«جی.‌کی.‌رولینگ»، زن یک میلیارد دلاری... : چه کسی حدس می‌زد خانمی که به کافه ...


چه کسی حدس می‌زد خانمی که به کافه می‌آمد و گاهی آب سفارش می‌داد، روزگاری ثروتمندترین زن نویسنده جهان باشد؟ رولینگ آن روزها بی‌شک خودش همچنین حدس و گمانی نداشت. جلد اول «هری‌پاتر» را در سختی و مصیبت نوشت و آن را به ناشر تحویل داد.  روزنامه شهروند: چه کسی حدس می‌زد خانمی که به کافه می‌آمد و گاهی آب سفارش می‌داد، روزگاری ثروتمندترین زن نویسنده جهان باشد؟ رولینگ آن روزها بی‌شک خودش همچنین حدس و گمانی نداشت. جلد اول «هری‌پاتر» را در سختی و مصیبت نوشت و آن را به ناشر تحویل داد. ناشر هم پیشنهاد داد جوان رولینگ با نام مستعار «جی.‌کی.‌رولینگ» کارش را منتشر کند چراکه اعتقاد داشت کسی دنیایی تخیلی و جادویی را از یک نویسنده زن نمی‌پذیرد! این البته واقعیت بازار نشر آن روز و امروز جهان است. مخاطبان آثار جنایی یا تخیلی را کمتر از نویسندگان زن می‌پذیرند. در این میان نویسندگانی مثل آگاتا کریستی استثنا هستند.

جی کی رولینگ , میلیارد , استارتاپ 100 دلاری – کریس گویلباو

در هرحال که خانم رولینگ نخستین جلد از رمان‌های هفتگانه «هری‌پاتر» را به ناشر سپرد و منتظر ماند سرنوشتی را ببیند که زندگی‌اش را از این‌رو به آن‌رو می‌کند؛ کتابی که بیش از ٤٠٠‌میلیون نسخه از آن در سطح جهان به فروش رسیده است. وضع آثار رولینگ به‌گونه‌ای بود که حتی برای جلد آخر آن در ایران هم صف بسته شد. مترجمان ایرانی هم منتظر نشسته‌ بودند برای خرید نسخه پی‌دی‌اف کتاب رولینگ تا فورا آن را ترجمه کنند و از این طریق از رقبای احتمالی پیشی بگیرند. رمان‌های هفتگانه «هری‌پاتر» تنها عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌ سال را یدک نمی‌کشد بلکه به‌عنوان پرفروش‌ترین مجموعه کتاب‌های جهان در کل تاریخ شناخته شده و فیلم‌هایی که با اقتباس از آن ساخته شده‌اند، نیز به‌عنوان یکی از سودآورترین فیلم‌های تاریخ جهان شناخته شدند. او از زنی که برای فرار سرما به کافه می‌رفت تا جایی داشته باشد، برای نوشتن تبدیل شد به ثروتمندترین نویسنده جهان. رولینگ در عرض تنها پنج‌سال جهشی غیرمنتظره داشت و درحال حاضر ثروت او یک‌میلیارد دلار برآورد شده است. هفتمین و آخرین جلد این مجموعه «هری‌پاتر و قدیسان مرگبار»، در‌ سال ٢٠٠٧ به بازار آمد و نقطه پایان بر مسیری بود که با چاپ نخستین کتاب در‌ سال ١٩٩٧ آغاز شده بود. نخستین قسمت از فیلمی که با اقتباس از این کتاب ساخته شد، در نوامبر‌ سال ٢٠١٠ و بخش دوم آن درجولای‌ سال ٢٠١١ اکران شد. هم‌اکنون جی.کی.‌رولینگ عنوان ثروتمندترین نویسنده زمین را از آن خود کرده است. او همچنین به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان حال حاضر جهان نیز شناخته می‌شود؛ بانویی که درحدود یک‌میلیارد دلار ثروت دارد.

