با این هدیه ها بگید: سال نو مبارک! : ما در مناسبت‌های زیادی به هم هدیه می‌دهیم، ...


ما در مناسبت‌های زیادی به هم هدیه می‌دهیم، هدیه دادن گرچه یك رسم ساده به نظر می‌رسد اما كم پیش نیامده وقتی تحفه‌ای به خیال خودمان ارزشمند را گذاشته‌ایم توی دست‌های طرف مقابل، آنقدر كه دل‌مان می‌خواسته شادی را در چهره‌اش ندیده‌ایم.


 سیب سبز:
هدیه‌هایی كه می‌گویند«سال نو مبارك»، هدیه‌هایی كه می‌گویند« همچنان دوستت‌دارم»، هدیه‌هایی كه می‌گویند «بیا عاشق هم باشیم»، هدیه‌هایی كه می‌گویند «یادش بخیر خاطرات خوب‌مان»، هدیه‌هایی كه می‌گویند «بابت اشتباهم متاسفم عزیزم» ، هدیه‌هایی كه می‌گویند « وقتش رسیده این پیراهن سیاه سوگواری را عوض كنی»، هدیه‌هایی كه می‌گویند «ما آماده همكاری با شما هستیم »، هدیه‌هایی كه می‌گویند «رفیق نازنین من بمان»،  هدیه‌هایی كه می‌گویند «ما لطف و فداكاری‌ات را فراموش نمی‌كنیم » و... .

تولدت مبارک , هدیه تهرانی , هدیه تبلیغاتی

ما در مناسبت‌های زیادی به هم هدیه می‌دهیم، هدیه دادن گرچه یك رسم ساده به نظر می‌رسد اما كم پیش نیامده وقتی تحفه‌ای به خیال خودمان ارزشمند را گذاشته‌ایم توی دست‌های طرف مقابل، آنقدر كه دل‌مان می‌خواسته شادی را در چهره‌اش ندیده‌ایم. انگار هدیه‌مان ذوق‌زده‌اش نكرده و آن برق خوب رضایت و خوشی كه انتظار داشتیم در نگاهش باشد، پیدا نبوده است و آن‌وقت فهمیده‌ایم كه نتوانسته‌ایم هدیه‌ای مناسب و در خور به دیگری بدهیم اما دل‌نگران نباشید همه راه‌های انتخاب هدیه مناسب اینجاست و ما آنها را موبه‌مو یادتان می‌دهیم.

چی؟ واسه كی؟ كه چی بشه؟

نمی‌توانید برای همه آدم‌های اطراف‌تان یک‌جور هدیه بخرید؛ باور کنید چنین کاری می‌تواند رابطه شما و آنها را برای همیشه خراب کند.

چند پرسش اساسی وجود دارد كه باید پیش از خرید هر هدیه‌ای از خودتان بپرسید نخست اینكه آیا این وسیله به كار طرف مقابل می‌آید یعنی آیا از آن استفاده خواهد كرد و دوم اینكه آیا هدیه‌تان با سلیقه، تیپ شخصیتی، جایگاه اجتماعی و سن طرف مقابل هماهنگ است؟ و دست آخر اینكه سطح صمیمیت‌تان با او چقدر است؟

اشتباه رایجی كه معمولا در خرید هدیه‌ها رخ می‌دهد این است كه مردم معمولا چیزی را به‌عنوان هدیه می‌خرند كه از آن خوش‌شان آمده و منطبق با سلیقه‌شان است و یادشان می‌رود كه سلیقه طرف مقابل بر سلیقه خودشان ارجح است.

به‌عنوان نمونه فرض كنیم شما یك كتابخوان حرفه‌ای هستید و اغلب وقت‌تان را صرف مطالعه می‌كنید به همین خاطر در انتخاب هدیه برای دوست نزدیك‌تان هم همیشه كتاب را انتخاب می‌كنید درحالی‌كه پیش از این دیده‌اید او اهل مطالعه نیست، عاشق تماشای فیلم است، از كتاب خوشش نمی‌آید و بیشتر اطلاعاتش را از طریق رادیو و تلویزیون به دست می‌آورد.

