بررسی دستگاه های تصفیه آب خانگی : قیمت ها در بازار تهران از 300 هزار تا 680 ...


قیمت ها در بازار تهران از 300 هزار تا 680 هزار تومان برای هر دستگاه متغیر است. برخی از فروشندگان دستگاه های تصفیه آب خانگی این اختلاف قیمت را تنها بسته به مکان مونتاژ این دستگاه ها می دانند و برخی دیگر کیفیت تصفیه آب را مهمترین عامل گرانی و ارزانی دستگاه معرفی می کنند. کسب و کار: شاید آن روزها که مردم مجبور بودند از آب چاه و آب انبار برای سیراب شدن استفاده کنند، مزه آب برایشان چندان اهمیتی نداشت؛ به هر حال هر جا آب بود، زندگی هم بود و کسی نمی توانست از مزه و کیفیت آبا آشامیدنی گلایه کند اما امروزمردمدوست دارندآبی هر چه شفاف تر و گواراتر بنوشند؛ حتی اگر حاضر باشندبرای هر 300 سی سی آن 500 تومان بپردازند.

گزارش زیر به بررسی وضعیت کسب و کار و فروش تجهیزات تصفیه آب خانگی می پردازد؛ تجارتی که چند سالی است در کشورمان رونق گرفته و روز به روز بر دامنه آن افزوده می شود.

گاهی یک لیوان آب آنقدر شفاف است که ممکن است حتی اگر تشنه هم نباشید، هوس نوشیدنش را بکنید یا آنقدر کدر و بدبود که اگر از تشنگی هم هلاک شوید، به آن لب نزنید. البته بستگی دارد در کدام شهر زندگی می کنید.

میگویند آب تهران کیفیتی در حد بسته بندی های جهانی دارد؛ نقل قولی که دیگر شاید این روزها شهروندان تهرانی آن را چندان نپذیرند. چند سالی است شایعه وجود نیترات در آب تهران و وجود املاح زیاد در آب دیگر شهرهای کشور مردم را نسبت به مصرف مستقیم آلب لوله کشی نگران کرده است.

وجود نیترات در آب تهران سال گذشته از سوی وزیر سابق بهداشت هم تایید شده بود. بی دردسرترین و نخستین راهکار خرید آب معدنی است؛ آب هایی که در بسته بندی های پلاستیکی با قیمت 500 تا 1000 تومان در بازار موجودند؛ با برندهای مختلف و البته کیفیت های گوناگون. آب های معدنی چه از چشمه های دماوند پر شده باشند و یا از زردکوه بختیاری، در نهایت برای مصرف خانواده هایی با درآمدمتوسط و پایین، مقرون به صرفه نیستند.

 هر چند ممکن است پولدارها برای خرید هر روزه بسته های آب معدنی مشکلی نداشته باشند اما معزل دیگر برای فروش بسته های آب معدنی که البته این روزها در تمام جهان به آن به چشم یک مشکل نگاه می کنند، تولید زباله های پلاستیکی است که از بسته بندی های مصرف شده آب معدنی به وجود می آیند. زباله هایی که صدها و یا هزاران سال طول می کشد تا در طبیعت جذب شوند، فاجعه ای زیست محیطی برای جهان به وجود آورده اند.

دستگاه تصفیه آب خانگی , بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی , بهترین مارک دستگاه تصفیه آب خانگی

در این میان راهکار دیگری هم وجود دارد؛ راهکار دیگری که به تشکیل بازار گسترده فروش تجهیزات تصفیه آب خانگی در کشور منجر شده است. دستگاه هایی که در راه شیر آب آشپزخانه بسته می شوند و آب را از وجود املاح مضر پاک می کنند.

قیمت ها در بازار تهران از 300 هزار تا 680 هزار تومان برای هر دستگاه متغیر است. برخی از فروشندگان دستگاه های تصفیه آب خانگی این اختلاف قیمت را تنها بسته به مکان مونتاژ این دستگاه ها می دانند و برخی دیگر کیفیت تصفیه آب را مهمترین عامل گرانی و ارزانی دستگاه معرفی می کنند.

فروشنده ای در خیابان طالقانی معتقد است تمام دستگاه های موجود درایران یا در خود کشور سر هم می شوند و یا به طور کامل از تایوان وارد شده اند که در این صورت قیمت فروش آنها متفاوت خواهد بود؛ به این ترتیب که دستگاه های مونتاژ تایوان 560 هزار تومان و دستگاه های مونتاژ داخل 350 هزار تومان برچسب قیمت خورده اند و البته کیفیت کارشان هم تفاوت چندانی با هم ندارد.

این در حالی است که فروشنده یک شرکت بزرگتر که مدعی است نمایندگی یک برند کانادایی را در ایران دارد، می گوید: مهمترین عامل تعیین کننده در قیمت دستگاه ها فیلتر آنها است و در این میان فیلتر RO از همه مهمتر است؛ زیرا این فیلتر است که نیترات و آرسنیک موجود در آب را از آن جدا می کند.

فروشنده برند کانادایی تصفیه آب می گوید: چنانچه دستگاه های تصفیه آب خانگی فاقد فیلتر RO باشند، در حقیقت تنها به عنوان یک صافی عمل می کنند و خاصیت دیگری برای مصرف کنندگانشان ندارند.

دستگاه های تصفیه، آب آشامیدنی را در پنج مرحله از فیلتر عبور می دهند و وجود تانک در برخی از آنها کمک می کند تا آب ذخیره بیشتری برای مصرف در خود جمع کنند.

اینگونه دستگاه ها بین 580 تا 690 هزار تومان قیمت دارند و با مولفه هایی از جمله دو سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش از طرف شرکت پشتیبانی می شوند. یک خانواده ایرانی تنها با پرداخت 580 هزار تومان هم می تواند حداکثر کیفیت آب آشامیدنی را به دست آورد و قیمت های بالاتر تنها مربوط به زیبایی و ظاهر دستگاه است که البته با اوضاع اقتصادی فعلی می توان از آن صرف نظر کرد.

در عین حال باید دانست یکی از ایراداتی که از دستگاه های فیلتر آب خانگی می گیرند، این است که این دستگاه ها مواد معدنی و املاح مفید آب را از آن جدا می کنند که البته این موضوع درست است؛ زیرا آبی که توسط دستگاه های پنج مرحله ای تصفیه و تحویل داده می شود، آب خالص و بدون هیچگونه املاح معدنی است.

دستگاه هایی هم در بازار وجود دارند که با 7 یا 8 مرحله تصفیه آب و با استفاده از فیلترهای معدنی و قلیایی این املاح را به آب بازمی گردانند؛ اما قیمتشان بالاتر است؛ ضمن اینکه بسیاری از این املاح را می توان از طریق مصرف سبزی ها و میوه ها برای بدن تامین کرد.

در مجموع به نظر می رسد بهتر است به جای دنبال کردن اخبار رسانه ها در مورد آلودگی آب و نگرانی درباره احتمال بروز بیماری برای زنان باردار و کودکان، همین امروز دست به کار شویم و یکی از این دستگاه ها را با هزینه 500 هزار تومان در خانه خود نصب کنیم؛ زیرا حداقل می دانیم جز تعویض دو ماهه برخی از فیلترهای آن، هزینه دیگری متوجه خانواده نخواهد شد.


ویدیو : بررسی دستگاه های تصفیه آب خانگی