خواندنی ها با برترین ها (76) : در این شماره از خواندنی ها با زندگی نامه جدیدی ...


در این شماره از خواندنی ها با زندگی نامه جدیدی از عارف قزوینی، تاریخ جدیدی از ایران به قلم یک شرق شناس، رمانی از یک نویسنده سوئیسی........ آشنا شوید.  برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با زندگی نامه جدیدی از عارف قزوینی، تاریخ جدیدی از ایران به قلم یک شرق شناس، رمانی از یک نویسنده سوئیسی........ آشنا شوید.

فراسوی خواب

  • ویلم فردریک هرمانس
  • ترجمه ی سامگیس زندی
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 95

مطالب خواندنی برترین ها , برترین ها , برترین

رمانِ «فراسوی خواب» (1966) یکی از شاهکار های ادبیات هلند است در نیمه‌ی دوم قرنِ بیستم. ویلم فردریک هرمانس، نویسنده‌ ی این رمان، را می‌توان نمادِ نویسند‌گانِ اگزیستانسیالیستِ هلند دانست که در این رمان روایتی از امید را در عینِ تردید به گذشته و آینده نشان می‌دهد. هرمانس در رمانِ فراسوی خواب از یک دانشمند می‌نویسد که در کوه ‌ها آواره‌ ی یافتنِ یک شهاب ‌سنگ است.

او در این مسیرِ معرفتی و در این سفرِ نمادین آرام ‌آرام عمقِ تنهایی و عدم ‌تعینِ جهانی را درک می‌کند که انگار چیزی برای اتکا ندارد جز انسان. ماجرای جذابِ رمان با این تردیدها و تغییر ها به یک نقطه ‌ی تکان‌ دهنده می‌رسد که مخاطبش را به شگفتی وا می‌دارد… هرمانس مانندِ همفکرِ فرانسوی‌اش آلبر کامو به سیزیفی می‌اندیشید که غرقِ امید و صدالبته ناامیدی به حرکتش ادامه می‌دهد و این سؤال را پیش می‌آورد که آیا این‌بار موفق خواهد شد.

این رمانِ درخشانِ ادبیات هلند را سامگیس زندی از زبانِ هلندی به فارسی برگردانده تا مخاطبِ فارسی کمترین فاصله را با جهانِ رازآلود، فلسفی و تکان‌دهنده‌ی ویلم فردریک هرمانس داشته باشد.



موقعیت صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی (زندگی و کارنامه ی علی خسروشاهی)

  • علی اصغر سعیدی
  • نشر نی
  • چاپ اول: 95

برترین خبر , فال روزانه برترین ها , سایت برترین ها

زندگی تجار و صاحبان صنایع همواره پر از ابهام و سرشار از قضاوت‌های ارزشی و ایدئولوژیک بوده است. کتاب حاضر کوششی است تا برخی از این زوایا را از درون شرح‌حال و فعالیت‌های تجاری و صنعتی علی خسروشاهی ـ از بنیان‌گذاران شبکه‌ی توزیع، فروش و بازاریابی مدرن در صنعت بیسکویت و شکلات‌سازی روشن کند. وی در خانواده‌ای تجارت‌پیشه در تبریز به ‌دنیا آمد و با گسترش فعالیت‌ های توزیع و فروش به تولیدات صنعتی روی آورد و بنیان‌گذار گروه صنعتی مینو بود که در خاطره‌ ی چشایی مردم نقش بسته است.

با این حال، کم‌تر کسی است که از فراز و فرود این فعالیت‌ها اطلاع داشته باشد. مطالعه ‌ی این شرح‌حال نه‌ تنها می‌تواند تا حدی معمای توسعه‌ نیافتگی ایران را از پسِ پرده‌ ی وضعیت زندگی کارآفرینان و صنعتگران ازجمله علی خسروشاهی نشان دهد، بلکه اهمیت تحقیقات تاریخی را جایگزین برخی کوته‌بینی‌ها به کنش‌های اقتصادی آن‌ها می‌کند. به‌علاوه، مطالعه‌ی این شرح‌حال به یافتن الگویی بومی برای مدیریت اقتصاد در بخش خصوصی و کارآفرینی نیز کمک می‌کند. همچنین، کتاب پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فعالیت‌های صنعتی در ایران معاصر را نیز به تصویر کشیده است.



لی لا لی لا

  • مارتین زوتر
  • ترجمه ی مهشید میرمعزی
  • نشر آموت
  • چاپ اول: 95

برترین پیشنهاد , مطالب خواندنی , برترین فیلم های 2016

داستان این رمان روایتی است از زندگی داوید کرن؛ جوان بیست و سه ساله و گارسن یک رستوران که عاشق دختری به نام ماری که از قضا اعتنایی به او ندارد. داوید در کشوی میز عسلی قدیمی، نسخه ماشین نوشت کتابی را پیدا کرده و از آن خوشش می‌آید. تصمیم می گیرد متن تایپ شده را به ماری بدهد تا به‌عنوان نویسنده او را تحت تاثیر قرار دهد. او در این کار موفق هم می‌شود و ماری به او علاقه مند می‌شود. داوید در ادامه و به صورت پنهانی نسخه ماشین نوشت رمان را برای یک ناشر در فرانکفورت می‌فرستد و رمان منتشر می‌شود که برای داوید یک زندگی موفق در مقام نویسنده آغاز می‌شود، ولی ترس دائمی از دزدی ادبی که کرده‌است اورا عصبی می‌کند تا اینکه روزی هنگام امضای کتاب برای طرفداران سر و کله مردی پیدا می‌شود که ادعا می‌کند نویسنده‌ی واقعی رمان است...

