن نیست اگر آن را درست بخوانند و تفسیر کنند، و متاعی پرسودتر از قرآن یافت نمی‏شود آنگاه که آن را تحریف کنند و معانی دلخواه خود را رواج دهند. در شهرها چیزی ناشناخته‏تر از معروف، و شناخته‏تر از منکر نیست، حاملان قرآن، را واگذاشته و حافظان قرآن، آن را فراموش می‏کنند، پس در آن روز قرآن و پیروانش از میان مردم رانده و مهجور می‏گردند، و هر دو غریبانه در یک راه ناشناخته سرگردانند، و پناهگاهی میان مردم ندارند، پس قرآن و پیروانش در میان مردمند اما گویا حضور ندارند، با مردمند ولی از آنها بریده‏اند، زیرا گمراهی و هدایت هرگز هماهنگ نشوند گرچه کنار یکدیگر قرار گیرند. مردم در آن روز، در جدایی و تفرقه همداستان، و در اتحاد و یگانگی، پراکنده‏اند، گویی آنان پیشوای قرآن بوده و قرآن پیشوای آنان نیست، پس از قرآن جز نامی نزدشان باقی نماند و آنان جز خطی از قرآن نشناسند، و از این پیش چه کیفرها که بر نیکوکاران روا نداشتند، و سخن راست آنان را بر خدا دروغ پنداشتند، و کار نیکشان را پاداش بد دادند. و همانا آنان که پیش از شما زندگی می‏کردند، به خاطر آرزوهای دراز، و پنهان بودن زمان اجلها، نابود گردیدند، تا ناگهان مرگ وعده داده‏شده بر سرشان فرود آمد، مرگی که عذرها را نپذیرد، و درهای باز توبه را ببندد، و حوادث سخت و مجازاتهای پس از مرگ را به همراه آورد.
پندهای حکیمانه
ای مردم! هر کس از خدا خیرخواهی طلبد، توفیق یابد، و آن کس که سخنان خدا را راهنمای خود قرار دهد به راست ترین راه، هدایت شده است، پس همانا همسایه خدا در امان، و دشمن خدا ترسان است، آن کس که عظمت خدا را می‏شناسد سزاوار نیست خود را بزرگ جلوه دهد، پس بلندی قدر کسانی که بزرگی پروردگار را می‏دانند در این است که برابر او فروتنی کنند، و سلامت آنان که می‏دانند قدرت خدا چه اندازه می‏باشد در این است که برابر فرمانش تسلیم باشند، پس، از حق نگریزید چونان گریز انسان تندرست از فرد (گر) گرفته، یا انسان سالم از بیمار، و بدانید که هیچگاه حق را نخواهید شناخت جز آن که ترک کننده آن را بشناسید. هرگز به پیمان قرآن وفادار نخواهید بود مگر آنکه پیمان‏شکنان را بشناسید، و هرگز به قرآن چنگ نمی‏زنید مگر آن که رهاکننده آن را شناسایی کنید. پس رستگاری را از اهل آن جستجو کنید، که اهل بیت پیامبر (ص) رمز حیات دانش، و راز مرگ جهل و نادانی هستند، آنان که حکمتشان شما را از دانش آنان و سکوتشان از منطق آنان، و ظاهرشان از باطنشان، اطلاع می‏دهد، نه با دین خدا مخالفتی دارند، و نه در آن اختلاف می‏کنند، دین در میان آنان گواهی صادق، و ساکتی سخنگوست.
روز بعثت , تاریخ هفته بعثت , بعثت پیامبر سال
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) ‏فَبَعَثَ‏ ‏مُحَمَّداً - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ- بِالْحَقِّ لِیُخْرِجَ عِبادَهُ مِنْ عِبادَةِ الْأَوْثانِ إِلى عِبادَتِهِ، وَ مِنْ طاعَةِ الشَّیْطانِ إِلى طاعَتِهِ، بِقُرانٍ قَدْ بَیَّنَهُ وَ أَحْکَمَهُ لِیَعْلَمَ الْعِبادُ رَبَّهُمُ إِذْ جَهِلُوهُ، وَ لِیُقِرُّوا بِهِ بَعْدَ إِذْ جَحَدُوهُ، وَ لِیُثْبِتُوهُ بَعْدَ إِذْ أَنکَرُوهُ ‏‏فَتَجَلّى‏ ‏‏لَهُمْ‏‏ ‏‏سُبْحانَهُ‏‏ فِى کِتابِهِ ‏مِنْ‏ ‏غَیْرِ ‏أَن‏ ‏یَکُونُواْ ‏رَأَوْهُ‏ بِما أَراهُم مِنْ قُدْرَتِهِ، وَ خَوَّفَهُم مِنْ سَطْوَتِهِ وَ کَیْفَ مَحَقَ مَنْ مَحَقَ ‏بِالْمَثُلاتِ‏، وَ احْتَصَدَ مَنِ احْتَصَدَ بِالنَّقِماتِ.
