به جا مانده از آلمان و هلند، مادر شکست ها : تقابل الهام بخش آلمان و هلند هماره ...


تقابل الهام بخش آلمان و هلند هماره نیازمند تکرار و به خاطر آورده شدن است. طرفداری: تقابل الهام بخش آلمان و هلند هماره نیازمند تکرار و به خاطر آورده شدن است.

 زمانی که در هلندی ها در جام جهانی 2006 آلمان در دور یک هشتم نهایی و در نورنبرگ با تک گل مانیش به پرتغال باختند و کنار رفتند، روزنامه های آلمانی با به تصویر در آوردن نماد آزادراه های آلمان راه خروج را به هلندی ها نشان دادند و از آن ها خواستند که زودتر کشورشان را ترک کنند.

حالا و بعد از گذشت شش سال این بار خود ژرمن ها سرنوشت سقوط را برای هلندی ها رقم زدند و آن ها را تا حد بسیاری به خارج از اکراین هدایت کردند. کریستین جک، وبلاگ نویس پایگاه معتبر TheScore.Com تحلیل خواندنی خود از این دیدار را با بازی با ارقام ارائه می دهد. متن زیر برداشت آزادی از نوشته های اوست.


سفارت آلمان , مانده حساب بانک ملی , هلند

بازی در یک جمله

 نمایش های چشم نواز بسیاری را در جریان دیدارهای دور اول و دوم بازی ها شاهد بودیم، بازی درخشان روسیه برابر چک، درخشش اکراین و جواهر کهنه کارش برابر سوئد، هنرنمایی غبطه آمیز اسپانیایی ها برابر ایرلند و... که همگی پرده هایی از بهترین و کامل ترین پیروزی های مسابقات تا به امروز بوده اند، با این حال گل سر سبد بازی ها را می توان برتری شاخص آلمان برابر هلند دانست. آن ها حساس ترین دیدار دور گروهی را پیروز شدند، دیدار سنتی شان برابر هلند را.

یازده بند از بیست و دو بازیکن

یک. نتیجه نزدیک پایانی را فراموش کنید. هر یازده بازیکن آلمان برتر از همتایان هلندی شان بودند، آلمان بازی را از جمیع جهات پیروز شد.

دو. مانوئل نویر چهره کم کار آلمان ها در این بازی بود. اون تنها سه بار برابر فن پرسی قرار گرفت. مهار نه چندان دشوار تک به تک ستاره آرسنال در نیمه نخست، ریکشن دیدنی برابر شوت به زمین خورده RVP در پنجاه و هشتمین دقیقه و در نهایت گلی که روی غافل گیری محض دریافت کرد. با این حال نویر در این بازی هم نمره قبولی گرفت.

سه. آلمان در کناره ها رشد چشم گیری داشته. جروم بواتنگ علاوه بر شاخصه های مثبتش در کارهای دفاعی، با تغییر مداوم جریان بازی از راست به چپ زمین با ارسال های بلند، عرض زمین را برای ژرمن ها بزرگ تر می کند. نمایش فیلیپ لام در دفاع چپ هم کماکان تحسین برانگیز است. تیم های کمی با چنین فول بک چپ مطمئنی در جام حضور دارند.

چهار. مث هوملس بدون تردید برترین مدافع مرکزی جام تا این لحظه بوده است. برتری تقریبا همیشگی مدافع ژرمن ها در جنگ های هوایی، جاگیری های مناسب در قلب دفاع آلمان و میل سیری ناپذیر او به نفوذ با یک تقریب خود خاطرات فرانتس بکن بائر را به یاد می آورد. در کنار هوملس، هولگر بادشتوبری قرار دارد که در اوج جوانی بسیار پخته عمل می کند. به خاطر بیاوریم که تنها هنرنمایی مارتن استکلنبرگ مانع گلزنی هر دو مدافع مرکزی آلمان ها برابر هلند شد.