پس حدس اینكه می‌شود برای چنین رفیقی به جای كتاب یك مجموعه تلویزیونی خوب یا یك سی‌دی موسیقی به‌عنوان هدیه خرید، كار دشواری نبوده است اما شما آن را نادیده گرفته‌اید.

به نظرتان سخت است از سلیقه دوستان‌تان آگاه شوید؟ چرا یك دفترچه سری مخصوص ویژگی‌های رفقای‌تان درست نمی‌كنید؟

شما باید در این دفترچه برای هر یك از رفقای‌تان، پرونده‌ای كوچك تشكیل دهید و در آن تاریخ تولدشان، اشیای مورد علاقه‌شان، رنگ‌هایی كه دوست دارند، حساسیت‌های‌شان و حتی سایزشان را بنویسید.

به این یادداشت درباره یك دوست در دفتر سری دوستی دیگر توجه كنید:

نام: پوران
تاریخ تولد: اسفند 59

از چه چیز خوشش می‌آید: او عاشق لاك‌های رنگ جیغ، گل و عطر‌های گرم و شیرین و عروسك‌های كوچك فانتزی است و رنگ صورتی روشن را خیلی می‌پسندد.

از چه چیز بدش می‌آید: به‌شدت از اشیایی كه پر داشته باشند مثلا گلسرهای پردار یا لباس‌های پر‌دار می‌ترسد. به رنگ بنفش مایل به ارغوانی حساسیت پوستی دارد و از رنگ قهوه‌ای اصلا خوشش نمی‌آید.

هدیه‌هایی كه به من داده است: او تاكنون به من یك جعبه نفیس منبت‌كاری و دو تا عروسك شانس صورتی هدیه داده است.

قانون‌های طلایی

جیب‌تان را نتكانید

برای خریدن هدیه آنقدر خودتان را به زحمت نیندازید كه‌گیرنده احساس كند باری را بر دوش شما گذاشته.

خودتان باشید

درست است كه خالی كردن جیب راه مناسبی برای هدیه خریدن نیست، اما حق ندارید به این بهانه هدیه را پایین‌تر از حد وسایلی كه خودتان استفاده می‌كنید بخرید.‌گیرنده اگر احساس كند چیزی را دریافت می‌كند كه خودتان هرگز از آن استفاده نمی‌کنید، احساس ناخوشایندی پیدا می‌كند.

زیاد صمیمی نشوید

قبل از خریدن هدیه به این فكر كنید كه چه كسی قرار است آن را دریافت كند و فاصله‌ای كه با دریافت‌كننده دارید را در نظر بگیرید.

هدیه‌های بد بد بد !

بعضی هدیه‌ها تنها نمی‌توانند بی‌دقتی شما در انتخاب را فاش کنند، بلکه گیرنده به محض دریافت‌شان می‌تواند تا مرز انفجار از شما دلخور و عصبانی شود.

بهتر است برخی اشیاء را هرگز برای هدیه دادن امتحان نكنید. آنها تحفه‌های دلچسبی نیستند و نباید سراغ‌شان بروید چون هم پول‌تان را دور ریخته‌اید و هم طرف مقابل را از سلیقه و شیوه انتخاب‌تان ناامید كرده‌اید مثلا:

هدیه‌های شاید بله، شاید نه: این گروه هدیه‌هایی هستند كه مقبول افتادن‌شان از سوی‌گیرنده، به میزان خوش‌شانسی شما بستگی دارد. می‌پرسید مثل چی؟ مثلا كفش و لباس! اگر كفش یا لباسی كه گرفته‌اید با اندازه‌های هدیه‌گیرنده جور در بیاید، شما خوش‌شانس هستید اما اگر اندازه طرف مقابل نباشد و مجبور شوید عوضش كنید یا با شرمندگی بگویید فروشنده حاضر نیست هدیه‌تان را عوض كند، یعنی شما بدشانس بوده‌اید و پول‌تان را دور ریخته‌اید.

