بارسلونا و وداع با قهرمانى تا سال 2017؟ : بعد از تایید غیرمنتظره محرومیت بارسلونا ...


بعد از تایید غیرمنتظره محرومیت بارسلونا در خصوص فعالیت این تیم در بازار نقل و انتقالات تا سال 2016 از سوى دادگاه بین المللى ورزش، راه براى اقتدار رئال مادرید بر فوتبال اسپانیا در دو سال آتى بسیار هموارتر به نظر مى رسد. طرفداری: براى رئال مادرید در این روزها وقوع اتفاقاتى بهتر غیر ممكن به نظر مى رسد. پیروزى مقابل تیم سن لورنزو در فینال جام باشگاه هاى جهان در هفته گذشته چهارمین عنوان این تیم در سال 2014 میلادى بوده است. پبش از این نیز مادریدى ها در این سال موفق به فتح Copa del Rey، سوپر كاپ اروپا و از همه با ارزش تر لیگ قهرمانان اروپا شده بودند. آنها همچنین در این فصل با یك بازى كمتر صدر جدول رقابت هآى لالیگا را در اختیار گرفته اند و از طرفى كریستیانو رونالدو ابر ستاره این تیم نیز به احتمال زیاد بار دیگر به عنوان برترین بازیكن سال انتخاب خواهد شد. حال تایید محرومیت بارسلونا بزرگترین رقیب رئال مادرید در زمینه نقل و انتقالات در واپیسن روزهاى سال 2014 میلادى، سال بى نقص مادریدى ها را تكمیل مى نماید.

روز سه شنبه دادگاه بین المللى ورزش (CAS)، شكایت بارسا در رابطه با محروم شدن این باشگاه در زمینه فعالیت در بازار نقل و انتقالات به مدت یك سال سال را غیر قابل قبول دانست و به نوعى تصمیم فیفا مبنى بر محروم كردن بارسا را تایید نمود. فیفا در تابستان گذشته باشگاه بارسلونا را به دلیل جذب بازیكنان نوجوان و كم سن و سال به خصوص از منطقه آمریكاى لاتین را مغایر با قانون دانسته بود و براى این باشگاه محرومیتى دو ساله در زمینه فعالیت در بازار نقل و انتقالات در نظر گرفته بود.

لباس بارسلونا 2017 , لباس جدید بارسلونا 2017 , پیراهن بارسلونا 2017

بیانیه دادگاه بین المللى ورزش در این زمینه به این شرح مى باشد:"دادگاه بین المللى ورزش شكایت بارسلونا در رابطه با تصمیم فیفا در تاریخ 19 آگوست 2014 را قابل پذیرش نمى داند، این دادگاه نیز رعایت نشدن برخى قوانین در جذب بازیكنان كم سن و سال از سوى بارسا در آكادمى فوتبال این باشگاه را تایید مى نماید. به همین دلیل حكم صادره از سوى فیفا تایید مى شود و جرایم در نظر گرفته شده نیز دچار تغییر نخواهند شد." این خبر مى تواند ضربه اى سخت براى بارسا باشد و براى مادریدى ها این امكان را فراهم خواهد نمود، تا فاصله خود با بزرگترین رقیبشان را بازهم افزایش دهند.

در شانزده بازى از رقابت هاى لالیگاى این فصل كاتالان ها تنها هفت گل دریافت نموده اند، با این وجود برخى از كمبودها در عملكرد دفاعى تیم به خصوص در بازى مقابل تیم هاى بزرگ دیده شده است، براى نمونه عملكرد خط دفاعى آبى انارى ها در شكست مقابل رئال مادرید و پاریس سن ژرمن با انتقاداتى به همراه بوده است. هر سه گزینه بارسا براى قرار گرفتن در پست دفاع كنارى راست نتوانسته اند انتظارات را برآورده سازند، داگلاس كه به صورت قرضى در سائوپائولو حضور دارد با ایده آل هاى بارسا همچنان فاصله دارد، مارتین مونتویا و دنى آلوز مى بایست در سال 2015 در واقع به باشگاه هاى دیگرى واگذار شوند. آلوز در سال 2015 قراردادش با بارسلونا به پایان مى رسد و حال كاتالان ها مجبور هستند كه قرارداد هر دوى این مدافعین را به هر نحو ممكن تمدید نمایند با وجود اینكه آلوز به وضوح از دوران اوج خود فاصله گرفته است.

