آیا آشوراده در دنا تکرار می‌شود؟ : منطقه حفاظت شده دنا، که همچون دیگر نقاط ...



تکرار خندوانه , آشوراده , جزیره آشوراده

منطقه حفاظت شده دنا، که همچون دیگر نقاط زاگرس، با مشکلات متعدد زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کند برای ایجاد طرح‌های گردشگری در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار می‌گیرد.

موضوعی که با یادآوری طرح مشابه در جزیره آشوراده منجر به نگرانی فعالان محیط‌زیست شده اما سازمان میراث فرهنگی در جوابیه‌ای به این موضوع بار دیگر از طرح گردشگری در آشوراده دفاع کرده و می‌گوید که همه ملاحظات زیست محیطی را در نظر خواهد داشت.آن گونه که بهار سلاحورزی در گزارش خود برای مهر نوشته است توافق برای واگذاری بخشی از منطقه حفاظت شده دنا به منظور اهداف گردشگری در حالی انجام می‌شود که هنوز متخصصان و دوستداران محیط زیست در شوک مسئله گردشگری در آشوراده هستند.طی سال‌های اخیر سرزمین سبز دنا و کوه‌های نقره فامش  لطمات و خسارت‌های زیست محیطی بسیاری  را تحمل کرده است.

 

از بین رفتن حدود ۷۰ هزار اصله درخت بلوط کهنسال براثر هجوم پیمانکاران خطوط لوله انتقال گاز به شمال کشور، اقدام به تصرف و تخریب اراضی دلون توسط برخی نهادهای دولتی، ایجاد جاده‌های جدید و تعریض جاده از میان جنگل‌های بلوط زاگرس، تغییر کاربری اراضی، انتقال منابع آب و... از جمله تعرضات به اکوسیستم کم‌نظیر دنا   است که بخش‌هایی از این منطقه را تبدیل به کانون بحران‌زای زیست محیطی کرده است.منطقه دنا از سال ۱۳۶۹ به عنوان منطقه استحفاظی و پارک ملی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست  قرار دارد و از سال ۱۳۸۸ به عنوان ذخیره گاه زیست کره ثبت شده است.

 

منطقه استحفاظی و ذخیره گاه زیست کره دنا دارای ۱۶۹ گونه جانوری و حدود 1700 گونه گیاهی است که تعدادی از آنها منحصر به فرد و اندمیک این ناحیه هستند. یعنی در حقیقت دنا رویشگاه ۱۷ درصد از گیاهان اندمیک کشور است که بخش عمده‌ای از گونه‌های گیاهی دنا در منطقه کُه گل (کوه گل) رویش یافته‌اند. از سوی دیگر وجود زیستگاه و پناهگاه امن بیش از ۱۶۰ گونه جانوری دنا مانند کل و بز و پلنگ ارزش این زیست بوم را دو چندان می‌کند.روشن است که واگذاری بانک ژنتیک گیاهی و جانوری منطقه آبخیز کوه گل دنا به حوزه گردشگری، تلخی تصمیمات شتابزده واگذاری جزیره آشوراده را در اذهان تشدید می‌کند.

 

با این حال سازمان میراث فرهنگی در جوابیه‌ای به گزارش مهر تاکید کرده است که هیچ اتفاقی که علیه موازین محیط‌زیست باشد در جزیره آشوراده روی نداده است. این جوابیه تاکید کرده که موضوع واگذاری جزیره آشوراده بارها از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تکذیب شده است و طرح موضوع با تیتر تکرار سرنوشت آشورا ده در دنا هیچ منطقی ندارد.

 

تصمیم دولت برای بهره برداری از جزیره آشوراده به منظور گردشگری و تبدیل آن به قطب گردشگری بر اساس تمام قوانین و مقررات ذی‌ربط و ملاحظات زیست محیطی اتخاذ شده و طبیعی است که این تصمیمات قانونی توسط دولت باید به وسیله دستگاه‌های اجرایی مورد توجه و عمل قرار گیرد.این در حالی است که گزارش منتشر شده درباره واگذاری بخشی از منطقه حفاظت شده دنا برای گردشگری است.  سازمان میراث فرهنگی بدون کوچک‌ترین توضیحی درباره این موضوع به تکرار مواضع همیشگی خود درباره جزیره آشوراده پرداخته است.


 اخبار  اجتماعی  -  قانون 


ویدیو : آیا آشوراده در دنا تکرار می‌شود؟