التهاب لثه در دوران بارداری :     در دوران بارداری مقدار هورمون‌های جنسی ...



 

تغذیه دوران بارداری , دوران بارداری , ورزش در دوران بارداری

 

در دوران بارداری مقدار هورمون‌های جنسی زنانه که استروژن و پروژسترون نام دارند، در بدن زن باردار به‌ طور مرتب افزایش می‎یابند و در سه ماهه ی آخر بارداری، مقدار تولید این هورمون‌ها به بیشترین حد می‎رسد.

 

 

این هورمون‌ها روی لثه‎ها تاثیر می‎گذارند و تغییراتی را ایجاد می‎نمایند که بیشتر ناشی از هورمون پروژسترون است. معمولاً افزایش التهاب لثه در دوره بارداری، از ماه دوم یا سوم شروع می‎شود و تا ماه هشتم ادامه می یابد و در ماه نهم مقداری کمتر می‎شود.


 

اگر در دوران بارداری به دلیل وجود حالت تهوع، زن باردار از مسواک و نخ دندان کمتر از قبل استفاده کند، میزان جرم و دیگر رسوبات میکروبی در دهانش بیش از قبل بارداری خواهد شد.البته باید توجه داشت خانمی که قبل از بارداری مرتب مسواک نمی زند و از نخ دندان استفاده نمی کند، دارای التهاب لثه در اثر تجمع جرم و دیگر رسوبات میکروبی در دهانش است، اما مقدار و شدت آن کمتر می باشد، در نتیجه به آن توجهی نمی کند، ولی پس از باردار شدن، التهاب لثه شدت بیشتری پیدا می کند و زن باردار ناچارا متوجه آن می شود، لذا ممکن است به اشتباه فکر کند این تغییرات به علت بارداری ایجاد شده است.

 

 

در دوره بارداری، ترکیب رسوبات میکروبی دهان تغییر می‎کند. مجموعه این تغییرات باعث می‎شود که پاسخ لثه‎ها به حضور میکروب‌ها شدیدتر از حالت قبل بارداری شود، لذا برای پیشگیری لازم است در این دوران، دهان دقیق‎تر و بهتر از دوران قبل بارداری تمیز نگه داشته شود.

 

 

در واقع التهاب لثه در دوران بارداری مانند سایر اوقات به علت تجمع رسوبات میکروبی موجود در دهان است و نه به علت حاملگی. لازم به ذکر است دو ماه بعد از زایمان، تناسب بین میزان رسوبات میکروبی موجود در دهان و شدت التهاب لثه به وضعیت قبل بارداری برمی‎گردد. در هر حال، بعد از زایمان تا وقتی که رسوبات میکروبی (جرم و پلاک میکروبی) در دهان وجود داشته باشد، لثه به وضعیت سلامت برنمی گردد و لازم است که عمل جرم‌گیری و تمیز کردن کامل دهان انجام گیرد.

 

 

 


ویدیو : التهاب لثه در دوران بارداری