خیرترین چهره انگلیس

بین هنرمندان و نویسندگان همیشه شخصیت‌هایی بوده‌اند که در فهرست خیرترین چهره‌های‌ سال قرار گیرند و امسال نیز جی.‌کی.‌رولینگ در صدر این فهرست جای دارد، البته موضوع قابل تامل این است که درآمد نفر دوم ثروتمندترین نویسندگان جهان در‌سال گذشته یعنی استیفن کینگ، براساس آمار مجله فوربس ٤٠٠‌میلیون درآمد بوده است. به این ترتیب خانم رولینگ بی‌رقیب‌ترین نویسنده در این عرصه است و با چنین رقمی طبیعی به نظر می‌رسد با شخصیت خیرخواه خود، درصدر فهرست چهره‌های خیر نیز قرار بگیرد. در هرحال مشخص شده خانم رولینگ در‌سال ٢٠١٤، ١٠‌میلیون و٣٠٠‌هزار پوند از دارایی خود را صرف امور خیریه کرده‌اند، البته در فهرست چهره‌های خیر انگلستان، نام التون جان جلوتر از جی.‌کی.‌رولینگ با مبلغ ٢٦‌میلیون و٨٠٠‌هزار پوند جلوتر از خانم رولینگ قرار گرفته است. نخستین رتبه این فهرست برای سومین‌ سال از آن خانواده «سینزبری» است که مالک دومین فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای بریتانیا هستند. «سینزبری»ها طی ‌سال ٢٠١٥ مبلغ هنگفت ٢٢٠‌میلیون پوند از درآمد خود را به خیریه‌ها بخشیده‌اند. این مبلغ به معنای ٤٠‌درصد درآمد آنهاست.

رولینگ , یک میلیارد , یک میلیارد چند صفر دارد

در این میان «جی.‌کی.‌رولینگ» بیشتر به بنیاد خیریه «لوموس» کمک کرده است. این نهاد که توسط خود «رولینگ» راه‌اندازی شده، برای از بین بردن تمام موسسات نگهداری کودکان و یتیم‌خانه‌ها تا ‌سال ٢٠٥٠ میلادی تلاش می‌کند نویسنده «آوای فاخته» همچنین به موسسه‌ای که برای برطرف‌کردن معضلات محرومین جامعه و درمان بیماری تصلب بافت‌ها کمک فراوانی کرده است. این بیماری بود که جان مادر «رولینگ» را گرفت. به گزارش گاردین، نام «گولفر روری مکیلروی» از اعضای گروه موسیقی
«وان دایرکشن»، «برایان می» و «راجر تیلر» از دیگر اهالی موسیقی هم در رتبه‌های بالای فهرست خیرترین انگلیسی‌ها به چشم می‌خورد. در طی ١٢ماه گذشته ثروتمندان این کشور دو‌میلیارد و٦٦٠‌میلیون پوند از سرمایه خود را در راه امور خیریه خرج کرده‌اند. نگاهی به این فهرست نشان می‌دهد ورزشکاران و موسیقی‌دانان بیش از دیگر چهره‌ها در این زمینه فعال بوده‌اند. «دیوید بکام» فوتبالیست مشهور پنج‌میلیون پوند به خیریه کودکان کمک کرد. «کلدپلی» ازعرصه موسیقی مبلغی یک‌میلیون و٧٠٠‌هزار پوندی از درآمد خود را بخشید و «رینگو استار» در امر سرشناس، یک‌میلیون و٦٠٠‌هزار پوندی را که از حراج یادگاری‌های دوران حضور خود در گروه موسیقی «بیتلز» به دست آورده بود، صرف امور خیریه کرد. «جیمی الیور» سرآشپز معروف انگلیسی هم با اهدای یک‌میلیون و٤٠٠‌هزار پوند از درآمدش جایگاه هفتم این فهرست را به خود اختصاص داد.


ویدیو : «جی.‌کی.‌رولینگ»، زن یک میلیارد دلاری...