بهترین مستند های تاریخ که باید تماشا کنید (2) : در قسمت اول از سری مقالات بهترین ...


در قسمت اول از سری مقالات بهترین مستند‌های تاریخ ۵ فیلم را معرفی کردیم و حال در قسمت دوم، سراغ ۵ مستند دیگر خواهیم رفت. با ما همراه باشید. وب‌سایت زومجی - افشین پیروزی: در قسمت اول از سری مقالات بهترین مستند‌های تاریخ ۵ فیلم را معرفی کردیم و حال در قسمت دوم، سراغ ۵ مستند دیگر خواهیم رفت. با ما همراه باشید.

مطلب مرتبط:

بهترین مستند های تاریخ که باید تماشا کنید (1)


بهترین غذاهایی که باید در ایتالیا امتحان کنید , بهترین سریال های تاریخ جهان , بهترین فیلم های تاریخ سینما

فیلم‌های مستند، به دلیل نزدیک‌تر بودن به واقعیت طرفداران بسیار زیادی دارند و از این رو در اینجا  طی یک سری مقالات ۴ قسمتی، سراغ معرفی بهترین مستند‌های تاریخ رفتیم. در قسمت دوم، باز هم ۵ مستند معرفی خواهیم کرد که موضوعات مختلفی را شامل می‌شوند:

۱۵- Blackfish

سال اکران: ۲۰۱۳
   
کارگردان: گابریلا کاپروِیت
   
امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۸/۱

سه اشتباه بزرگ در بازاریابی که باید از آن ها اجتناب کنید , بهترین مستند های دنیا , بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران

یکی دیگر از دلایل محبوبیت مستند‌ها، تاثیر آن‌ها است که گاهی می‌توانند باعث ایجاد تغییراتی اساسی در زندگی یا حتی قوانین شوند. Blackfish مستندی است که توسط گابریلا کاپروِیت ساخته شده و در مورد یک پارک آبی با نام SeaWorld است. در این مستند از زاویه‌ای دیگر به زندگی حیواناتی نگاه می‌شود که در این نوع پارک‌ها برای تفریح مردم زندانی می‌شوند. داستان کلی مستند در مورد دلفینی از نژاد «اورکا» با نام «تیلیکوم»‌ است که تا به حال جان سه نفر را گرفته است. این سه نفر از اعضا و کارکنان این پارک آبی بودند که حین آموزش این دلفین مورد حمله قرار گرفته و کشته شده‌اند.

جالب اینکه این نوع دلفین‌ها، در اصل موجوداتی وحشی محسوب نمی‌شوند و دلیل رفتار وحشیانه این حیوان جدا شدن از محیط زندگی طبیعی است و تمامی این موارد به زیبا‌ترین شکل ممکن در مستند Blackfish به تصویر کشیده می‌شوند. این مستند جدا از جذاب و آموزنده بودن، باعث شد تا در سال ۲۰۱۳ قوانین مجموعه آبی SeaWorld کاملا در پی اعتراضات مردمی تغییر کند و دیگر نمایش دلفین‌های نژاد اورکا به شکل سابق در این مجموعه برگزار نمی‌شود.



۱۴- Hoop Dreams

سال اکران: ۱۹۹۵
   
کارگردان: استیو جیمز
  
 امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۸/۳

بهترین کتابهایی که باید خواند , بهترین سریال های تاریخ , دانلود بهترین آهنگ های خارجی تاریخ

نوجوانان معمولا رویاهای بزرگی در سر دارند که ورزشکار شدن هم یکی از محبوب‌ترین آن‌ها است! مستند Hoop Dream مربوط به زندگی دو نوجوان سیاه‌پوست آمریکایی با نام‌های ویلیام گیتس و آرتور اِیج است که آرزوی تبدیل شدن به بسکتبالیست‌های حرفه‌ای را دارند. ساخت این مستند بیش از ۵ سال طول کشیده و استیو جیمز، کارگردان آن، بیش از ۲۵۰ ساعت ویدیو ضبط کرده تا بتواند از دل آن‌ها یک مستند بسیار زیبایی ۱۷۱ دقیقه‌ای خلق کند. شاید این مستند طولانی به نظر برسد، ولی از همان دقایق ابتدایی که درگیر زندگی دو نوجوان مذکور می‌شوید، دیگر دل کندن از فیلم برایتان دشوار خواهد شد.

یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت بالای این مستند، پرداختن آن به زندگی شخصیت‌هایش است که پس از اتمام فیلم، حس می‌کنید انگار ۵ سال با این کاراکتر‌ها همراه بودید و تک تک لحظات مهم زندگی‌شان را دنبال کرده‌اید. حتی اگر طرفدار ورزش هم نیستید، دیدن Hoop Dream را از دست ندهید، چرا که این مستند می‌تواند یک درس زندگی و یک منبع الهام برای رسیدن به آرزوهایتان باشد.