هدیه‌هایی كه طعنه برداشت می‌شوند: اول حساسیت‌های طرف مقابل را بشناسید و بعد هدیه بگیرید برای مثال كتاب رژیم درمانی گرفتن برای آدم چاقی كه با او رودربایستی دارید چه معنایی دارد؟ شانه خریدن برای كسی كه بیشتر موهایش ریخته چطور؟ هدیه دادن یك پیراهن تنگ به خانمی كه همیشه غصه بزرگ شدن شكمش را دارد، چی؟

بنابراین پیش از خرید هر هدیه‌ای از خودتان بپرسید آیا ممكن است طرف مقابل برداشت خاص و ناراحت‌كننده‌ای از آن داشته باشد.

هدیه‌هایی پر از سرفه و خارش و كهیر: این دفعه منظورمان از حساسیت، دلخوری نیست بلكه آلرژی است. افراد امكان دارد به حیوانات، رنگ‌ها، عطرها، گیاهان و برخی خوراكی‌ها حساسیت داشته باشند. سعی كنید پیش از خرید هدیه از این نوع حساسیت‌های طرف مقابل آگاه شوید.

برخی افراد نیز نسبت به چیزهایی، ترس بیمارگونه (فوبیا) دارند این ترس درباره حیوانات بیشتر است مثلا امكان دارد كسی نسبت به سگ، گربه، خزندگان و پرندگان فوبیا داشته باشد و آن‌وقت به محض دیدن هدیه‌ای از این دست، فریاد بكشد و فرار كند یا از هوش برود.

آهنگ تولدت مبارک , هدیه , روز دانشجو مبارک

به جای پول خرج کردن وقت خرج کنید

هدیه دادن تنها پول خرج کردن نیست. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در خرید هدیه، وقت‌گذاشتن برای انتخاب آن است. به همین دلیل است که وقتی گیرنده می‌بیند دور دنیا را گشته‌اید تا وسیله‌ای که مدت‌ها دنبالش بوده یا بدون آنکه به شما گفته باشد به آن علاقه داشته را پیدا کنید، برای همیشه از شما سپاس‌گزار می‌شود. در چنین شرایطی مهم نیست چقدر خرج کرده‌اید، بلکه برای فرد مقابل‌تان وقتی که برای خرید هدیه و حتی بسته‌بندی کردنش به خرج داده‌اید و ظرافتی که از خود نشان داده‌اید از هرچیز مهم‌تر است.

لباس خوشگل به هدیه‌بپوشانید

هدیه پیامی برای محبت است گاهی حد آن محبت زیاد است و عشق می‌شود، گاهی حدش متوسط است و احترام به حساب می‌آید، اما چه رسول عشق باشد و چه احترام، پوشش بیرونی‌اش به اندازه خودش اهمیت دارد و چه بسا گاهی بیشتر از خودش. برای مثال خانمی تعریف می‌كرد یكی از دوستانش برای او هدیه‌ای گرانقیمت آورده بود و گرچه خانم پس از باز كردن هدیه از دیدن آن بسیار خوشحال شده بود اما وقتی رفیقش رفته بود و خانم خواسته بود كاغذ كادو را دور بیندازد دیده بود كه گوشه كاغذ، نوشته‌ای از نفر سوم است كه با عشق و محبت، هدیه‌ای را در آن پوشش به رفیقش داده بود!
خلاصه اینكه همه ذوق خانم این داستان، سر دیدن آن یك خط نوشته روی كاغذ كادو از بین رفت و هنوز هم مطمئن نیست كه فقط كاغذ كادو دست دوم بوده است یا خود كادو هم یك هدیه نخواسته بوده از طرف فردی دیگر.

 به همین خاطر است كه ما تاكید كردیم گاهی پوشش یك هدیه از خودش هم مهم‌تر می‌شود. پوششی برازنده برای یك هدیه به این معناست كه هدف‌تان از خرید آن هدیه، فقط انجام وظیفه نبوده است و در تهیه آن، محبت و دقت به خرج داده‌اید.

سه اشتباه رایج در هدیه دادن

چرا بعضی از آدم‌ها هرچقدر هم که برای دیگران پول خرج کنند، باز هم آدم بده ماجرا می‌مانند؟

هدیه یك گوشه از قلب شماست كه آن را به كسی اعطا می‌كنید اما گاهی برخی اشتباه‌های عمدی یا غیرعمدی ارزش آن را به كلی از بین می‌برند.

