حقوق و تکالیف فرزندان بر والدین خود :   جمع آوری شده از استناد به قرآن حدیث ...




حقوق فرزندان بر والدین , نظر ایمه اطهار درباره حقوق والدین بر فرزندان , دخالت والدین در زندگی فرزندان

 

جمع آوری شده از استناد به قرآن حدیث معتبره توسط حجت الاسلام و مسلمین احمدی: والدین را بر فرزندان 80 حق است، چهل حق در حال حیات ایشان و چهل حق در حال ممات ایشان چهل حق در حال حیات عبارتند از:

 

1- ده حق به تن 2- ده حق به زبان 3- ده حق به دل 4- ده حق به مال ده حق به تن:

 

1- خدمت کردن 2- کمال احترام کردن 3- جلوی ایشان نشستن و پشت سر ایشان ننشستن 4- فرمان آن ها را اگر شرع نهی کرده انجام بده و ازنهی شان اگر واجب نیست خودداری کن. 5- روزه ی مستحبی را با اجازه ی آن ها بگیری. 6- بدون اجازه ایشان به سفر نرو. 7- چون آن ها ظاهر شوند برای آنان برخیز و تا اجازه نداده اند ننشین. 8- در وقت راه رفتن پشت سر ایشان راه روی مگر در جای گل و یخ و خطر و شب تار. 9- همیشه با مهربانی به آنان نگاه کن. 10- آماده خدمت به آن ها باش.

 

ده حق به زبان: 1- با آنان با نرمی سخن بگوی. 2- صدایت را بر آنان بلند نکن 3- گستاخی و پر چانکی نکن 4- آن ها را به نام صدا نزنی. 5- سخن ایشان را قطع نکنی 6- گفته ایشان را رد نکنی. 7- به امر و نهی ایشان را خطاب نکنی 8- بر سر آن ها داد نزنی. 9- به آن ها اف نگویی ، رونتابی و سر پیچی نکنی. 10- با ایشان با ادب سخن بگوی آن دو را همیشه دعا کنی و تقاضا دعا از آن ها نمایی.

 

ارتباط موثر والدین با فرزندان , حقوق والدین بر فرزند , نحوه مذاکره والدین با فرزندان

 

ده حق به دل: 1- همیشه با آنان رحم دل باشی و ترحم کنی. 2- آن دو را همیشه دوست بداری اگرچه از لحاظ اقتصاد در مشیقه باشند، اگرچه خیال کنی به تو خوبی نکرده اند و اگرچه تو را به ناحق بزنند. 3- به شادی آن دو شاد بشی. 4- در غم آن دو شریک باشی و غمخوار آن باشی. 5- با دشمنان آن دو دوستی نکنی. 6- از پرگویی و کج خلقی آن ها نرنجی. 7- اگر به تو ستم کردند بر آن ها خشم نگیری ،اگر تورا زدند دست آن ها را ببوسی. 8- هرچند حق آن ها را می دهی باز هم بیم تقصیر داشته باش. 9- همیشه در دل قصد کسب رضای آن ها را داشته باشی. 10- در دل طول عمر آن ها را بخواهی.

 

ده حق به مال: 1- لباس آن دو را پیش از لباس خود تهیه کنی. 2- آن دو را از طعام خویش بخورانی. 3- قرض آن هرا بدهی. 4- مخارج سفر آن ها را چه واجب و چه مستحب یا خودت انجام دهی یا شخصی را اجیر کنی. 5- آن ها را به حج بفرستی. اگر فوت کرده اند حج ، نماز و روزه آن ها را نائب بگیر یا خودت انجام بده. 6- اگر مسکن ویا خانه ندارند برای آن دو تهیه کن یا اجاره آن هارا بده. 7- از مال خودت در اختیارشان بگذاری. 8- امور آن ها و کارهایشان را تو انجام دهی. 9- با مال خودت به آن ها عزت بخشی. 10- مال خودت را مال ایشان بدان.


ویدیو : حقوق و تکالیف فرزندان بر والدین خود