خانه تكانی با اعمال شاقه :       عید با همه خوبی‌ها و شادی‌هایش از راه می‌رسد ...




 

اعمال روز عرفه در خانه , آیا میشود اعمال روز عرفه در خانه انجام داد؟ , تحصیل با اعمال شاقه

 

 

عید با همه خوبی‌ها و شادی‌هایش از راه می‌رسد و همه در حال تدارك برای استقبال از سال نو هستند؛ هركس به نوعی. از خرید و تهیه وسایل مورد نیاز شب سال نو و ایام نوروز و عید و عید دیدنی گرفته تا خانه تكانی و نظافت كلی منازل.

 

اما پیش از همه خانه تكانی؛ این كار كه سنتی قدیمی است، فواید بسیاری دارد و البته مضراتی. همه خانه تمیز و مثل دسته گل می‌شود؛ دور ریختنی‌ها دور ریخته می‌شود و بوی بهار و عید می‌پیچد تو خانه ولی امان از شب عید. از پا درد و كمر درد گرفته تا خدای نكرده شكستگی دست و پا و یك عید همراه با آه و افسوس!

 

مشكلاتی كه اگر احتیاط نكنیم، گریبانگیر همه ما می‌شود. پس بهتر است دقت كنیم و هنگام نظافت و خانه تكانی، زیاد به خودمان سخت نگیریم. اول از همه باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و كارها را زودترشروع كنیم؛ كم‌كم و بتدریج پیش برویم تا روزهای آخر سال و شب عید با انبوهی از كارها روبه‌رو و درگیر نشویم.

 


كمردردهای مزمن

 

در حین انجام كارهای منزل، بلند كردن و جابه‌جایی اجسام، عملی اجتناب‌ناپذیر است كه می‌تواند به مشكلات جدی برای خانم خانه منجر شود. بدون شك یكی از شایع‌ترین مشكلات پس از خانه تكانی كمر درد است كه با اندكی دقت و احتیاط می‌توانیم مانع بروز آن شویم. كمر و پشت انسان در حقیقت تكیه‌گاه سر و قسمت فوقانی بدن است و از این رو، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. پس باید بسیار احتیاط كنیم و مواظب كمر خود باشیم. از آنجا كه ناحیه كمر بسیار آسیب‌پذیر است، حتی بلند كردن جسمی به سبكی یك بالش ولی به شیوه‌ای نادرست می‌تواند مشكلاتی جدی برای ستون فقرات ما ایجاد كند.

 

پس هنگام بلند كردن اجسام دقت كنید و این گونه كارها را حتماً در حالت نشسته انجام دهید. با این‌كه این كار سخت خواهد بود، ولی بهتر است برای حفظ سلامت بدن، آن را انجام دهید. در ضمن سعی كنید كمترین فشار را به كمر خود وارد كنید. به جای كمر، وظیفه حمل و جا به جا كردن اجسام را به پاها و عضلات پای خود بدهید.

 

اگر جسمی سنگین است یا بد حجم، حتما برای جابه‌جا كردن آن از كمك دیگران هم استفاده كنید. به یاد داشته باشید كه شما انسانی معمولی هستید و نه یك انسان با نیرویی فوق‌العاده یا یك تراكتور.

 

همچنین وقتی می‌خواهید جسمی را جابه‌جا كنید، حتماً مسیر و مكانی را كه می‌خواهید جسم را در طول آن حركت دهید، در نظر بگیرید. مطمئن شوید در طول مسیر و در محلی كه در نظر دارید آن را قرار دهید، وسیله دیگری كه مزاحم باشد وجود نداشته باشد. وقتی می‌خواهید جسمی را از زمین بلند كنید، به جای خم شدن و فشار وارد كردن به كمر، بهتر است پشت خود را صاف نگه دارید و با كمك زانوها و عضلات ران‌ها جسم را بلند كنید. همچنین مفید خواهد بود اگر بتوانید هنگام بلند كردن اجسام، عضلات شكم خود را منقبض كنید و جسم را نزدیك به بدن خود نگه دارید.

