از دار و دسته نیویورکی چه خبر؟ : پرونده ای درباره آخرین پروژه های سینمایی پنج ...


پرونده ای درباره آخرین پروژه های سینمایی پنج کارگردان نیویورکی که زمانی جزو خبرسازترین چهره های سینمای دهه 1970 بودند؛ از وودی آلن، مارتین اسکورسیزی و استیون اسپیلبرگ که همچنان جزو پرکارترین ها هستند گرفته تا جرج لوکاس و فرانسیس فورد کاپولا که چند سالی است از فضای فیلمسازی فاصله گرفته اند. روزنامه هفت صبح: پرونده ای درباره آخرین پروژه های سینمایی پنج کارگردان نیویورکی که زمانی جزو خبرسازترین چهره های سینمای دهه 1970 بودند؛ از وودی آلن، مارتین اسکورسیزی و استیون اسپیلبرگ که همچنان جزو پرکارترین ها هستند گرفته تا جرج لوکاس و فرانسیس فورد کاپولا که چند سالی است از فضای فیلمسازی فاصله گرفته اند.

دسته گل عروس , دسته گل , دسته بازی
نمایی از فیلم «داستان های نیویورکی» 1989

وودی آلن/ Woody Allen

فیلمساز 80 ساله این روزها مشغول پشت سر گذاشتن مراحل پس تولید آخرین پروژه سینمایی همچنان بدون عنوان اش است که با بازی بلیک لایولی، کریستین استوارت و استیو کارل جلوی دوربین برده است. اواسط تاستان گذشته بود که اعلام شد بلیک لایولی (بازیگر فیلم های «نیویورک، دوستت دارم» و «وحشی ها»)، کوری استول (بازیگر نقش پیتر روسو در سریال «خانه پوشالی») و پارکر پوزی به گروه بازیگران این فیلم ملحق شده اند.

کمی بعدتر هم مشخص شد، ویتوریو استورارو فیلمبردار افسانه ای سینما فیلم جدید وودی آلن را که داستانش در دهه 1930 می گذرد، جلوی دوربین خواهدبرد. وودی آلن در طول سال ها فعالیت حرفه ای با فیلمبردارهای فوق العاده ای نظیر گوردون ویلیس، داریوش خنجی، سون نیکویست و ویلموس زیگ.وند همکاری داشته است.استوراروی ایتالیایی برای فیلمبرداری آثاری مانند «اینک آخرالزمان»، «سرخ ها» و «آخرین امپراتور» تاکنون سه بار برنده جایزه اسکار شده و در میان فیلمسازان بیش از همه با کارگردان های معروفی همچون برناردو برتولوچی، فرانسیس فورد کاپولا و وارن بیتی کار کرده است.

به هرحال، آلن ساخت فیلم جدیدش را از همان تابستان در نیویورک و لس آنجلس آغاز کرد. لتی ارنسن، استیو تننبام و ادوارد والسن که همکاری دیرینه ای با آلن دارند تهیه کنندگان فیلم جدید او هستند. جینی برلین و کن استات به همراه آنا کمپ، استیون کانکن و پل اشنایدر از دیگر هنرپیشه های این کار پربازیگر هستند. درام کمدی «آنی هال» (1977) آخرین فیلم کارگردان نیویورکی بود که در لس آنجلس فیلمبرداری شد.

دسته چک , لیگ دسته یک , دسته گل نامزدی

با وجود این که «جاسمین غمگین» (2013) در شهرهای سان فرانسیسکو و نیویورک فیلمبرداری شد، اما آلن که به ساخت فیلم هایی با لوکیشن نیویورک مشهور است به دلیل هزینه های بالای تولید از این شهر صرف نظر کرد و در عوض برای ضبط فیلم هایش راهی سایر شهرهای دیدنی دنیا نظیر پاریس، رم و بارسلونا شد. هنوز هیچ گونه جزییاتی درباره داستان فیلم جدید فیلمساز نیویورکی منتشر نشده و همه چیز به طرز عجیب و غریبی در هاله ای از ابهام است. «مرد غیرمنطقی» فیلم قبلی آلن که در سال 2015 روی پرده رفت، حدود 25 میلیون دلار در باکس آفیس جهان فروخت.

این فیلم بدون عنوان تنها پروژه اخیر آلن نبوده است؛ سال گذشته معلوم شد فیلمساز 80 ساله نتوانسته بر وسوسه سریال سازی غلبه کند و بالاخره با آمازون قرارداد ساخت یک سریال شش قسمتی را امضا کرده است.