در پست دفاع میانى جرارد پیكه هنوز 27 ساله است، اما عملكرد او به خصوص در این فصل با انتقادات زیادى مواجه بوده و همچنان نتوانسته سطح بالاى خود را هنگامى كه در كنار كالوس پویول زوج خط دفاعى بارسا تشكیل مى دادند، تكرار نماید. مارك بارترا نیز نتوانسته تا كنون انتظارات را در این پست برآورده سازد و چهل میلیون یورویى كه در تابستان گذشته براى جذب ژرمى ماتیو و توماس فرمالن سرمایه گذارى شده، هنوز نتیجه لازم را به همراه نداشته است.

فرمالن بلژیكى به دلیل مصدومیت همچنان منتظر اولین حضور خود در تركیب كاتالان ها است و پایان آسیب دیدگى او تا انتهاى این فصل كمى بعید به نظر مى رسد. در تابستان گذشته بارسا از گزینه هاى بهترى براى استحكام خط میانى خود نظیر گاراى برخوردار بود كه جذب این مدافع از تیم بنفیكا لیسبون با مخالف آندونى زوبى زارتا مدیر ورزشى جنجالى بارسلونا مواجه شد. حداقل دوازده ماه بارسلونا مى بایست با این مدافعین در تمامى رقابت ها حضور یابد، به همین دلیل شاید در آینده لوئیز انریكه سرمربى بارسلونا، از بازیكنانى نظیر خاویر ماسكرانو و سرخیو بوسكتس بیشتر در خط دفاعى استفاده نماید.

وضعیت خط میانى بارسلونا نیز چندان ایده آل به نظر نمى رسد، ژاوى تا ماه آینده 35 ساله خواهد شد و مى توان ادعا نمود كه دوران اوج خود را پشت سر گذاشته است، آندره اینیستا دیگر ستاره تیم نیز از پویایى سابق برخوردار نیست. ایوان راكیتیچ كروات هافبك بسیار توانایى است اما او هرگز براى بارسلونا به ژاوى یا اینیستاى دیگرى تبدیل نخواهد شد و با هافبك هاى برتر رقبایى نظیر رئال مادرید، چلسى و بایرن مونیخ قابل مقایسه نیست. در این منطقه از زمین نیز بارسلونا تا سال 2015 مجاز به تقویت خود نیست، شاید بارسا مجبور باشد در سال 2015، الكس سانگ را كه به طور قرضى در وستهام حضور دارد، به تركیب خود بازگرداند.

به نظر در چنین شرایطى سران باشگاه از تصمیم فروش سسك فابرگاس ستاره خود به چلسى پشیمان شده باشند، این ستاره اسپانیایى در حال حاضر در كنار نمانیا ماتیچ در لندن عملكرد بسیار درخشانى از خود به نمایش گذاشته و با فاصله زیاد به بهترین گل ساز لیگ برتر تبدیل شده است. در واقع از دست دادن سسك فابرگاس اثباتى دیگر بر عملكرد ضعیف و بدون منطق سران بارسا در بازار تابستانى نقل و انتقالات 2014 مى باشد.

آندونى زوبى زارتا مدیر ورزشى باشگاه كه بى تردید تمام تصمیمات در خصوص نقل و انتقالات باشگاه را به تنهایى اتخاذ ننموده، از محرومیت باشگاه در زمینه فعالیت در بازار نقل و انتقالات مطلع بوده است، به همین دلیل در سال 2014 مبلغى در حدود 157 میلیون یورو در این بازار توسط بارسا سرمایه گذارى شده كه مى توان ادعا نمود چندان منطقى و هوشمندانه نبوده است. تنها در خط حمله با وجود ستارگانى نظیر لیونل مسى، لوئیز سوارز، نیمار، پدرو و مونیر الحدادى این باشگاه هم از نظر كیفیت و هم كمیت در بالاترین سطح ممكن قرار دارد.

با توجه به حكم فیفا، بارسلونا در زمستان 2016 مجاز به جذب بازیكنان جدید خواهد بود، علاوه بر این در زمستان جذب بازیكنان بزرگ در اغلب  مواقع بسیار سخت و دشوار مى باشد. چنین محرومیتى مى تواند تبعات سختى براى بارسلونا به همراه داشته باشد، چون این باشگاه را حداقل تا سال 2017 نمى توان از مدعیان اصلى كسب قهرمانى در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا به حساب آورد.

تا آن زمان رئال مادرید مى تواند در دو دوره نقل و انتقالات تیم هولناك خود را باز هم تقویت نماید و بارسلونا در سال 2016 مى تواند انقلابى بزرگ در این رابطه را تجربه نماید. بى تردید مادریدى ها با خیالى آسوده تر نسبت به رقیب خود به استقبال جشن هاى سال نوى میلادى خواهند رفت.


ویدیو : بارسلونا و وداع با قهرمانى تا سال 2017؟