پنج. در مورد کلود ماکلله، هافبک تدافعی رئال مادرید در دهه گذشته قول های جالبی وجود دارد. عده ای او و نمایش هایش را نقطه عطف فوتبال نوین می دانند و عده ای پا را فراتر گذاشته و غول کوتاه قامت فرانسوی ها را مهم ترین بازیکن فوتبال در پست خودش می دانند. و حالا رئالی ها بعد از گذشت نه سال از فروش پر اشتباه او یک برگ برنده بزرگ دارند، سامی خدیرا.

 به گواه بسیاری از کارشناسان فوتبال اروپا در روزهای گذشته، خدیرا بهترین نمایش دوران بازیگری اش در تیم ملی را برابر هلند به نمایش گذاشت. هارمونی بی نظیر او با باستین شواین اشتایگر در عقب و جلوی یک سوم میانی عملا خط هافبک هلندی ها را با چالش روبرو کرد. شواینی پایه گذار هر دو گل آلمان بود و خدیرا تخریب چی بخش اعظمی از حملات هلندی ها. دو بازیکنی که بدون شک برگ برنده یواخیم لو در ادامه راه خواهند بود.


شش. توماس مولر همچنان معمولی ظاهر می شود، با این حال گاهی بازیکنان معمولی از پس مسوولیت های برمی آیند که بسیاری ستاره ها از انجامش عاجزند. یواخیم لو، مولر را در سمت یترو ویلمز جوان قرار داده بود، نقطه ای که پیش بینی می شد پاشنه آشیل هلندی ها باشد. مولر در صحنه هر دو گل آلمان نقش بازی کرد.

 حمل توپ از کناره ها به مرکز و سپردن آن به شواینی برای خلق گل فوق العاده تاکتیکی اول و بازی بدون توپ او لحظاتی قبل از گل دوم. در واقع مولر ویلمز را با خود به نزدیکی های مرکز زمین کشاند، پشت سر این مدافع جوان برای گومز خالی شد و گومز طی یک همکاری مثال زدنی با شواین اشتایگر کار هلند را یک سره کرد.


هفت. سوپر ماریو شیرین ترین لحظات ژرمن ها را رقم می زد. در واقع گومز یک وظیفه ساده و در عین حال پیچیده را به احسن وجه انجام می دهد؛ به ثمر نشاندن تلاش هم تیمی هایش. گومز تمامی گل های آلمان در این تورنمنت را به ثمر رسانه و به نظر می رسد حالا دیگر کلوزه دوست ترین آلمانی ها هم نمی توانند به انتخاب یواخیم لو خرده بگیرند.

هشت. سومین بازیکن برتر دنیا کیست؟ چابی ارناندث؟ آندرس اینیستا؟ مسووت اوزیل؟ وسلی اسنایدر؟ «نمو» گرچه هیچ یک از سه پاس گل آلمانی ها را برای گومز ارسال نکرده اما هرگز از ارزش هایش در قالب یک طراح و رهبر ارکستر کاسته نشده.

 در بازی برابر هلند، اوزیل بارها توپ را به کناره ها برد، دفاع سردرگم هلند را بیشتر از قبل آشفت و یک لحظه از دویدن نایستاد. او در گام اول اسنایدر را کنار زد و حالا باید منتظر تقابل احتمالی اش با چابییستا ماند، دو سال بعد از بیست و یک سالگی اش در آفریقای جنوبی و زمانی که بسیار بیشتر از قبل اسپانیایی ها را می شناسد.


نه. بدون کلاس، بدون برنامه و پر از آشفتگی. برت فن مارویک هلند را بدون تغییر در ترکیب نفرات تهاجمی اش نسبت به بازی برابر دانمارک وارد زمین کرد و شبیه همان بازی قبل شکست خورد. حضور فن در فارت و هونتلار در نیمه دوم اگرچه به بهبود شرایط تیم در فاز هجومی کمک کرد اما در نهایت هلند شکست خورد و راه صعود برایش به قهقهرا رسید. به نظر می رسد راه فن مارویک و هلند در پایان این جام از هم جدا شود.

