بازار سیاه فیلم های موبایلی حوادث لیبی برای خبرنگاران؛ هر ثانیه 100 دلار :



رسانه ها از فروش فیلم های موبایلی حوادث لیبی به بهای گزافی به رسانه ها خبر می دهند.به گزارش عصر ایران  ، روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت: اتباع خارجی فراری از لیبی، فیلم های موبایلی خود را به بهای هر ثانیه 100 دلار به خبرنگاران خارجی می فروشند.

 

این روزنامه ادامه می دهد: گذرگاه مرزی تونس و لیبی پس از آغاز ناآرامی و جنگ داخلی در لیبی، شاهد ورود روزانه هزاران نفر از اتباع کشورهای مختلف برای فرار از جنگ و خون ریزی بود.

تاکنون شمار زیادی از اتباع خارجی از لیبی وارد تونس شده اند و در خط مرزی اسکان موقت یافته اند. بخش زیادی از این افراد که شمار آنها بیش از 100 هزار نفر است کارگران مصری هستند.

با این حال در این میان، بازار داغ واسطه گری و دلالی فیلم های موبایلی نیز ایجاد شده است. هم اکنون هر یک ثانیه فیلم های موبایلی به قیمت یک صد دلار به خبرنگاران خارجی فروخته می شود.

بهای فیلم هایی موبایلی زمانی به این اندازه افزایش یافته است که نیروهای نظامی دولتی در لیبی در هفته های اخیر به توقیف گوشی های موبایل کارگران خارجی و افرادی که خواهان خروج از لیبی هستند می پردازند.

به نیروهای نظامی حامی قذافی دستور داده شده تا بازرسی از گوشی های موبایل و کشف فیلم های درگیری را نیز در برنامه خود داشته باشند.

دلالان فیلم های موبایلی، این فیلم ها را از پناهجویان و افرادی که از لیبی به سمت تونس فرار کرده اند خریداری و در معرض فروش خبرنگاران خارجی مستقر در گذرگاه مرزی تونس و لیبی قرار می دهند.

از سوی دیگر قاچاقچیان انسان نیز در این گذرگاه مرزی فعال شده اند. آنها با دریافت 3500 دلار ، مسئولیت انتقال خبرنگاران به داخل خاک لیبی و بازگشت آنها را متقبل می شوند.

هم اکنون نیروهای حامی قذافی، کنترل غرب لیبی و گذرگاه مرزی این کشور با تونس را در اختیار خود دارند.

این در حالی است که شرق لیبی و گذرگاه های مرزی این کشور با مصر در کنترل کامل مخالفان است. بسیاری از خبرنگاران خارجی از این طریق وارد خاک لیبی شده و فعالیت های مخالفان را پوشش خبری می دهند.

به همین هم اکنون برخلاف شرق لیبی که خبرنگاران حضور دارند و به صورت حرفه ای اقدام به فیلم برداری و عکس برداری می کنند در غرب لیبی و مناطق هم مرز با تونس خالی از خبرنگاران خارجی است و فیلم های موبایلی از حوادث لیبی ارزش دو چندانی پیدا می کنند.

این در حالی است که پیش از این وزارت امور خارجه لیبی در بیانیه نسبت به ورود غیرقانونی خبرنگاران خارجی به خاک لیبی هشدار داده بود.

لیبی تا هفته پیش تمامی رسانه های خارجی را از فعالیت در این کشور منع می کرد اما همزمان با افزایش انتشار خبرهای بسیاری از کشتار و سرکوب خونین و وحشیانه معترضین و مخالفین به نقل از منابع مختلف و غیررسمی، دولت لیبی تصمیم گرفت تعدادی از خبرنگاران خارجی را به طرابلس دعوت کند تا به گفته خود واقعیت های لیبی را گزارش دهند.

با این وجود دولت لیبی روز جمعه گذشته و همزمان با تظاهرات مخالفان پس از نمازجمعه شهر طرابلس، خبرنگاران خارجی را از حضور در شهر منع کردند چرا که به گفته آنها ممکن است اعضای القاعده به آنها آسیب بزند.

مقامات خارجی بارها در گفت وگو با این خبرنگاران خارجی ضمن تاکید بر آرامش در بخش اعظم مناطق لیبی و شهر طرابلس، مدعی شده اند خبرهای رسانه های خارجی درباره بمبماران معترضین با استفاده از هواپیما و کاربرد سلاح گرم برای مقابله با تظاهرات مسالمت آمیز دروغ هستند.

با این حال پس از خروج مناطق عمده شرق لیبی و شهرهای مهمی چون طبرق و بنغازی از کنترل نیروهای قذافی، شمار زیادی از خبرنگاران خارجی از طریق مرز مصر، وارد شرق لیبی شدند و ساعت به ساعت، پیروزی ها و مواضع مخالفان را منعکس می کنند.

این وضعیت تاثیر بسیاری بر آگاهی افکار عمومی لیبی و جهانیان در مقابل اظهارات مقامات دولتی این کشور داشته است.

مقامات لیبی بارها مدعی شده اند که مخالفین، اعضای القاعده و پیرو اسامه بن لادن هستند که برای ایجاد دولت خلافت اسلامی تلاش می کنند. با این حال با بازتاب تحولات و اظهارات مخالفین، این دروغ دولتمردان لیببی مشخص شده است.

در ابتدای آغاز اعتراضات و مخالفات های مسالمت آمیز و سرکوب خشن دولتی آنها، به دلیل نبود هیچ خبرنگار خارجی یا شبه مستقلی در لیبی، خبرنگاران خارجی راهی گذرگاه های مرزی لیبی با دو کشور همسایه خود یعنی مصر و تونس شدند تا هم روایت کارگران خارجی فراری از لیبی از حوادث این کشور را منتقل کنند و هم فیلم های ضبط شده برخی از آنها توسط گوشی های موبایل را برای پخش ارسال کنند.

اما نحوه انتقال این فیلم ها توسط کارگران فراری، زمانی مهمتر می شود که دولت لیبی بارها در مناطق ناآرام و شاهد اعتراضات، ارتباطات تلفنی و اینترنتی را قطع کرد و همین عامل باعث شد در مقاطعی ، امکان ارسال فیلم های موبایلی به اینترنت و انتشار آنها وجود نداشته باشد.

بخش عمده فیلم های پخش شده از حوادث و درگیری های لیبی از شبکه های خبری معروف جهان حاصل فیلم برداری حوادث و ناآرامی ها به وسیله گوشی های موبایل و انتشار آنها توسط اینترنت است.../عصر ایران


ویدیو : بازار سیاه فیلم های موبایلی حوادث لیبی برای خبرنگاران؛ هر ثانیه 100 دلار