وَ إِنَّهُ سَیَأْتِى عَلَیْکُمْ مِنْ بَعْدِى زَمانٌ لَیْسَ فِیهِ شَىْ‏ءٌ أَخْفى مِنَ الْحَقِّ، وَ لا أَظْهَرَ مِنَ الْباطِلِ، وَ لا أَکْثَرَ مِنَ الْکَذِبِ عَلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ لَیْسَ عِنْدَ أَهْلِ ذلِکَ الزَّمانِ سِلْعَةٌ أَبْوَرَ مِنَ الکِتابِ إِذا تُلِىَ حَقَّ تِلاوَتِهِ وَ لا ‏أَنْفَقَ‏ مِنْهُ إِذا حُرِّفَ عَنْ مَواضِعِهِ، وَ لا فِى الْبِلادِ شَىْ‏ءٌ أَنْکَرَ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لا أَعْرَفَ مِنَ الْمُنکَرِ. فَقَدْ نَبَذَ الْکِتابَ حَمَلَتُهُ، وَ تَناساهُ حَفَظَتُهُ، فَالْکِتابُ یَوْمَئِذٍ وَ أَهْلُهُ ‏مَنْفِیَّانِ‏ ‏طَرِیدانِ‏، وَ صاحِبانِ مُصْطَحِبانِ فِى طَرِیقٍ واحِدٍ لا یُؤْوِیْهِما مُؤْوٍ فَالْکِتابُ وَ أَهْلُهُ فِى ذلِکَ الزَّمانِ فِى النّاسِ وَ لَیْسا فِیهِمْ، وَ مَعَهُمْ وَ لَیْسا مَعَهُمْ، لِأَنَّ الضَّلالَةَ لا تُوافِقُ الْهُدى وَ إِنِ اجْتَمَعا، ‏فَاجْتَمَعَ‏ ‏اْلقَوْمُ‏ عَلَى الْفُرْقَةِ وَ افْتَرَقُوا عَنِ الْجَماعَةِ. کَأَنَّهُمْ أَئِمَّةُ الْکِتابِ وَ لَیْسَ الْکِتابُ إِمامَهُمْ!! فَلَمْ یَبْقَ عِندَهُمْ مِنْهُ إِلَّا اسْمُهُ، وَ لا یَعْرِفُونَ إِلّا خَطَّهُ وَ ‏زَبْرَهُ‏ وَ مِنْ قَبْلُ ما ‏مَثَّلُوا بِالصّالِحِینَ کُلَّ مُثْلَةٍ، وَ سَمَّوْا صِدْقَهُمْ عَلَى اللَّهِ ‏فِرْیَةً، وَ جَعَلُوا فِى الْحَسَنَةِ ‏العُقُوبَةَ ‏السَّیِّئَةِ. وَ إِنَّما هَلَکَ مَنْ کانَ قَبْلَکُمْ بِطُولِ امالِهِمْ، وَ تَغَیُّبِ اجالِهِمْ، حَتّى نَزَلَ بِهِمُ ‏الْمَوْعُودُ الَّذِى تُرَدُّ عَنْهُ الْمَعْذِرَةُ، وَ تُرْفَعُ عَنْهُ التَّوْبَةُ، وَ تَحُلُّ مَعَهُ ‏الْقارِعَةُ وَ النَّقِمَةُ.
اَیُّهَا النّاسُ، إِنَّهُ مَنِ اسْتَنْصَحَ اللَّهُ وُفِّقَ، وَ مَنِ اتَّخَذَ قَوْلَهُ دَلِیلًا هُدِىَ لِلَّتِى هِىَ أَقْوَمُ، فَإِنَّ جارَ اللَّهَ امِنٌ ‏وَ ‏عَدُوَّهُ‏ ‏خائِفٌ‏، وَ إِنَّهُ لا یَنْبَغِى لِمَنْ عَرَفَ عَظَمَةَ اللَّهِ أَنَّ یَتَعَّظَمَ، ‏فَإِنّ‏ ‏رِفْعَةَ ‏الَّذِینَ‏ یَعْلَمُونَ ما عَظَمَتُهُ أَنْ یَتَواضَعُوا لَهُ، وَ سَلامَةَ الَّذِینَ یَعْلَمُونَ ما قُدْرَتُهُ أَنْ یَسْتَسْلِمُوا لَهُ، فَلا تَنفِرُوا مِنَ الْحَقِّ نِفارَ الصَّحِیحِ مِنَ الْأَجْرَبِ، وَ ‏الْبارِى‏ءِ مِن ذِى ‏السَّقَمِ‏. وَ اعْلَمُواْ أَنَّکُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتّى تَعْرِفُوا الَّذِى تَرَکَهُ، وَ لَنْ تَأْخُذُوا بِمِیثاقِ الْکِتابِ حَتّى تَعْرِفُوا الَّذِى نَقَضَهُ، وَ لَنْ تَمَسَّکُوا بِهِ حَتّى تَعْرِفُوا الَّذِى نَبَذَهُ، فَالْتَمِسُوا ذلِکَ مِنْ عِندِ أَهْلِهِ، فَإِنَّهُمْ عَیْشُ الْعِلْمِ، وَ مَوْتُ الْجَهْلِ، هُمُ الَّذِینَ یُخْبِرُکُمْ حُکْمُهُمْ عَنْ عِلْمِهِمْ، وَ صَمْتُهُمْ عَنْ مَنطِقِهِمْ، وَ ظاهِرُهُمْ عَنْ باطِنِهِمْ، لا یُخالِفُونَ الدِّینَ، وَ لا یَخْتَلِفُونَ فِیهِ، فَهُو بَیْنَهُمْ شاهِدٌ صادِقٌ، وَ صامِتٌ ناطِقٌ.


ویدیو : در هدف از بعثت