تاثير فشار روحي بر سفيدي مو :     اگرچه معمولا در مردان پس از30 سالگي و در ...



 

فشار , فشار افلام , فشار خون

 

اگرچه معمولا در مردان پس از30 سالگي و در زنان پس از 35 سالگي موهاي سر سفيد مي‌شوند، اما برخي از افراد در نخستين سال‌هاي نوجواني و جواني، داشتن چندين تار موي سفيد رنگ را تجربه مي‌كنند. در حالي كه ممكن است در گروهي ديگر حتي تا سن 50 سالگي نيز اصلا هيچ تار موي سفيدرنگي در سر فرد ديده نشود.

 

فرآيند سفيد شدن تدريجي موهاي سر در روزنه‌هاي عميق پوست سر كه فوليكول نام دارند، انجام مي‌شود.معمولا روي پوست سر هر فرد حدود 100 هزار روزنه فوليكولي به شكل قطره اشك وجود دارد كه هر يك از آنها از توانايي جوانه‌زني چندين تار مو در دوره طبيعي طول عمر خود برخوردار است.

 

فشار خون بالا , کاهش فشار خون , عالم فشار

 

در انتهاي هريك از فوليكول‌هاي مو، سلول‌هايي به نام ملانوسيت وجود دارد كه مولد رنگدانه ملانين است. با از بين رفتن بخشي از ملانين مو، تارهاي مو به تدريج خاكستري رنگ مي‌‌شوند و هنگامي كه همه سلول‌هاي مولد رنگدانه ملانين از بين بروند، موها سفيد خواهند شد. به عبارت ديگر مي‌توان گفت كه از بين رفتن تدريجي سلول‌هاي بنيادي مولد ملانوسيت‌ها، سبب سفيد شدن موها خواهد شد.

 

بسياري از محققان بر اين باورند كه استرس و فشارهاي رواني مي‌تواند نقش موثري در از بين رفتن رنگدانه‌هاي مو داشته باشد. اما از آنجايي كه مجموعه‌اي از عوامل مختلف بر روند سفيد شدن موها تاثير مي‌گذارند، نمي‌توان با قطعيت درباره اين فرضيه صحبت كرد. اگرچه ممكن است هورمون‌هايي كه در نتيجه استرس يا فشارهاي رواني در بدن ترشح مي‌شوند، بر بقا و ماندگاري ملانوسيت‌ها و فعاليت آنها تاثيرگذار باشند، اما هيچ ارتباط مستقيمي بين فشارهاي روحي و رواني و سفيدن شدن موها يافت نشده است.

 

فشار خون پایین , درمان فشار خون بالا , چگونه فشار خون را پایین بیاوریم

 

سفيد شدن موها مي‌تواند ناشي از آسيب راديكال‌هاي آزاد باشد. در واقع هورمون‌هايي كه در نتيجه قرار گرفتن در معرض فشارهاي روحي و رواني در بدن آزاد مي‌شوند، منجر به التهاب سلول‌ها شده و در نتيجه ي آن راديكال‌هاي آزاد در بدن ايجاد مي شوند.

 

اين سلول‌هاي ناپايدار به سلول‌هاي بدن آسيب مي‌رسانند و بنابراين مي‌توان گفت كه راديكال‌هاي آزاد ايجاد شده در بدن مي‌توانند توليد ملانين در فوليكول‌هاي مو يا از بين رفتن رنگ اين رنگدانه‌ها را تحت تاثير خود قرار دهند.

 

به طور كلي اگرچه عوامل ژنتيكي بر روند سفيد شدن موها تاثير مي‌گذارند، اما استرس و فشارهاي رواني و همچنين سبك زندگي افراد نيز مي‌تواند روند سفيد شدن موهاي فرد را 5 تا 10 سال تسريع كرده يا به تاخير اندازد.

 

علایم فشار خون بالا , درمان فشار خون , فشار پایین

 

براساس نتايج به دست آمده از تحقيقات، هورمون‌هايي كه در اثر فشارهاي روحي و رواني در فوليكول مو آزاد مي‌شوند، بر آزاد شدن عاملي كه منجر به ساخت ملانوسيت‌ها و انتقال آن به سلول‌هاي بنيادي سازنده هر يك از تارهاي مو مي‌شود تاثير مي‌گذارد. بنابراين اگر در آزادشدن اين عامل واسطه به هر دليلي اختلال ايجاد شود، انتقال رنگدانه به تارهاي مو نيز متوقف خواهد شد.

 

بنابراين دانشمندان در تلاش هستند به شواهد و يافته‌هاي بيشتري مبني بر تاثير فشارهاي روحي و رواني بر تسريع فرآيند سفيد شدن موها دست پيدا کنند، اگرچه هنوز هيچ گونه شواهد علمي در تاييد وجود اين رابطه ي علت و معلولي يافت نشده است.


ویدیو : تاثير فشار روحي بر سفيدي مو