 یكی از اشتباه‌های خطرناك در هدیه دادن این است كه هر بار طرف مقابل را دیدیم سراغ تحفه‌مان را بگیریم مثلا اگر به او گوشواره‌ای داده‌ایم هر بار بپرسیم «چرا گوشواره‌هایت را آویزان نكردی؟» یا «راستی گفتی از گوشواره‌هایت خوشت آمد؟»

دومین اشتباه، نرخ گذاشتن برای یك هدیه است حتی اگر غیرمستقیم باشد مثلا وقتی پیراهنی به كسی داده‌ایم، بگوییم «دیدی ماركش را؟ برندش اصل اصله از خیابان. . . خریدم، خواستم یك عمر برایت بماند.» یا «لباس چه گران شده. از لباست خوشت آمد؟» یا «تورو خدا فكر نكنی چرا فقط یك پیراهن گرفتم. خودت می‌دانی این برند، چه قیمتی دارد.» و سومین اشتباه این است كه به جای وقت صرف كردن و گشتن پی چیزی كه به دل طرف مقابل بنشیند از بنجل‌هایی كه روزی برای‌مان هدیه آورده‌اند و نخواسته‌ایم، یكی را انتخاب كنیم و كادو بپیچیم و به یكی دیگر اعطایش كنیم. شك نكنید او بلافاصله می‌فهمد ماجرا از چه قرار است چون شما برایش هدیه‌ای آورده‌اید كه نه به سلیقه شما ربطی دارد و نه به سلیقه خودش.

خرده ریزه‌های كاغذ كادو را دور نریزید

شنیده‌اید هرچیز که خوار آید روزی به کار آید؟ اینجا هم همان حکایت به دردتان می‌خورد.

بهتر است روی گوشه‌ای از كاغذ كادو كه دیده شود یا روی كارتی كوچك، در یكی دو جمله احساس‌تان را درباره كسی كه هدیه را به او تقدیم كرده‌اید بنویسید. گاهی اگر هدیه‌ای خاص باشد و نیاز به توضیح داشته باشد، می‌شود نامه‌ای كوتاه را در جعبه‌اش گذاشت.

پوشش هدیه باید با جنسیت و سن كسی كه آن را دریافت می‌كند متناسب باشد. خانم‌ها رنگ‌های شاد و طرح‌های فانتزی را بیشتر می‌پسندند و آقایان از رنگ‌های تیره‌تر و طرح‌های جدی‌تر بیشتر لذت می‌برند.

توجه داشته باشید كه اگر قصد دارید هدیه را به یك غیرایرانی بدهید درباره رنگ كاغذ كادو حتما تحقیق كنید تا در فرهنگ آنها معنای نامناسبی نداشته باشد. تعجب نکنید؛ پای سوء تفاهم‌های فرهنگی می‌تواند حتی به رنگ کاغذکادوی شما یا گلی که ضمیمه هدیه کرده‌اید هم باز شود. مثلا در برخی فرهنگ‌ها گل زرد نشان مرگ است. حالا اگر برای نامزدی که قرار است تا پایان عمر با  شما باشد همراه با هدیه گل زرد بفرستید، قطعا نمی‌توانید پیام خوشایندی را به او منتقل کنید. این ریزه‌کاری‌ها به ویژه وقتی که برای بچه‌های فامیل‌تان که در کشور‌های دیگر بزرگ شده‌اند هدیه می‌فرستید می‌توانند بیشتر به چشم بیایند و سوء‌تفاهم درست کنند.

یك روش خلاقانه برای تهیه كاغذ كادو، نقاشی كردن یك كاغذ A3 با سلیقه خودتان به جای كاغذ كادو است. این روش البته وقتی به كار می‌رود كه طرف مقابل شما، جنبه و ذوق كارهای خلاقانه را داشته باشد.



خارجی‌ها چطور هدیه می‌دهند؟

معناهای عجیب و غریب هدیه‌ها در كشورهای گوناگون

كره‌ای‌ها: آنها هرگز هدیه‌شان را در حضور شما باز نخواهند كرد و برای‌شان مهم است كه هدیه را با دو دست تقدیم‌شان كنید. هدیه‌ای كه به یك كره‌ای می‌دهید، باید ترجیحا كادوشده باشد و اگر کادو رنگ‌های شاد مثل زرد و سبز داشته باشد، خوشحال‌تر خواهند شد.