اما از آن عجیب تر انتخاب مایلی سایرس خواننده پاپ آمریکایی برای بازی در نقش ستاره اصلی سریال آلن بود. اوایل زمستان خبری منتشر شد مبنی بر این که وودی آلن بالاخره بازیگر زن سریالش را پیدا کرد و شنیدن نام سایرس بی شک برای خیلی ها غافلگیرکننده بود. مدت زمان هر اپیزود سریال- که هنوز عنوانی برای آن مشخص نشده- بیش تر از نیم ساعت نخواهدبود. فیلمبرداری کار از همین ماه آغاز خواهدشد و الین می فیلمنامه نویس و بازیگر 83 آمریکایی نیز در کنار سایرس، دیگر گزینه آلن برای بازی در سریال جدیدش است.

سایرس آخرین بار با سریال «هانا مونتانا» در تلویزیون حضور داشت که آخرین قسمت آن در سال 2011 روی آنتن رفت. این اولین همکاری فیلمساز برنده اسکار و خواننده پاپ جوان خواهدبود. جزییات دیگری نیز درباره روند تولید سریال آلن اعلام شده. از جمله این که اتفاقات آن در سال های دهه 1960 رخ می دهند و سریال احتمالا از اواخر سال 2016 روی آنتن می رود.

بهار گذشته، آلن پشیمانی خودش را از قبول پروژه آمازون رسما اعلام کرد و بعد از آن تقریبا هیچ خبری از روند تهیه و تولید سریال در دست نبود. آلن در گفت و گو با «ددلاین» درباره مصایب سریال سازی یادآور شد: «برای من شرایط خیلی دشواری بوده. زیادی اعتماد به نفس داشتم. خب، تصورم این بود به همان سبکی که فیلم می سازم، ساخت این سریال را هم انجام می دهم. درواقع یک فیلم سینمایی در شش بخش خواهدبود. اما معلوم شد، این روش جواب نمی دهد.»

مارتین اسکورسیزی/ Martin Scorsese

فیلم «سکوت» (Silent) جدیدترین اثر این کارگردان نیویورکی است. براساس رمان موفقی که توسط شوساکواندو، نویسنده ژاپنی، نوشته شده جلوی دوربین رفته است. این رمان در سال 1966 منتشر شد و در گذشته دست کم دو بار منبع اقتباس آثار سینمایی قرار گرفته؛ یک بار در سال 1971 در فیلمی به کارگردانی ماساهیرو سینودا و یک بار هم در سال 1996 در فیلمی به کارگرداین ژائو ماریو گریلو.

داستان فیلم «سکوت» براساس ماجرایی واقعی  و درباره یک مبلغ آیین مسیحیت در قرن هفدهم با بازی لیام نیسن است که به ژاپن سفر می کند و در آنجا مورد آزار و اذیت قرار می گیرد تا جایی که مجبور می شود از دین اش روی گردان شود. دو کشیش جوان تر با بازی آدام درایور و اندرو گارفیلد که برای نجات این مبلغ راهی ژاپن می شوند نیز به سرنوشت مشابه دچار می شوند. تاریخ دقیق اکران فیلم هنوز مشخص نشده، اما قرار است تا پایان سال 2016 روانه پرده سینماها شود.

از طرف دیگر، مدتی است پخش سریال جدید کارگردان محبوب از شبکه اچ بی او آغاز شده است. داستان «وینیل» در نیویورک ا وایل دهه 1970 رخ می دهد و ماجراهای ریچی فینسترا تهیه کننده موسیقی (با بازی بابی کنواله) را دنبال می کند؛ کسی که باید خودش را با ژانرهای جدید عرصه موسیقی در کنار وضعیت به لحاظ اخلاقی ناسالم این حوزه وفق بدهد. میک جگر خواننده معروف گروه موسیقی «رولینگ استونز» و یکی از خالقان اصلی سریال در مصاحبه اخیر خود با مجله «اسکوایر» گفته اوایل دلش می خواست این سریال هم در قالب فیلم و به سبک «کازینو»ی اسکورسیزی ساخته شود.

شرایط گرفتن دسته چک بانک ملی , نمایش یک دسته در یک برگه خاص , دسته عزاداری

در نهایت، اسکورسیزی و جگر با همفکری دو خالق دیگر سریال شامل ترسن وینتر (نویسنده و خالق «امپراتوری بوردواک») و ریچ کوهن ژورنالیست (نویسنده مجلات «ونیتی فیر» و «رولینگ استون») به این نتیجه می رسند که ایده اصلی را در قالب یک سریال 10 قسمتی به تصویر بکشند.

خود اسکورسیزی درباره سریال می گوید: «سال 2008 بود که یک شب دیروقت با ترسن وینتر تماس گرفتم و گفتم من و میک پروژه ای داریم که یک سفر هیجان انگیز است به تاریخ موسیقی راک اند رول و یک برهه زمانی 40 ساله را شامل می شود.» کارگردان 73 ساله توضیح می دهد: «این ایده بعدتر تبدیل به سریال شد (که قسمت اول آن توسط خود اسکورسیزی به عنوان کارگردان و تهیه کننده جلوی دوربین رفت).

