با توجه به آیه ی 102 سوره ی بقره آیا سحر و جادو واقعیّت دارد؟ : سحر، دانش شگرف ...
سحر، دانش شگرف و شیطانی است كه به امور خارق العاده شباهت دارد
ابتدا خلاصه ای از داستان دو فرشته به نام های هاروت و ماروت كه در سوره ی بقره از آنها یاد شده این گونه بیان شده است: هنگامی كه بازار سحر و جادو در سرزمین بابل به اوج خود رسید و جادوگران نابكار از این رهگذر به آزار و اذیّت مردم آن سامان دست اندازی می كردند، گوئی مردم چشم امّید به درگاه خدا دوخته و دست نیاز به سوی یگانه فریادرس خود دراز كردند و گشایش كار خود یعنی نابودی ساحران نابكار را از خداوند متعال خواستار شدند و خداوند رحیم در رحمتش را گشود و دو فرشته از بارگاه پرعظمت خود به نام های هاروت و ماروت را به صورت دو انسان مأمور به تعلیم روش های خنثی سازی و باطل ساختن جادو و سحر كرد وظیفه ی دو فرشته ی انسان نما (هاروت و ماروت) در میان مردم بابل این بود كه نكات و مطالب علم سحر و جادو را برای مردم تشریح و توضیح می دادند تا بتوانند در برابر آزار و اذیت و ترفندهای جادوگران مقاومت و یا حدّاقل سحر آنان را خنثی و باطل سازند و پس از تعلیم نكات سحر و جادو به مردم هشدار می دادند كه مبادا از تعلیمات آنها سوء استفاده شود زیرا كه این تعلیمات مایه ی آزمایش است و كسی كه سوء استفاده كند به خدا كفر ورزیده است[1] (با رسوخ خرافات و اسرائیلیات در متون اسلامی ما ساحت مقدس این دو فرستاده ی الهی (هاروت و ماروت) مورد اهانت واقع می شوند).
حال با بررسی معانی سحر و جادو در لغت نامه ها به این نكته پی می برید كه معانی جادو حول محور خدعه و نیرنگ و فریب می چرخد كه این معانی عبارتند از: 1 - علم و دانش. 2 - شعبده بازی، تردستی، چشم بندی. 3 - اغفال كردن، خدعه، نیرنگ و فریفتن و حیله ی دروغین به كار بردن. 4 - خیال و پندار موهوم. 5 - به كار گیری عوامل مرموز و نامرئی در جلب شیاطین جنّ و انس. 6 - تصرف در طبیعت از طریق اوراد و افسون ها و طلسم های شیطانی. 7 - فساد و تباهی. 8 - دیوانگی و در انگلیسی نیز معادل Magic است[2].
سحر و جادو چیست و ساحر و جادوگر كیست؟ سحر، دانش شگرف و شیطانی است كه به امور خارق العاده شباهت دارد اما خود خارق العاده نیست چرا كه اولا آموختنی است و ثانیاً شخص جادوگر و مرتكب عمل جادوئی آخرین شخصی نیست كه توانسته با توجهات و تلقینات شیطانی در مجاری عادت تصرف كند بلكه اشخاص دیگری هم با تعلیم می توانند به مانند او انجام دهند و جادوگر شخصی است كه تحت تعلیم این علم شیطانی قرار گرفته و با الهامات و توجهات و اوراد طلسم های شیطانی اقدام به امور شبه خارق العاده می كند چرا كه این اعمال شیطانی از درجه ی اعتبار از معجزه و كرامت كه خداوند به بندگان صالح و برگزیده ی خود عطا می كند تفاوت دارد.
سحر مؤثر سحری كه است که دلالت بر تأثیر جدائی زن و مرد از یكدیگر دارد
انواع سحر و جادو:
1 - سحر مؤثر: همان سحری كه در آیه ی 102 سوره ی بقره دلالت بر تأثیر جدائی زن و مرد از یكدیگر داشت.
2 - سحر تخیّلی: كه ساحران با بهره گیری از ساده لوحی مردم اقدام به اغفال آنان می نمایند چنان كه در سرگذشت حضرت موسی (علیه السلام) و نمایان شدن ریسمان ساحران به صورت مار در قرآن به صورتی زیبا نقل شده است.
3 - سحر شیمیائی: در این نوع سحر شخص جادوگر با اطلاع از خواص اشیاء و عناصر طبیعت اقدام به اعمال خارق العاده می كند. چنان چه در تاریخ آمده ساحران فرعون در درون ریسمان هایشان مقداری جیوه به كار برده بودند كه پس از تابش آفتاب به حركت درآمد و اعجاب فرعونیان و حتی حضرت موسی (علیه السلام) را برانگیخت[3].
از آن جا كه قرآن با صراحت از سحر و ساحر سخن به میان آورده و بر واقعیّت و حقیقت آن صحّه گذاشته است و هم چنین در داستان ها و فیلم ها و رمان ها سخن از سحر و جادوگری بسیار به میان آمده خود دلیلی روشن بر وجود سحر است چرا كه در دنیای امروزی هم هر از گاهی شینده می شود كه فلان عمل جادوئی از شخصی سر زده است و هر چند با ورق زدن كتاب ها نمی توان تاریخچه ی معیّنی برای اولین جادوگر و اطلاعات جادوئی را به دست آورد ولی این نكته قابل توجه است كه می توان بنیان گذار و واضع این علم را به ابلیس نسبت دهیم چرا كه تمامی بدی ها و گمراهی ها سرانجام به او منتهی می شود و اما گفته اند كه شوم ترین منابع فساد در دست شوم ترین ملل بلاد منظور علم جادو و قوم یهود است چرا كه هنوز هم قوم بی تعهّد بنی اسرائیل با تحریف آسمانی تورات، روش های جادوگری و رمّالی و شعبده بازی را در آن وارد ساخته اند و ساحت پاك و مقدس پیامبرانی هم چون حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام) و حضرت سلیمان (علیه السلام) را متهم به ساحری و جادوگری می كنند و فرشتگان الهی هم چون هاروت و ماروت را مورد غضب خداوند و جادوگرانی منفی معرفی می نمایند[4].
و دلیل دیگری كه حقیقت این علم را تأئید می كند تألیف كتاب هائی است كه در این علم نگاشته شده است از جمله كتاب كُلُّهُ یسرٌّ و كتاب تسخیرات نوشته ی سكاكی و السحر فی القرآن الكریم، عبدالمنعم الهاشمی و ...
========================
پی نوشت ها:
[1]. طباطبائی، سید محمدحسین، ترجمه ی تفسیر المیزان، ترجمه ی سید محمدباقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ج 1، ص 350
[2]. خرمشاهی، بهاءالدین، دانشنامه ی قرآن و قرآن پژوهی، تهران، دوستان ]و[ ناهید، 1377، ج 2، ص 1193.
[3]. همان، ص 1195.
[4]. ظفرالاسلام خان، نقد و نگرشی بر تلمود، ترجمه ی: محمدرضا رحمتی، قم، مركز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علیمه ی قم، 1369، ص 76.
منبع:andisheqom.com
ویدیو : با توجه به آیه ی 102 سوره ی بقره آیا سحر و جادو واقعیّت دارد؟