همیشه یادتان باشد كه ‌مهمان نباید دست خالی به خانه یك كره‌ای برود. آنها دوست دارند ‌مهمان‌شان هدیه‌ای كوچك همراهش داشته باشد حتی اگر در حد یك جعبه شیرینی یا چند شاخه گل باشد. كره‌ای‌ها هدیه‌های گرانقیمت را نمی‌پسندند اما برای آنها هم نباید اشیاء نوك‌تیز یا هدیه‌ای ببرید كه نوشته‌ای با رنگ قرمز دارد. آنها رنگ قرمز را در كارت‌های آگهی‌های ترحیم زیاد دیده‌اند و هدیه شما با نوشته‌های قرمزش، خاطرات ناخوشی را برای‌شان تداعی می‌كند.

ژاپنی‌ها: چگونگی تقدیم كردن یك هدیه به ژاپنی‌ها از خود آن هدیه مهم‌تر است. هرگز یك رفیق ژاپنی را با هدیه دادن به او در یك جمع سورپرایز نكنید. آنها دوست دارند هدیه را در خلوت دریافت كنند.  برای‌شان مهم است كه دودستی هدیه را به آنها بدهید و از جملاتی مانند «یك هدیه كوچك است برای شما. . .» یا «فقط یك هدیه ناقابل است. . . » استفاده كنید. تعجب نكنید اگر یك ژاپنی از باز كردن كادویش جلوی شما طفره برود، آنها دوست ندارند كادو را در حضور اهداكننده‌اش باز كنند. اگر یك ژاپنی مجبور شود كادویش را جلوی چشم شما باز كند آن‌وقت باید مدت‌ها منتظر بمانید چون برای آنها كاغذ هدیه ارزشمند است و طوری آن را باز می‌كنند كه پاره نشود و اگر به شما هدیه بدهند نیز، همین انتظار را دارند.

هدیه یك رفیق ژاپنی را نباید سریع و بلافاصله پس از دیدارش به او بدهید بلكه باید تا پایان ملاقات صبر كنید و وقتی جو صمیمانه‌تر شد آن را اهدا كنید. ژاپنی‌ها كاغذ كادو با رنگ‌های سرخ، سفید و سیاه را نمی‌پسندند و برداشت مناسبی از آنها ندارند. آنها معمولا دوست ندارند هدیه را بار اول قبول كنند و اغلب باید سه بار هدیه را به آنها پیشنهاد كنید تا محترمانه به نظر برسد و بپذیرندش.

هدیه تولد , عید قربان مبارک , تولدم مبارک

چینی‌ها: در هدیه دادن به چینی‌ها باید شش دانگ حواس‌تان جمع باشد. خوب‌ها و بدهای آنها زیاد است مثلا ساعت كه خیلی از ایرانی‌ها وقتی به خانه هم می‌روند، به یكدیگر هدیه می‌دهند، برای چینی‌ها نشانه مراسم تشییع جنازه است. این یعنی اگر به چین رفتید و از یك چینی این هدیه را دریافت كردید یعنی باید هر چه سریع‌تر چمدان‌تان را ببندید و برگردید كشور خودتان. به علاوه چینی‌ها دوست ندارند كسی به آنها گلابی هدیه بدهد! گلابی دادن به یك چینی به این معناست كه شما ته دل‌تان می‌خواهید خانواده او از هم بپاشد. نكته مهم این است كه اگر در چین باشید انواعی از گلابی پیدا می‌شود كه دقیقا شبیه سیب است و تشخیص‌شان از هم سخت است و باید همیشه در این باره مراقب باشید.

چتر هدیه دادن هم در فرهنگ چینی به معنای این است كه مایلید ارتباط‌تان را با طرف مقابل قطع كنید. دستمال سفید هم یعنی برای همیشه خدانگهدار. چاقو و قیچی و هر نوع وسیله نوك‌تیز دیگری هم در چین به معنای علاقه به گسستن رابطه است. از اینها گذشته به چینی‌ها گل هم نباید هدیه دهید آنها معتقدند گل برای مراسم تشییع جنازه مناسب است. همچنین بعید نیست به یك چینی كلاهی سبز هدیه دهید و او كتك‌تان بزند. كلاه سبز روی سر یك مرد به معنای این است كه همسرش فرد قابل اعتمادی نیست.

