‌ریفلاكس معده، یك بیماری با چند نشانه :         وی با اشاره به طولانی بودن ...



 

 

 

بیماری های معده , نشانه های سرطان معده , نشانه های بیماری ام اس

 

وی با اشاره به طولانی بودن مدت درمان به مردم یادآوری می‌كند: «این داروها اشكال اساسی راوی با اشاره به طولانی بودن مدت درمان به مردم یادآوری می‌كند: «این داروها اشكال اساسی رابرطرف نكرده و فقط ترشح اسید را كاهش می‌دهند، به همین دلیل برای درمان موفق و اساسی باید علل زمینه‌ای را برطرف كنیم.»

 

جام جم آنلاین: غذای سنگینی خورده‌اید. یا شاید هم بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز كشیده‌اید. حالا سر دلتان می‌سوزد، ترش كرده‌اید و حال خوبی ندارید. این ترش كردن و سوزش سردل را ریفلاكس می‌گویند.

 

برخی آمارها نشان می‌دهد 44 درصد افراد ممكن است یك مرتبه در ماه چنین شرایطی را تجربه كنند، اما وقتی این حالت تكرار شود این مشكل تبدیل به بیماری شده و نیاز به درمان و رسیدگی دارد.

 

بیماری ریفلاكس چیست؟

 

دكتر ستار جعفری، فلوشیپ بیماری‌های گوارش و كبد در این‌باره به «جام‌جم» می‌گوید: «هنگامی كه غذا می‌خوریم، غذا باید از طریق لوله‌ای عضلانی به نام مری وارد معده شود. داخل معده نیز اسیدها و شیره‌های مخصوص معده وجود دارد كه به عمل هضم غذا كمك می‌كند. حال، چنانچه به هر دلیلی شیره معده برگشته و وارد بافت مری شود، ممكن است سبب بروز مشكلاتی شود. در كل بازگشت غیرعادی اسید و شیره معده به مری و آزرده شدن مخاط مری را بیماری ریفلاكس معده به مری می‌گویند.»

 

نشانه‌های ریفلاكس

 

این پزشك متخصص با اشاره به علائم این بیماری، می‌افزاید: «شایع‌ترین علامتی كه بیماران با آن به پزشك مراجعه می‌كنند، ترش كردن است. یعنی بیمار احساس می‌كند مایعی ترش یا تلخ وارد دهانش شده است. همچنین ممكن است بیمار، سوزشی زیر جناغ سینه نیز احساس كند.» وی با ذكر این نكته كه این بیماری گاهی خودش را با علائمی متفاوت نشان می‌دهد، یادآور می‌شود: «پزشك و بیمار هر‌دو باید دقت داشته باشند چون گاهی علائم بیماری كمی متفاوت است. به عنوان مثال ممكن است مریض دردی زیر جناغ سینه داشته باشد. گاهی نیز حالت تهوع، بخصوص اوایل صبح نشانه‌ای از بیماری است. باد گلوی زیاد، وجود آب در دهان و تلخی دهان نیز می‌تواند علائمی از این بیماری باشد. سرفه‌های بدون علت نیز از دیگر موارد و نشانه‌های بیماری است. گاهی مریض با وجود این سرفه‌ها ممكن است به آسم یا سایر بیماری‌ها مشكوك شود، در حالی كه ریفلاكس هم می‌تواند چنین علائمی را ایجاد كند.»

 

این پزشك متخصص با اشاره به این‌كه علت بیماری ریفلاكس هنوز بخوبی شناخته نشده، توضیح می‌دهد: «گاهی دریچه ‌انتهای مری، دچار اختلال شده و به هر دلیلی مدت طولانی‌تری باز می‌ماند یا نمی‌تواند خوب جمع شود، كه به همین دلیل این مشكل بروز می‌كند.»

 

پیشگیری و درمان

 

وی با این توصیه كه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، می‌افزاید: «پرخوری، غذا خوردن سریع و خوب نجویدن آن می‌تواند باعث بروز مشكل شود. مصرف غذاهای پرچرب، تند، شور، ادویه، فلفل و غذاهای سرخ‌كردنی هم باعث اختلال عملكرد دریچه می‌شود. سیر، پیاز، موادی نظیر سوسیس و كالباس كه مواد نگهدارنده دارند یا بعضی سس‌ها نیز می‌توانند سبب بروز چنین مشكلی شوند. از میان میوه‌ها پرتقال و نارنگی و از نوشیدنی‌ها قهوه، نسكافه، چای پررنگ یا چای مانده هم از جمله علل بروز مشكل هستند.»

 

وی به عوامل دیگری اشاره كرده و می‌گوید: «خوردن نان‌هایی كه خمیرشان خیلی خوب پخته نشده، افراد چاق و دارای اضافه وزن، كسانی كه بعد از غذا سریع دراز می‌كشند، افراد سیگاری، الكلی و كسانی كه نوشابه‌های گازدار می‌نوشند، كسانی كه استرس و فشار روحی دارند و در نهایت افرادی كه لباس‌های خیلی تنگ می‌پوشند نیز در معرض این مشكل قرار دارند.»

 

تشخیص و درمان

 

دكتر جعفری شرح حال گرفتن از بیمار را بهترین شیوه تشخیص و درمان دانسته و می‌گوید: «داروی ضد ریفلاكس به این بیماری خیلی خوب جواب می‌دهد. البته در اولین مرحله درمان، باید علت اصلی به وجود آورنده مشكل را تشخیص دهیم. با تشخیص به موقع و پیشگیری از بروز این مشكل مانند پرهیز از خوردن مواد غذایی چرب، كاهش وزن، ورزش منظم و خوابیدن حداقل 2ساعت پس از صرف غذا می‌توانیم بیماری را كنترل كنیم. اگر این علت‌های اساسی برطرف نشوند شاید مصرف دارو هم زیاد موثر نباشد.»

 

وی با اشاره به طولانی بودن مدت درمان به مردم یادآوری می‌كند: «این داروها اشكال اساسی را برطرف نكرده و فقط ترشح اسید را كاهش می‌دهند، به همین دلیل برای درمان موفق و اساسی باید علل زمینه‌ای را برطرف كنیم.»

 

جراحی

 

دكتر جعفری با اشاره به عمل‌های جراحی كه برای درمان ریفلاكس استفاده می‌شود، می‌گوید: «به طور معمول افرادی كه به داروها و درمان‌های دارویی به خوبی جواب ندهند، برای عمل جراحی هم مناسب نخواهند بود. گاهی حتی 20 تا 30 درصد كسانی كه این عمل را انجام می‌دهند، ممكن است پس از جراحی باز هم به استفاده از داروها نیاز پیدا كنند. در نتیجه عمل برای این بیماران خیلی موثر نیست.» وی باز هم به پیشگیری تاكید كرده و به مردم توصیه می‌كند از خوردن مواد غذایی چرب و فست‌فودها پرهیز كرده، میان غذا و خواب مدتی فاصله بگذارند، بعد از غذا ورزش سنگین نكنند و اگر خواب راحتی ندارند از بالش اضافه استفاده كنند./عصرایران


ویدیو : ‌ریفلاكس معده، یك بیماری با چند نشانه