بزرگترین سرمایه گذار پسابرجامی در ایران : با عقد قرارداد ساخت هفت نیروگاه تولید ...


با عقد قرارداد ساخت هفت نیروگاه تولید برق گازی در ایران به ارزش 4.2 میلیارد دلار از سوی یک کمپانی ترکیه ای، بزرگ ترین قرار داد سرمایه گذاری در ایران پس از لغو تحریم ها بسته شد. عصر ایران: با عقد قرارداد ساخت هفت نیروگاه تولید برق گازی در ایران به ارزش 4.2 میلیارد دلار از سوی یک کمپانی ترکیه ای، بزرگ ترین قرار داد سرمایه گذاری در ایران پس از لغو تحریم ها بسته شد.

روزنامه حریت ترکیه نوشت؛  شرکت ترکیه ای " یونیت اینترنشنال" با عقد قراردادی 4.2 میلیارد دلاری  با وزارت نیروی ایران،هفت نیروگاه برق گازی در هفت منطقه مختلف از ایران احداث خواهد کرد.

قرار است با اتمام ساخت این نیروگاه ها بیش از 6 هزار مگاوات برق به ظرفیت شبکه برق ایران افزوده شود.

این بزرگ ترین قرارداد سرمایه گذاری خارجی در ایران در 6 ماهه گذشته و از زمان آغاز رسمی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران و گروه 1+5 است.

شرکت یونیت اینترنشنال با صدور بیانه ای گفته است قرارداد احداث این نیروگاه ها در ایران روز 1 ژوئن (پنج شنبه هفته گذشته) و در تهران به امضا رسیده است.

مدیر عامل شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه " اونال آیسال" مدیر عامل سابق باشگاه فوتبال گالاتاسارای ترکیه است.

به گفته آیسال تکمیل این پروژه ها 10 درصد به ظرفیت کنونی برق ایران اضافه خواهد کرد. به گفته او عملیات اجرای این پروژه ها از سه ماهه نخست سال 2017 آغاز خواهد شد.

قرارداد امضا شده بین وزارت نیرو و شرکت یونیت اینترنشنال 20 ساله بوده و به صورت " BOT " – ساخت، عملیاتی کردن و انتقال – است.

به گفته اونال آیسال مدیر عامل یونیت اینترنشنال :" در طی زمان قرار داد ایران گاز طبیعی مورد نیاز این نیروگاه ها را تامین خواهد کرد. همچنین ایران تعهد کرده است در طی مدت 6 سال برق تولیدی این نیروگاه ها را بر اساس قیمت توافقی از پیش تعریف شده خریداری کند. پس از طی 6 سال توافق شده، برق تولیدی این نیروگاه ها از سوی ایران صادر شده و یا در بازار آزاد ایران به فروش خواهد رسید."

به گفته مدیر عامل یونیت اینترنشنال قرارداد 4.2 میلیارد دلاری این شرکت با وزارت نیروی ایران بزرگ ترین قرارداد سرمایه گذاری خارجی در ایران از زمان لغو تحریم ها و اجرای عملی برجام است.


ویدیو : بزرگترین سرمایه گذار پسابرجامی در ایران