 

نردبان‌های خطر ناك

 

در ایام خانه تكانی و روزهای آخر سال استفاده از نردبان‌ها و چهارپایه‌ها هم رونق می‌گیرد. همه ما باید هنگام استفاده از آنها بسیار مراقب باشیم و سعی كنیم وقتی تنها هستیم از آنها بالا نرویم. فراموش نكنید كه پیش از استفاده، از استحكام و ایمنی نردبان یا چهارپایه نیز اطمینان حاصل كنید. همچنین هیچ‌گاه برای تمیز كردن شیشه‌ها و جاهایی كه نیاز به نردبان دارد از لبه پنجره، قفسه كمد و... استفاده نكنید.

 

 

مسمومیت‌های شیمیایی

 

اما نكته بسیار مهم دیگر، هنگام تمیز كردن و نظافت منزل بخصوص هنگام استفاده از مواد شیمیایی بهتر است در و پنجره‌ها را باز كنید تا هوای آلوده داخل اتاق شما حبس نشود، بویژه وقتی از مواد شوینده و ضد عفونی‌كننده، سفیدكننده و... استفاده می‌كنید حتماً از تهویه مناسب هوای محیط مطمئن شوید تا خدای نكرده دچار مسمومیت نشوید.


هیچ‌گاه مواد سفیدكننده را با موادی كه محتوی آمونیاك و مواد اسیدی هستند مخلوط نكنید. چون این مخلوط ممكن است باعث تولید گازهای سمی شود .

هنگام كار كردن با این‌گونه مواد ضمن مطالعه دستورالعمل و دقت در طرز استفاده آنها از آنجا كه معمولاً این گونه مواد برای پوست و چشم بسیار مضر هستند حتماً از دستكش و ماسك استفاده كرده و احتیاط را در نظر بگیرید. به طور كلی خوب است برای انجام كارهای منزل از دستكش استفاده كنید تا پوست دست خود را از آسیب دیدن حفظ كنید.

 


كودكان آسیب پذیر

 

همچنین بكوشید روزها و ساعت‌هایی كه كودكان در منزل نیستند نظافت كنید. حضور كودكان در منزل هم برای شما سخت خواهد بود و هم ممكن است برای آنها مشكل‌ساز باشد، ولی اگر آنها دوست دارند در كارهای خانه كمك شما باشند می‌توانید از آنها بخواهید با آب خالی چیزی را بشویند، ولی مواد شیمیایی را به هیچ‌وجه در اختیار آنها قرار ندهید.

 


هیچ‌گاه مواد سفیدكننده را با موادی كه محتوی آمونیاك مواد اسیدی هستند و مخلوط نكنید. چون این مخلوط ممكن است باعث تولید گازهای سمی شود. در ضمن بهتر است به جای مواد شیمیایی بیشتر از مواد طبیعی مثل جوش شیرین و سركه و.... برای نظافت استفاده كنید.

 


برای شستشوی آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی ، در میزان مصرف مواد ضدعفونی‌كننده دقت كنید. بهتر است كمتر از این‌گونه مواد استفاده كنید و در حقیقت مقدار مناسب مصرف آنها را در نظر بگیرید.

 

حتی اگر همه این موارد و این اصول را هم رعایت می‌كنید بهتر است زودتر دست به كار شوید تا همه كارها برای روزهای آخر سال باقی نماند و بتدریج و با برنامه‌ریزی كارها پیش برود تا خستگی و صدمات ناشی از كار هم كمتر شود. همچنین دقت كنید در مواقع احساس خستگی حتما به خودتان استراحت دهید و عجله‌ای برای اتمام سریع كارها نداشته باشید. بهتر است با برنامه‌ریزی مناسب و با رعایت نكات ایمنی با بدنی سالم و سرحال به استقبال بهار برویم.

 


ویدیو : خانه تكانی با اعمال شاقه