مارتین زوتر در مقام نویسنده این اثر در سال ۱۹۹۷ با نوشتن اولین رمان خود به نام «دنیای کوچک» به شهرت دست یافت. تلویزیون سوئیس نیز در سال ۲۰۱۱ جایزه سوئیس (سوئیس اوارد) را در رشته ادبیات به دلیل این‌که آثار زوتر به صورت منظم در لیست آثار پرفروش آلمانی زبان قرار دارند، به وی اعطا کرد. همچنین در سال ۲۰۱۱ فیلمی از روی رمان «لی‌لا، لی‌لا» ساخته شد که در جشنواره بین‌المللی مینیا پولیس به عنوان بهترین فیلم روایت تصویری انتخاب شد.



چرخ بی آیین (درباره ابوالقاسم قزوینی)

  • فرهود صفرزاده
  • نشر فنجان
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها , مطالب جالب و خواندنی , برترین های اندروید

تصویر و نفس زندگی هرکس سایه روشن هایی دارد که آن را تبدیل به نقش زیبا می کند. تابلو و نقش زندگی عارف، تصویری است بسیار با نوارهای سفید. زندگی او، جریان متناوبی بود از امیدواری و ناامیدی، شیفتگی و نفرت، و روشنی و تیرگی که او را فرسود و از پای فکند. روح و جان او از ناسازگاری ها و تعارض ها در خود شکست، و متن و کالبدش تاب این شکست را نداشت. زندگی عارف آمیزه ای بود از هنرمندی عاشق پیشگی، سیاست ورزی و ناکامی.

عارف در متن و بطن اتفاقات و قضایا بود و امکان و توان شناخت و سنجش آن ها را نداشت ما اکنون می توانیم دورنمای همان جریان ها را ببینیم و درباره ی اندیشه عمل او قضاویت کنیم، پس قضاوت مان نمی تواند دلیل بر خردمندتر و عاقل تر بودمان باشد. تجربه ی ما از وقایع سیاسی و اجتماعی که امروزه روی می دهند و در متن آن ها هستیم نشان می دهد که شناخت و تحلیل اتفاقات سیاسی و حتی اجتماعی و اقتصادی، و پیش بینی آن ها تا چه حد سخت است و صعب. پس انصاف نیست یا دیدی که امروز به چشم انداز و قضایای آن روزگار داریم عارف را سرزنش و شماتت کنیم.



امپراتوری اندیشه (تاریخ ایران)

  • مایکل آکسورتی
  • شهربانو صارمی
  • انتشارات ققنوس
  • چاپ اول:94

برترین سایت های ایران , برترین فیلم های ایرانی , خواندنی

تاریخ ایران آكنده از خشونت و حادثه است، تاخت و تازها، فاتحان، جنگ‌ها و انقلاب‌ها. چرا كه ایران تاریخی طولانی ‌تر از بیشتر كشورها دارد و از بسیاری از آن‌ ها بزرگ‌ تر است، چیزی بیش از یك اتفاق ساده. اما تاریخ ایران بیش از اینهاست. دین‌ ها، عوامل مؤثر، جنبش ‌های روشنفكری و اندیشه‌ها بسیاری چیزها را در ایران و همچنین خارج از ایران و گوشه و كنار دنیا تغییر داده است. امروز ایران باز خواهان توجه است و موقعیت جدید سؤال‌هایی جدید مطرح می‌سازد: آیا ایران قدرتی مهاجم است یا قربانی؟ آیا ایران از دیر باز توسعه‌ طلب بوده است یا منفعل و دفاعی؟ آیا تشیع ایران اهل سكوت و رضاست یا خشونت و انقلاب؟ تنها تاریخ می‌تواند به این سؤال‌ها پاسخ گوید. ایران یكی از كهن‌ترین تمدن‌های دنیاست.

این سرزمین از همان آغاز از متفكرترین و پیچیده‌ترین تمدن‌های دنیا بوده است. جنبه‌ هایی در تمدن ایران وجود دارد كه به نحوی از آن‌ها تقریباً زندگی هر انسانی را روی كره خاكی تحت‌الشعاع قرار داده است. كتاب حاضر در هفت فصل: ریشه‌ها، بیداری ایرانیان، اسلام و گسترش آن، تشیع و صفویه، سقوط صفویان، بحران در پادشاهی قاجار و سلسله پهلوی و انقلاب اسلامی نگاهی تازه به تاریخ معاصر ایران دارد.

«مجله اینترنتی پادشا» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

[email protected]

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره 23051492 تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.


ویدیو : خواندنی ها با برترین ها (76)