۱۳- Last Train Home

سال اکران:
۲۰۱۰
  
 کارگردان: لیکسین فن
   
امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۷

بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایرانی , بهترین انیمیشن های تاریخ سینما , بهترین فیلم هایی که باید دید

متاسفانه بسیاری از ما، علی‌رغم داشتن شرایط زندگی خوب، دائما در حال گله کردن از وضعیت خود هستیم؛ ولی در سراسر جهان افرادی در شرایط به مراتب بدتر زندگی می‌کنند و دیدن یک مستند که به زندگی این افراد پرداخته، می‌تواند باعث ایجاد تغییر در نحوه نگرش ما به زندگی شود. Last Train Home که همانند مستند قبلی چندین سال برای ساختش زحمت کشیده شده، در مورد زندگی گروهی از کارگران مهاجر چینی است که با قطار برای جشن گرفتن سال نو به خانه خودشان در چین بر‌می‌گردند. در نظر داشته باشید که تعداد این کارگران همان‌طور که در مستند نشان داده می‌شود ۱۳۰ میلیون نفر است که در این فیلم زندگی یکنواخت آن‌ها به تصویر کشیده می‌شود.

بدون شک ویژگی مثبت اصلی این مستند، پرداختن و دقیق شدن در زندگی تعدادی از این کارگران مهاجر است که تماشای آن‌ها قطعا باعث می‌شود تا قدر زندگی خودتان را بدانید! در Last Train Home با خانواده‌ای آشنا خواهید شد که به اجبار از کودک تازه به دنیا آمده‌شان جدا می‌شوند تا بتوانند پول لازم برای گذران زندگی خود را کسب کنند. شاید این مستند در دسته بندی فیلم‌هایی قرار بگیرد که پس از دیدنشان تحت تاثیر قرار گرفته و ناراحت خواهید شد، ولی همین مستند می‌تواند باعث شود تا دیدتان به زندگی تا حدود زیادی تغییر کند.



۱۲- Grizzly Man

 سال اکران:
۲۰۰۵
   
کارگردان: ورنِر هرزوگ
  
 امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۸

بهترین کارگردان های تاریخ سینما , بهترین کشتی گیر تاریخ جهان , بهترین آهنگ های تاریخ ایران

مستند Grizzly Man را بسیاری از منتقدان به عنوان بهترین اثر ورنِر هرزوگ معرفی کرده‌اند که در زیرمجموعه مستند‌های حیات وحش قرار می‌گیرد. این مستند در مورد شخصی به نام تیموتی تردول است که در اثر علاقه بیش از حدش به خرس‌های گریزلی، تصمیم می‌گیرد تا در بین آن‌ها زندگی کند و همین مساله باعث می‌شود تا خودش و نامزدش توسط یک خرس گریزلی در سال ۲۰۰۳ کشته و خورده شوند. با این حال تردول پیش از مرگش نزدیک به ۱۰۰ ساعت ویدیو از ارتباطش با خرس‌ها ضبط کرده بود که حتی بخش‌هایی از آن، مربوط به واپسین دقایق زندگی‌اش می‌شوند و هرزوگ از همین ویدیو‌ها برای ساخت مستند خود استفاده کرده و در ضمن آن شاهد مصاحبه با اطرافیان تردول و افراد متخصص در زمینه شناخت خرس‌های گریزلی هستیم که همین امر، مستند را به یک منبع خوب برای افرادی تبدیل می‌کند که به خرس‌های گریزلی و نوع زندگی آن‌ها علاقه دارند.

Grizzly Man که از شبکه معروف «دیسکاوری» هم پخش شده است، از آن دست مستند‌هایی است که نشان می‌دهد داشتن ارتباط بیش از حد نزدیک با حیوانات و اعتماد کردن به آن‌ها، چه عواقبی می‌تواند داشته باشد.



۱۱- Bowling For Columbine

سال اکران: ۲۰۰۲
   
کارگردان: مایکل مور
   
امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۸

بهترین انیمیشن های تاریخ سینمای جهان , بهترین کمدی های تاریخ سینما , بهترین اهنگ های تاریخ جهان

مستند «بولینگ برای کلمباین» که برنده جوایز متعددی هم شده و حتی از تلویزیون ایران هم شاهد پخش چندین باره آن بودیم، توسط مایکل مور مشهور ساخته شده است. قانون آزادی خرید و فروش سلاح در آمریکا، یکی از مواردی است که همواره مخالفان زیادی دارد و به اعتقاد آن‌ها، این امر باعث ترویج خشونت می‌شود. در مستند مذکور، ابتدا به فاجعه کشتار مدرسه کلمباین پرداخته می‌شود؛ جایی که در سال ۱۹۹۹، دو دانش آموز مسلح یک معلم و ۱۲ دانش آموز دیگر را به قتل رساندند و باعث زخمی شدن ۲۴ نفر دیگر شدند و در نهایت هم در همان‌جا خود‌کشی کردند. هنوز هم با گذشت سال‌های زیاد از این اتفاق، افراد مختلف از آن به عنوان یکی از تلخ‌ترین حوادث رخ داده در آمریکا یاد می‌کنند.

مور در مستند خود این فاجعه را به قانون آزادی خرید و فروش سلاح در آمریکا ربط می‌دهد و سپس رابطه مردم آمریکا با سلاح‌هایشان و علاقه آن‌ها را مورد تحقیق قرار می‌دهد. یکی از جالب‌ترین نکات در مورد این مستند، تاثیری است که اکران آن بر جامعه آمریکا گذاشت و به جرات می‌توان گفت که باعث تغییر نگرش تعداد زیادی از مردم به خرید و نگهداری اسلحه شد. به همین دلیل هم از این فیلم به عنوان یکی از باارزش‌ترین مستند‌های ساخته شده یاد می‌شود.

در قسمت بعدی سراغ ۵ فیلم مستند دیگر خواهیم رفت.


ویدیو : بهترین مستند های تاریخ که باید تماشا کنید (2)