تنباکوی قلیان از تفاله های سمی سیگار تهیه می شود :           دبیر اجرایی جمعیت ...



 

 

 

مقایسه قلیان با سیگار , راههای ترک سیگار و قلیان , مقایسه مضرات قلیان و سیگار

 

 

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات ضمن هشدار نسبت به عوارض ناگوار مصرف مواد دخانی که بیش از چهار هزار نوع ماده سمی دارد، تاکید کرد: برای تهیه تنباکوهای قلیان از تفاله های مواد سمی سیگار که باید معدوم شود استفاده می کنند.

دکتر محمدرضا معدنی در گفتگو با مهر اظهارداشت: محتویات تنباکو از تفاله های مواد سمی سیگار که می بایست معدوم شود و حتی به محیط زیست هم آسیب می زند با اضافه شدن اسانسهای طعم دار تهیه می شود که استفاده از این تنباکوها به شدت برای سلامت مصرف کنندگان قلیان ضرر دارد.

وی با اشاره به ورود دود تنباکو از طریق بخار آب به درون ریه فردی که قلیان مصرف می کنند، افزود: نمونه هایی از این تنباکوها را در بیمارستان مسیح دانشوری کشت دادیم که از آنها دو نوع ماده سرطانزا و بسیار خطرناک به دست آمد.

معدنی با عنوان این مطلب که مصرف قلیان در مدت کمتر از چهار سال باعث می شود ریه فرد از بین رفته و نیازمند پیوند ریه باشد، تاکید کرد: بیش از چهار هزار نوع ماده سمی در مواد دخانی وجود دارد که انواع سرطانها و بیماریهای خطرناک را در پی دارد.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات همچنین به دیگر مضرات مصرف قلیان اشاره کرد و افزود: از طریق لوله قلیان مقداری از هوای داخل ریه به داخل لوله بر می گردد که این مسئله در انتقال بیماریهای مسری و واگیر مثل سل، هپاتیت و... نقش زیادی دارد.

وی با اظهار تاسف از اینکه برخی والدین به همراه فرزند خود قلیان دود می کنند، گفت: اتحادیه قهوه خانه داران اقدام به نادیده گرفتن قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات کرده است که این مسئله نقض صریح قانون است.

معدنی تاکید کرد: سرو قلیان در قهوه خانه ها و رستورانهای سنتی و... سلامت مردم را به خطر می اندازد. چون بررسیها نشان می دهد از هر 10 نفر که سیگار و قلیان مصرف می کنند حداقل دو نفر به مواد مخدر معتاد می شوند که عواقب اعتیاد به مراتب ضرر و زیان بیشتری به دنبال دارد..../تحلیل:عصرایران


ویدیو : تنباکوی قلیان از تفاله های سمی سیگار تهیه می شود