ارتباط مرگ ملاعمر و کاهش تولید تریاک : معاون وزیر کشور افغانستان درباره تاثیر ...


معاون وزیر کشور افغانستان درباره تاثیر مرگ ملاعمر و تغییر رهبری طالبان در کاهش کشت تریاک، گفت: البته مرگ وی در کاهش کشت تریاک بی تاثیر نیست چرا که پراکندگی و اختلافاتی در بین آن ها(طالبان) مشاهده می شود. پایگاه خبری پلیس: معاون وزیر کشور افغانستان درباره تاثیر مرگ ملاعمر و تغییر رهبری طالبان در کاهش کشت تریاک، گفت: البته مرگ وی در کاهش کشت تریاک بی تاثیر نیست چرا که پراکندگی و اختلافاتی در بین آن ها(طالبان) مشاهده می شود.

ژنرال "بازمحمد احمدی"، معاون وزیر کشور افغانستان در حاشیه دیدار خود با سردار مویدی رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر گفت: مواد مخدر چالش بزرگی برای امنیت و نبود ثبات در منطقه است و باعث نا امنی و مداخلاتی در کشورمان شده است.

وی ادامه افزود: کشت تریاک در افغانستان به دلیل جنگ، ناامنی و بی ثباتی رشد داشته است، در زمان حاضر نیز بیش از 90 درصد تولید تریاک در جنوب غرب افغانستان که منطقه ای ناامن و تحت کنترل طالبان است، به عمل می آید.

ژنرال احمدی گفت: کشور افغانستان قصد دارد تا با کمک کشورهای دوست و همسایه، مبارزه با مواد مخدر را در اولویت های جدی خود قرار دهد و این مبارزه را آغاز کند.

وی با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور افغانستان به ایران و دیدار با رییس جمهور کشورمان، گفت: در این دیدارها بر تقویت ظرفیت های پلیس ایران و افغانستان متناسب با چالش موجود در دو کشور تاکید شده است.

ژنرال احمدی با بیان اینکه در این زمینه ها با ایران در حوزه های تبادل اطلاعات و همکاری های مرزی به توافق رسیدیم، افزود: جنبه های عملی مبارزه با مواد مخدر در دو کشور باید تقویت شود تا در منطقه با چالش مواد مخدر مبارزه کنیم.

وی همچنین از پلیس ایران خواست تا ظرفیت های همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر را افزایش دهد و کانون مبارزه در این حوزه بر باندهای بزرگ مافیایی، کنترل مرزها، مراکز عملیاتی و کشفی متمرکز شود.

احمدی در خصوص میزان تولید تریاک در افغانستان نیز گفت: سال گذشته 6 هزار و 400 تن تریاک در این کشور تولید شده است که بسیاری از این کشت ها در جنوب غرب انجام می شود.

معاون وزیر کشور افغانستان در امور مبارزه با مواد مخدر در مورد جایگزینی کشت در افغانستان، گفت: وزارت مستقلی در افغانستان وظیفه دارد تا از کشت نامشروع جلوگیری کند و مردم به کشت محصولات کشاورزی روی آورند.

وی علت عمده کشت تریاک در افغانستان را فقر، بیکاری، بی ثباتی و نا امنی در منطقه عنوان و تصریح کرد: اگر زمینه کار فراهم شود، مردم به کار سخت کشت تریاک و راه های غیرقانونی روی نمی آورند.

ژنرال احمدی ادامه داد: بر این اساس لازم است کشورهای همسایه تلاش کنند، زمینه کار برای مردم افغانستان فراهم شود تا جوانان با کاهش کشت تریاک به مواد مخدر روی نیاورند و زمینه نا امنی در منطقه نیز فراهم نشود.

دستگیری سالانه سه هزار قاچاقچی و کشف بیش از 300 تن مواد مخدر در افغانستان

معاون وزیرکشور افغانستان در امر مبارزه با مواد مخدر افزود: هر چند طالبان به جنایت و انفجار روی آورده اند و می خواهند، نشان دهند که حضور دارند و می توانند منطقه را ناامن کنند اما در درازمدت از هم پاشیده می شوند و به تبع آن کشت تریاک کاهش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: در افغانستان سالانه بیش از سه هزار قاچاقچی دستگیر و بین 300 تا 400 تن مواد مخدر کشف می شود و بالاترین آمار زندانیان این کشور مربوط به بزهکاران در حوزه مواد مخدر است.

ژنرال احمدی همچنین درباره کاهش سالانه کشت تریاک نیز اظهار داشت: با تغییر رهبری طالبان و مرگ ملاعمر، امیدواریم بیشتر به سمت امنیت و ثبات حرکت کنیم و میزان قاچاق مواد مخدر نیز کاهش یابد.


ویدیو : ارتباط مرگ ملاعمر و کاهش تولید تریاک