برنج‌هاي آلوده رابابرنج‌هاي سالم مخلوط كنيد :           پيشنهاد جديد كميسيون ...



 

 

 

 

برنج , قرص برنج , تزیین برنج

 

پيشنهاد جديد كميسيون بهداشت براي كاهش سم برنج‌هاي وارداتي:

برنج‌هاي آلوده را با برنج‌هاي سالم مخلوط كنيد


نظارت بيشتري بر مبادي ورودي كشور براي آن دسته از برنج‌هايي كه استاندارد وزارت بهداشت را ندارند اعمال مي‌شود/به دليل ميزان مصرف بالاي برنج در كشور اثراتي كه سم موجود در اين برنج‌ها مي‌گذارد به مراتب بيشتر مي‌شود.‌

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: يا بايد مصرف برنج‌هاي آلوده وارداتي كم شود يا اينكه چون ميزان مصرف برنج در كشور بالاست اين برنج‌هاي آلوده را مي‌توان با برنج‌هاي ديگر مخلوط كرد.
سيد اكبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در رابطه با آخرين اعلام وضعيت برنج‌هاي آلوده وارداتي در مجلس افزود: اين موضوع در كميسيون بررسي شده و نماينده وزارت بهداشت، رئيس موسسه استاندارد و نماينده كميسيون بهداشت مجلس با ارزيابي‌هايي كه انجام داده‌اند مشخص شده كه چند نوع از برنج‌ها داراي ميزان آرسنيك و فلزاتي بوده‌اند كه بيش از حد استاندارد تعريف‌شده در وزارت بهداشت است.
وي ادامه داد: بنابراين قرار شده است نظارت بيشتري بر مبادي ورودي كشور براي آن دسته از برنج‌هايي كه استاندارد وزارت بهداشت را ندارند ايجاد شود. همچنين تغييراتي در حد متعارف براي برنج‌هاي جديد تعيين شود.

آلودگي 8 تا 10 نوع برنج وارداتي به سم آرسنيك تاييد شده است
عضو كميسيون بهداشت مجلس تعداد برنج‌هاي آلوده وارداتي را بين هشت تا ده نوع عنوان كرد و گفت: اين تعداد از ميان 60 نوع برنج وارداتي آزمايش شده است كه فلزات بالا و سم آرسنيك را داشته‌اند.
رنجبرزاده گفت: به دليل ميزان مصرف بالاي برنج در كشور اثراتي كه سم موجود در اين برنج‌ها مي‌گذارد نيز به مراتب بيشتر مي‌شود بنابراين بايد مصرف برنج را تا حدودي كاهش داد.

هنوز فلزات موجود در برنج‌هاي ايراني آزمايش نشده است
وي در رابطه با اينكه هم‌اكنون اين برنج‌ها در فروشگاه‌هاي شهروند و ساير فروشگاه‌ها عرضه مي‌شود گفت: توصيه بهداشتي خاصي براي مصرف‌كنندگان نداريم و شايد پلمپ شدن انبارهاي برنج كار سختي باشد بنابراين بايد تدبيري انديشيده شود كه برنج‌هاي ديگري وارد كشور شود و يا با انواع برنج‌هاي سالم مخلوط شوند.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: به هر حال به نظر مي‌رسد بهترين روش در حال حاضر اين است كه مصرف‌كنندگان تا حدودي مصرف اين‌گونه برنج‌ها را در برنامه روزانه خود كاهش دهند. چرا كه بايد 100 گرم برنج روزانه مصرف شود در حالي كه هم‌اكنون 150 گرم در روز توسط ايرانيان مصرف مي‌شود. اين در حالي است كه هنوز فلزات موجود در برنج‌هاي ايراني آزمايش نشده است...../تحلیل:ایلنا


ویدیو : برنج‌هاي آلوده رابابرنج‌هاي سالم مخلوط كنيد