داستان با تمرکز بر سال 1973 و همزمان با تولد موسیقی پانک و هیپ هاپ شروع می شود. علاوه بر این که همان سال من «خیابان های پایین شهر» را ساختم.» علاوه بر این، اسکورسیزی قرار است به زودی با آصف کاپایدا کارگردان مستند تحسین شده «امی» در ساخت فیلمی درباره چگونگی شکل گیری شرکت «رولز رویس» همکاری کند. درام انگلیسی «روح نقره ای» به کارگردانی کاپایدا برنده جایزه اسکار بهترین مستند 2016 جلوی دوربین می رود و اسکورسیزی نیز تهیه کنندگی فیلم را به عهده دارد.

فرانسیس فورد کاپولا/ Francis Ford Coppola

فانتیزی ترسناک «توییکست» آخرین فیلم بلندی بود که به کارگردانی و نویسندگی کاپولا در سال 2011 روی پرده رفت. خالق سه گانه «پدرخوانده» مدتی است در عرصه فیلمسازی بسیار کم کار شده و صرفا تهیه کنندگی قسمت دوم فیلم ترسناک «جیپرز کریپرز» به کارگردانی ویکتور سالوا را به عهده گرفته است. پاییز گذشته بود که فیلمساز 76 ساله با حضور در نشست خبری افتتاحیه جشنواره فیلم مراکش درباره بحران های روز دنیا، نقش هنرمند امروز در تغییر این وضعیت و همچنین زیبایی اسلام صحبت کرد.

کاپولا همچنین درباره موانعی حرف زد که اجازه نمی دهد فیلمسازها فیلم های شخصی شان را جلوی دوربین ببرند و برای ساخت آثاری که از قابلیت تغییر دنیا برخوردارند باید بر این موانع غلبه کنند: «این تصور اشتباه را از ذهن تان دور کنید که چون هنر قدرت تغییر دنیا را دارد، پس هنرمندان تمام و کمال مسئول هنرشان هستند- چون نیستند! امروز، اگر می خواهید بدانید چه کسانی دارند دنیا را می چرخانند، کافی است ببینید چه کسانی کارفرماهای اصلی هنرمندان سراسر دنیا هستند- شرکت های متنوعی هستند که آنها را استخدام می کنند.»

تغییر سایز دسته جمعی عکس , مدل دسته گل عروس , دسته عزاداری محرم

شاید هم دلیل کم کاری این روزهای کارگردان «پدرخوانده» همان چیزی است که در ادامه حرف هایش به آن اشاره می کند: «افراد پیشگامی که زبان سینما را بیش از یک قرن پیش ابداع کردند، آزاد بودند هر طور که دل شان می خواهد دست به تجربه بزنند اما امروز شما جرات تجربه کردن ندارید. کسانی که کنترل سینما را به دست گرفته اند دل شان می خواهد فیلم های سودآور بسازند. در حال حاضر، ما در مقطعی سرنوشت ساز به سر می بریم: در مقام هنرمند می توانیم دنیا را تغییر دهیم اما برای دست یافتن به این مهم لازم است که در تجربه کردن آزاد باشیم.»

استیون اسپیلبرگ/ Steven Spielberg

استیون اسپیلبرگ امسال با فیلم «BFG» که مخفف عبارت «غول بزرگ مهربان» است و با اقتباس از کتابی به قلم رولد دال- متعلق به ادبیات کودک- ساخته شده، به سینماهای جهان خواهدآمد. این فیلم که مارک رایلنس بازیگر فیلم «پل جاسوس ها» بازیگر اصلی آن است این روزها مراحل پس از تولیدش را پشت سر می گذارد و روایتگر ماجرای فانتزی یک غول بزرگ است که با یک دختربچه یتیم به نام «سوفی» دوست می شود. بعدتر، معلوم می شود او برخلاف ظاهر نخراشیده اش، قلب مهربانی دارد و غول های دیگر طردش کرده اند چون حاضر نیست مثل همنوعانش باشد و بچه ها را بخورد.

در حال حاضر، اخبار منتشر شده حکایت از آن دارد که فیلمساز 69 ساله نیویورکی چهار پروژه در دست ساخت دارد که از این میان، پیش تولید یکی آغاز شده و یک پروژه نیز فعلا در حد شایعه است. «بازیکن شماره یک آماده» عنوان جدیدترین پروژه سینمایی اسپیلبرگ است که قرار است با بازی الیویا کوک و بن مندلسن جلوی دوربین برود و از 30 مارس 2018 روانه پرده سینماها شود.

