احتمال نصب دوربین‌ در شعب اخذ رأی : قائم‌ مقام وزیر کشور گفت: نصب دوربین‌های ...


قائم‌ مقام وزیر کشور گفت: نصب دوربین‌های مداربسته در مناطق اخذ رأی را آقای رئیس‌جمهور مطرح کرد و به‌عنوان یکی از مصادیق شفاف‌سازی در مرحله بحث و بررسی است. خبرگزاری تسنیم: حسینعلی امیری قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور در با اشاره به نامه آیت‌الله جنتی به وزیر کشور درخصوص روشن شدن وضعیت انتخابات الکترونیکی در کلان‌شهرها گفت: کلیه مراحل و فرآیند انتخابات بر دو رکن است، یک رکن آن مجری است و رکن دیگر ناظر است.

وی افزود:‌ اجرای انتخابات به‌عهده دولت و وزارت کشور و به‌نوعی مجری انتخابات دولت و وزارت کشور است و ناظر هم شورای محترم نگهبان است. طبیعتاً در کلیه مراحل و فرایند انتخابات مجری باید با ناظر هماهنگ باشد.

قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه  موضوع برگزاری الکترونیکی انتخابات از موارد مورد بحث اشتراکی وزارت کشور و شورای نگهبان است اظهار داشت: موافقت شورای نگهبان در این زمینه یک امر ضروری است و دستگاه ناظر این شورای محترم است. همان‌گونه که قبلاً سخنگوی محترم شورای نگهبان اعلام کردند شورای نگهبان با کلّیت برگزاری الکترونیکی انتخابات مخالفتی ندارد.

امیری با بیان اینکه وزارت کشور درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات به شورای نگهبان نامه‌‌ای نوشت و رسماً خبر آن را به اعضای این شورا رساند، تصریح کرد: در این نامه اعلام شده که بر اساس مصوبه دولت، انتخابات در کلان‌شهرها و برخی شهرستان‌ها الکترونیکی برگزار می‌شود. پس از آن نیز دبیر محترم شورای نگهبان آقای جنتی نامه‌ای به وزیر کشور نوشتند.

وی اضافه کرد: نامه آقای جنتی به وزیر کشور دال بر مخالفت شورای نگهبان بر برگزاری الکترونیکی انتخابات نبود. مفاد آن این بود که درباره جزئیات و صندوق‌ها باید روشن‌گری شود که وزارت کشور هم با نظر دبیر محترم شورای نگهبان موافق است و این امر کارشناسی شده است که کارشناسان رایانه‌ای وزارت کشور و شورای نگهبان با هم در این زمینه جلساتی داشته و دارند و مواردی که مدنظر شورای محترم نگهبان بوده، حتماً توسط وزارت کشور توضیح داده خواهد شد.

سخنگوی وزارت کشور گفت: البته این میزان بستگی به اعتباری داشت که در اختیار وزارت کشور قرار گرفته بود. اگر این اعتبار بیشتر بود قطعاً میزان بیشتری از شهرها را به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌کردیم.

امیری در پاسخ به این سؤال که علاوه بر انتخاب صندوق آرای شفاف، تصمیم جدید دیگری در وزارت کشور برای این دوره از انتخابات مجلس و خبرگان گرفته شده است یا خیر، گفت:‌ پس از فرمایشاتی که رئیس‌جمهور محترم در وزارت کشور در زمینه برگزاری انتخابات داشتند، ما صندوق‌های شفاف را برای اخذ رأی انتخاب کردیم. نصب دوربین‌های مداربسته در مناطق اخذ رأی را نیز آقای رئیس‌جمهور مطرح کردند، البته ایشان این را به‌عنوان یک امر متعین مطرح نکردند، بلکه به‌عنوان یکی از مصادیق شفاف‌سازی مطرح کردند که این هم در مرحله بحث و بررسی است، هنوز تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه نشده است.


ویدیو : احتمال نصب دوربین‌ در شعب اخذ رأی