ده. فوتبال با روح هلندی ها در آمیخته. مردم این کشور این ورزش را با تمام وجود حس می کنند و نا امیدی بسیار بزرگ درست زمانی اتفاق می افتد که این تیم چند ده پله پایین تر از آلمان سقوط کند. خط دفاعی و دروازبان هلندی ها تقریبا هرگز بازیکنانی به شاخصی آلمان ها نداشته اند اما نمایش هایی به این ضعیفی هم به خاطر بسیاری نمی آید. ون در ویل، ویلمز، هایتینگا و ماتیاسن هرگز مطمئن نیستند. روبن بسیار خودسرانه و بی تفاوت بازی می کند و دوران بازیگری مارک فن بومل به نظر به پایان رسیده.

 دامنه اختلافات مثل سابق بلای جان هلندی ها شده و فن مارویک کاریزمایی برای جمع کردنشان در خود ندارد. ترکیبی که هرگز خاطرات شیرین جام جهانی گذشته را تکرار نخواهد کرد.


یازده. از بسیاری خواسته شد تا یک ترکیب یازده نفر با آرایش 1-3-2-4 را از جمع 22 نفر بازیکن آغازگر بازی انتخاب کنند. نکته جالب اینکه تقریبا هیچ یک بیش از یک بازیکن از هلند را در ترکیبشان جا ندادند. هلندی ها یک بار دیگر 2-1 بازنده شدند، شبیه شکست در فینال جام جهانی 1974. فینالی که در زبان هلندی از آن با عبارت De moeder aller nederlagen به معنی مادر همه شکست ها یاد می شود، شکستی که حالا و 38 سال بعد از فینال مونیخ تکرار شد.

سه ستاره تاثیر گذار

یک. مسووت اوزیل

دو. باستین شواین اشتایگر

سه. ماریو گومز

شش حقیقت انکارناپذیر

یک. فال بدی برای هلند وجود دارد. در تاریخ بازی ها هرگز تیمی با دو شکست از دور گروهی صعود نکرده است.

دو. فال خوبی برای آلمان وجود دارد. از آغاز سیستم گروهی فعلی در جام ملت های 1980، آلمان (غربی) دو بار هر دو بازی ابتدایی خود را با پیروزی پشت سر گذاشته و هر دوبار هم قهرمان اروپا شده است. یک بار در 1980 و یک بار در 1996.

سه. ماریو گومز دهمین بازیکن تاریخ آلمانهاست که در یک بازی از جام ملت ها دوبار موفق به گلزنی شده است. وی همچنین در کنار پیلار از چک، دژاگوف از روسیه، مانزوکیچ از کرواسی و فابرگاس از اسپانیا یکی از پنج بازیکنی است که در هر دو دیدار ابتدایی تیمش گلزنی کرده. البته لسکات، نصری، ابراهیموویچ و شفچنکو هم یک نود دقیقه فرصت دارند تا در این جمع قرار بگیرند.

چهار. گومز در شش بازی گذشته خود برای آلمان ها پنج گل به ثمر رسانده. سوپر ماریو تنها در تساوی 3-3 تیمش برابر اکراین در نوامبر گذشته در گلزنی ناکام ماند.

پنج. این اولین بار در 17 سال گذشته که هلندی ها دو بازی پیاپی را واگذار کردند. آن ها آخرین بار در آپریل و ژوئن 1995 دو بار برابر چک و بلاروس شکست خوردند.

شش. دیدار برابر آلمان اولین بار در تمامی تاریخ جام های جهانی و ملت های اروپا بود که هلندی ها در پایان نیمه نخست دو گل از حریف عقب بودند.        


ویدیو : به جا مانده از آلمان و هلند، مادر شکست ها