عکس دسته گل , عکس دسته جمعی , دسته گل رز

داستان فیلم درباره خالق یک ویدئوگیم محبوب است که بعد از مرگش، کلی ماجرای عجیب و غریب در فضای مجازی رخ می دهد و با اقتباس از رمانی به قلم ارنست کلاین نوشته شده است. خود کلاین با همکاری زک پن و اریک ایزن نگارش فیلمنامه را هم به عهده داشته است. اما اسپیلبرگ هنوز هم به ساخت بخش پنجم ماجراجویی های «ایندیانا جونز» شدیدا علاقمند است و در تازه ترین مصاحبه خود اعلام کرده هرگز کسی را جایگزین هریسون فورد برای بازی در نقش شخصیت اصلی فیلم نخواهد کرد.

کارگردان برنده اسکار اخیرا همه شایعاتی را که درباره انتخاب جایگزینی جدید برای بازی در نقش ایندیانا جونز سر زبان ها افتاده، تکذیب کرد و گفت هیچ کس جز خود هریسون فورد از پس بازی در این نقش بر نمی آید. اسپیلبرگ در ادامه حرف هایش توضیح می دهد: «فکر نمی کنم کسی بتواند جایگزین هریسون در نقش ایندی شود. خود من که به هیچ وجه قصد ندارم بازیگر دیگری را جایگزین او کنم، آن هم به سبک فیلم هایی مثل «مرد عنکبوتی» و «بتمن» که بازیگران شان راحت عوض می شوند. قرار بوده تنها یک بازیگر نقش ایندیانا جونز را بازی کند و آن هم هریسون فورد است.»

ایندیانا جونز را از یاد نبرید تا برسیم به پروژه بعدی فیلمساز 68 ساله که یک دارم جنگی زندگینامه ای با بازی جنیفر لارنس در نقش شخصیت اصلی فیلم است؛ «این کاری ست که من انجام می دهم» عنوان پروژه بعدی اسپیلبرگ است که ماجرای یک خبرنگار جنگی به نام لینسی آداریو- یکی از چهار خبرنگاری که در سال 2011 به اسارت ارتش لیبی در می آید- را روایت می کند. خبر دیگر مربوط به پروژه سینمایی «موکتزوما» است که فعلا در حد شایعه است؛ ظاهرا اسپیلبرگ قرار است این دارم تاریخی را براساس فیلمنامه ای که در اصل متعلق به دالتون ترامبو است و توسط استیون زیلیان بازنویسی شده، جلوی دوربین ببرد.

جرج لوکاس/ George Lucas

آخرین بار سال 2005 بود که فیلمی از جرج لوکاس خالق اصلی «جنگ های ستاره ای» روانه پرده سینماها شد: «جنگ های ستاره ای: اپیزود سوم- انتقام سیت». درواقع، این آخرین بخش فرنچایز سینمایی محبوب «جنگ های ستاره ای» بود که لوکاس نویسندگی و کارگردانی آن را به عهده داشت. چهارسال پیش، لوکاس تمام حقوق «جنگ های ستاره ای» را به اضافه کمپانی «لوکاس فیلم» به قیمتی گزاف به استودیو دیزنی فروخت.

با وجود این که جرج لوکاس فیلمساز 71 ساله در تهیه و تولید «نیرو بر می خیزد»- بخش هفتم«جنگ های ستاره ای»- هیچ نقشی نداشت، اما ظاهرا ایده هایی برای فیلم های جدید داشته و آن طور که از اظهاراتش بر می آید هنوز نتوانسته چنان که باید و شاید از میراث محبوبش دل بکند. او قبل از اکران گسترده «نیرو بر می خیزد» گفت ایده هایی را برای فیلم های جدید ارایه کرده اما در نهایت، آنها نگاهی به قصه های لوکاس انداخته و گفته اند: «ما دل مان می خواهد فیلمی برای هواداران بسازیم.»

دار و دسته بد , شرایط گرفتن دسته چک بانک ملت , دسته گل عروس 2016

تصمیم شان این بود که دل شان نمی خواهد از آن قصه ها استفاده کنند، در عوض تصمیم گرفتند کاری را که دل شان می خواهد انجام دهند. من هم تصمیم جدیدی گرفتم و گفتم: اشکالی ندارد... من راه خودم را می روم و می گذارم آنها هم راه خودشان را بروند.» به عقیده لوکاس: «چیزی به اسم شانه به شانه کارکردن با دیگران وجود ندارد.

شما یا حاکم مطلق هستید یا نیستید. و (دیکتاتور ماندن) هرگز جواب نمی دهد، پس گفتم: «می روم که جدا شوم»... می دانستم که نمی توانم دخیل باشم. همه کاری که از دستم برمی آید این است که آنها را به خاک سیاه بنشانم. خودم را هم به خاک سیاه بنشانم. حضور من احتمالا باعث نابودی فیلم می شد- جی جی (آبرامز) نگاه خودش را به فیلم دارد و این نگاه اوست.»


ویدیو : از دار و دسته نیویورکی چه خبر؟