خوراک چیکن حلوایی : اگر به سلامت اعضای خانواده خود به‌ویژه مردان خانواده اهمیت ...


اگر به سلامت اعضای خانواده خود به‌ویژه مردان خانواده اهمیت می‌دهید و می‌خواهید آنها را از ابتلا به یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مردان، التهاب و بزرگی پروستات نجات دهید، به شما توصیه می‌کنیم حتما مصرف کدوحلوایی را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید.


مجله سیب سبز: اگر به سلامت اعضای خانواده خود به‌ویژه مردان خانواده اهمیت می‌دهید و می‌خواهید  آنها را از ابتلا به یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مردان، التهاب و بزرگی پروستات نجات دهید، به شما توصیه می‌کنیم حتما مصرف کدوحلوایی را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید و با خوراک چیکن حلوایی شروع کنید.

کدو حلوایی , خوراک لوبیا , چیکن استروگانف

مواد لازم برای 5 نفر:

  • کدو حلوایی: 750 گرم
  • ماست: 4 قاشق غذاخوری
  • زرشک: یک‌چهارم پیمانه
  • پودر آویشن: 2 قاشق چای‌خوری
  • سینه مرغ: 400 گرم
  • روغن زیتون: 4 قاشق غذاخوری
روش تهیه:

پیش از هر چیز مرغ را به قطعات کوچک و باریک برش بزنید و با کمی روغن زیتون، نمک و فلفل طعم‌دار کنید. آنها را در سینی فر گریل‌دار به مدت 20 تا 30 دقیقه با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.  همزمان با آماده شدن سینه مرغ درون فر، زرشک را با اندکی روغن زیتون به مدت 3 تا 4 دقیقه تفت دهید. اگر طعم ملس را برای زرشك می‌پسندید یک قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید و پس از هم زدن زرشک آن را از روی حرارت بردارید. سپس پوست کدوحلوایی را كنده و آن را درون آبی که به جوش آمده به مدت 10 تا 12 دقیقه جوشانده و آبکش کنید. سپس آن را با پشت قاشق بکوبید و کدوی له‌شده را با 4 قاشق ماستی که در اختیار دارید، مخلوط کنید.  در نهایت پس از آماده شدن مرغ، آن را درون یک بشقاب مناسب بکشید و زرشک را روی آن بریزید. پوره کدوحلوایی را نیز کنار مرغ بکشید و برای تزیین آن پودر آویشن را روی کدو حلوایی بریزید و از هارمونی رنگ نارنجی و سبز در کنار قرمزی زرشک‌ها لذت ببرید.

نکته:


برای تهیه پوره کدو می‌توانید به جای استفاده از ماست معمولی، از ماست چکیده، خامه یا ماست خامه‌ای استفاده کنید.

 به جای استفاده از پودر آویشن می‌توانید از پودر نعناع یا 3 قاشق غذاخوری جعفری تازه و ساطوری شده برای تزیین و خوش‌طعم شدن غذا استفاده کنید.

این غذا چه خواصی  دارد؟

  کاهش تب  با کدو درمانی


یکی از مهم‌ترین خواص کدوحلوایی از دیدگاه درمانگران طب سنتی خاصیت تسکین‌دهندگی آن در کاهش سرفه و التهاب ناشی از سرماخوردگی و زکام در فصل پاییز و زمستان است. افرادی که هنگام سرماخوردگی مصرف کدوحلوایی را در برنامه غذایی روزانه خانواده می‌گنجانند علاوه بر آنکه روند درمان در فرد سرماخورده را تسریع می‌کنند، می‌توانند موجب پیشگیری از ابتلا به گلودرد و التهاب ناشی از سرماخوردگی در سایر اعضای خانواده نیز شوند. علاوه بر اینها خاصیت تب‌بر بودن کدو حلوایی آن را به یکی از بهترین صیفی‌جات گیاهی برای درمان اختلال‌های ناشی از سرماخوردگی تبدیل کرده است.

خوراک , خوراک مرغ , سوپ کدو حلوایی

  بهبود کیفیت خواب و تقویت اعصاب

در بسیاری از کتاب‌ها و متون طب سنتی به خاصیت آرامش‌بخشی و خواب‌آور کدوحلوایی اشاره شده است. ابوعلی سینا در آثارش کدوحلوایی را یک داروی طبیعی و موثر برای کاهش سردرد، بهبود کیفیت خواب، افزایش ریلکسی و  آرامش اعصاب می‌داند. از این رو افرادی که دچار اختلال در ساعت خواب هستند و معمولا خوابی سبک دارند، می‌توانند در وعده شام غذایی که با کدوحلوایی تهیه شده باشد میل کنند تا از خواص این سبزی برای بهبود کیفیت خوابشان کمک بگیرند. چون کدو حلوایی خیلی ساده پخته می‌شود و غذایی سبک و لطیف به حساب می‌آید؛ علاوه بر آنکه برای معده‌های ضعیف و حساس مناسب است، برای وعده شام نیز مفید است.

  بهبود اختلال‌های تنفسی و خواص ضدمیکروبی


اگرچه مقدار آویشنی که برای تهیه خوراک چیکن با کدوحلوایی استفاده می‌شود، زیاد نیست اما همین مقدار اندک در صورتی که به صورت روزانه در یکی از وعده‌های غذایی روزانه مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش التهاب‌ها و اختلال‌های تنفسی در فصل زمستان داشته باشد. ضمن آنکه خاصیت ضدمیکروبی گیاه آویشن آن را به یکی از گیاهان دارویی پرفایده تبدیل کرده که از زمان‌های قدیم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف توسط درمانگران برای مردم تجویز می‌شده است. امروزه اگرچه فرآورده‌های مختلفی مانند شربت، قرص مکیدنی، قرص جویدنی و اسانس آویشن در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های موادغذایی عرضه می‌شود اما بی‌شک مصرف سبزی تازه و خشک شده این گیاه در وعده‌های غذایی و به صورت یک عادت غذایی می‌تواند تاثیرات درمانی ماندگارتری بر سلامت اعضای خانواده داشته باشد. 

با روغن زیتون میل شود!


میزان بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A) موجود در كدو حلوایی چهاربرابر بیشتر از سایر کدوهاست و ویتامین‌ A موجود در كدو حلوایی در تنظیم فعالیت سلول‌های استخوانی نقش مهمی دارد و سلامت استخوان‌ها را حفظ می‌کند.البته کدو حلوایی سرشار از پتاسیم و برای كسانی كه از فشار خون بالا رنج می‌برند، مفید است. ویتامین C موجود در کدو حلوایی هم در مقایسه با سایر كدوها بیشتر است، به شرطی که در حرارت‌ بالا پخته نشود که دیگر اثری از ویتامین در آن باقی نخواهد ماند. بهترین راه پختن کدوحلوایی بخارپز کردن در ظرف در بسته است که به این ترتیب کدو حلوایی ویتامین کمی از دست خواهد داد و اگر همراه با روغن زیتون مصرف شود، خواص آن افزایش پیدا می‌كند. كدو حلوایی جزء  گروه صیفی‌جات است و رنگ زرد آن به دلیل وجود رنگدانه بسیار مهمی به نام فیتوكیمیكال است. فیتوكیمیكال، آنتی اكسیدان بسیار مهم و ضدسرطان است و در گروه سبزی‌های نارنجی‌رنگ به وفور پیدا می‌شود. پس از مصرف و آن غافل نشوید.


ویدیو : خوراک چیکن حلوایی