آشتی اعضای یک طایفه بعد از دو قرن جدایی : اعضا و خانواده های یک طایفه شرق کشور ...


اعضا و خانواده های یک طایفه شرق کشور پس از گذشت دو قرن دوری، در ریگان کرمان گرد هم جمع شدند. خبرگزاری ایرنا: با توجه به اینکه بیش از 200 سال پیش اتفاقات و جنگ و گریزهایی در مرزهای کشور از سوی بیگانگان رخ می داد، به تبع آن ساکنان و اهالی این مناطق به اطراف کشور مهاجرت می کردند و این مهاجرت ها باعث می شد که طوایف، اقوام و خویشان از یکدیگر جدا و هر یک در مناطقی از کشور سکنی گزینند.

یکی از طوایفی که تعدادی از اهالی آن به اطراف مهاجرت کردند طایفه کرد «تمندانی تفتان» و «سرحد خاش» بود که تعدادی از آنها در استان کرمان سکنی گزیدند و در این محل زندگی کردند.

11 برادر که یکی از آنها به نام مسافر کرد تمندانی بود با مهاجرت به شرق استان کرمان در شهرستان ریگان و روستای مهدی آباد سکنی گزید که اکنون بیش از یکهزار و 500 نوه و نتیجه دارد.

با پیگری های صورت گرفته در مدت دو قرن این طایفه به یکدیگر رسیدند و شب گذشته(پنجشنبه) در روستای مهدی آباد ریگان جشن و شادمانی برگزار کردند.

برزنگ، یکی از اهالی طایفه کرد تمندانی در ریگان در این رابطه گفت: 200 سال پیش فردی به نام مسافر کرد تمندانی از منطقه خاش و تفتان به ریگان مهاجرت می نماید که اقوام آن در خاش پیگیر و فامیل های مسافر در ریگان پیگیر طایفه خود بودند که بعد از گذشت 200 سال این طایفه همدیگر را پیدا و به یکدیگر رسیدند.

وی افزود: نوه ها و نتیجه های مسافر کرد تمندانی در روستاهای علی آباد پشت ریگ، مهدی آباد و برجک زهکلوت زندگی می کنند.

حاج نظر خان تمندانی سرطایفه کرد تمندانی در سرحد خاش گردهم آمدن طایفه را بعد از دو قرن مبارک دانست و گفت: خدا را شکر می کنیم که زندگی ما اکنون در زیر پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران مزین به نام الله برقرار شده است.

وی بیان کرد: این افتخار بزرگی برای ماست که کشور ما کشوری اسلامی است و اسلام برای ما از بزرگترین افتخارات است.

حاج نظر خان تمندانی علت مهاجرت را چنین بیان کرد: با توجه به اینکه در مسیر تفتان سر سبزی و خرمی وجود داشت و در این منطقه محصولات رنگارنگی از جمله درختان گردو، درختان سیاه ریشه و آب و چشمه های بسیاری وجود داشت، جنگ و گریزهایی از سوی بیگانگان در این منطقه از مرزهای کشور رخ می داد که بیگانگان به این منطقه سر سبز می آمدند و چند سالی در اینجا سکنی می گزیدند و مشکلاتی را برای اهالی ایجاد می کردند.

وی افزود: این امر باعث می شد که اهالی این منطقه به اطراف مهاجرت نمایند که بعد از گذشت مدت ها پدر بزرگ های ما به جستجوی یکدیگر پرداختند.

حاج نظر خان تمندانی تصریح کرد، بعد از گذشت بیش از دو قرن به فضل خداوند ما موفق شدیم در جستجوهای صورت گرفته، امروز به طایفه خود در ریگان برسیم که امروز برای طایفه ما روز عید و شادمانی است.


ویدیو : آشتی اعضای یک طایفه بعد از دو قرن جدایی