 آیینه هم به چینی‌ها ندهید. برخی‌شان معتقدند آیینه ارواح خبیث را جذب می‌كند و برخی هم می‌گویند راحت می‌شكند و هدیه دادنش به معنای آرزوهای بد برای طرف مقابل است. كفش هم نباید به چینی‌ها داد. آنها می‌گویند كفش هدیه دادن باعث احساسات منفی می‌شود و اگر كوچك باشد و پا را بزند یعنی هدیه‌دهنده می‌خواسته برای هدیه‌گیرنده مشكل درست كند. معنای دیگرش هم این است كه می‌خواهید به طرف مقابل بگویید «كفش‌هایت را پایت كن و سریع گورت را گم كن!»

اندونزیایی‌ها و مالایی‌ها: به اندونزیایی‌ها و مالایی‌ها هرچه می‌خواهید هدیه دهید اما یادتان باشد نباید این كار را با دست چپ انجام دهید چون ممكن است دلخور شوند. هدیه را بهتر است با هر دو دست به آنها تقدیم كنید. مالزیای‌ها دوست دارند دختران‌شان لباس‌هایی پوشیده به تن كنند پس اگر خواستید به دختری مالایی لباس هدیه دهید این موضوع را در نظر داشته باشید و به علاوه یادتان باشد برای مالزیایی‌ها رنگ‌های سبز، قرمز و زرد نشانه سعادت است.

بنگلادشی‌ها: به یك بنگلادشی اگر پول هدیه دهید، دلخور می‌شود. آنها هم مثل چشم بادامی‌ها دوست ندارند هدیه‌شان را در حضور شما باز كنند.

آمریكای لاتینی‌ها:
اگرچه آمریكای جنوبی كشوری شناخته شده در صادرات چرم مرغوب است اما اهالی‌اش دوست ندارند كسی به آنها چرم هدیه دهد. آنها معتقدند در اولین دیدار نباید هدیه داد اما اگر اولین دیدار یك ‌مهمانی شام باشد ‌مهمان‌شان باید هدیه‌ای با خودش بیاورد.

تایوانی‌ها: مراقب باشید تایوانی‌ها برعكس ژاپنی‌ها كه كالاهای ساخت كشورشان را بسیار می‌پسندند، از اینكه به آنها هدیه‌ای تایوانی داده شود ناراحت می‌شوند.

هندی‌ها: به اهالی هند گل یاس هدیه ندهید؛ آنها این گل را برای مراسم سوگواری استفاده می‌كنند. رنگ پوشش‌شان هم در این مراسم سفید است و به همین خاطر هدیه‌هایی با كاغذ كادوی سفید را نمی‌پسندند. هندی‌ها هم هدیه‌شان را در حضور ‌مهمان باز نمی‌كنند و چون بسیاری از آنها هندو هستند و از دیدگاه آنها خوردن گوشت گاو پسندیده نیست، اگر با گوشت گاو یا فرآورده‌هایش به خانه یك هندو بروید، شاید نتواند حتی چند لحظه تحمل‌تان كند.

باید خارجی شویم؟

هنوز زود است؛ شما راه خودتان را بروید. نمی‌توانید نقش فرهنگ را در ارتباطات‌تان نادیده بگیرید. حتی اگر دور دنیا را گشته باشید، نباید فراموش کنید که تک تک رفتارهای شما در قالب فرهنگی که در آن قرار گرفته‌اید معنا پیدا می‌کنند و ارزیابی می‌شوند. پس از آنچه با سفرهای دور دنیای‌تان یادگرفته‌اید، به عنوان دورچین در معاشرت‌های‌تان استفاده کنید و با الگو برداری از خارجی‌ها، ناخواسته سوء‌تفاهم ایجاد نکنید.



ویدیو : با این هدیه ها بگید: سال نو مبارک!