کریستین رونالدو در سینماهای تهران : در شرایطی که فروش فیلم های روی پرده حتی ...


در شرایطی که فروش فیلم های روی پرده حتی نیمی از هزینه ساخت شان را هم تامین نمی کنند، پخش مسابقات یورو 2012 در سالن های سینما می تواند بهانه فرخنده ای برای آشتی مخاطب با سینماها باشد. تماشا: حال سینما خوب نیست. سالن های سینما خالی است و فیلم ها برای صندلی های مخملی نمایش داده می شوند. اینکه چرا کار سینمای ما به اینجا کشیده است موضوع این گزارش نیست.

در عوض اینکه برای بهبود این حال، کمکی موقتی در این شرایط اورژانسی از راه رسیده، مساله این گزارش است. در شرایطی که فروش فیلم های روی پرده حتی نیمی از هزینه ساخت شان را هم تامین نمی کنند، پخش مسابقات یورو 2012 در سالن های سینما می تواند بهانه فرخنده ای برای آشتی مخاطب با سینماها باشد. از شب گذشته (به وقت ایران) بازی های فوتبال جام ملت های اروپا آغاز شده و فضای جامعه علاقه مند ما به این ورزش را تحت تاثیر قرار داده است.

طبیعی است که مانند سال های گذشته سینما و فروش فیلم های روی پرده هم تحت تاثیر اقبال عمومی به فوتبال قرار می گیرد و شاهد ریزش مخاطب در روزهای آینده، دست کم تا پایان رقابت های فوتبال خواهیم بود.

تمهید تازه سینماداران برای کاهش ضررهای ناشی از کمبود مخاطب در روزهای پایانی بهار 91 و تابستانی که پیش روست، نمایش بازی ها در سینماها است. موضوعی که هم می تواند لذت تماشای بازی ها را برای فوتبال دوستان بیشتر کند و هم به اوضاع نابسامان سینماداری که از آغاز امسال شروع شده و ادامه دارد، سامان بدهد.

کریستین رونالدو , بهترین سینماهای تهران , لیست سینماهای تهران

بازی ها در دو سانس روی پرده می روند، سانس ساعت 20:30 بیشتر موردتوجه قرار می گیرد و سانس 23:15 برای عده ای دیگر جذاببیت دارد. در فصلی که فیلم های روی پرده، به جز «خوابم می آد» ساخته رضا عطاران، دست کم روی کاغذ، شانسی برای تبدیل شدن به یک فیلم پرفروش و نجات دهنده سینماها ندارند، بازی های یورو 2012 می تواند جای خالی فیلم های پرفروش را جبران کند.

در گذشته پخش این مسابقات در سینماها با واکنش منفی برخی نهادها و شخصیت های حقیقی و حقوقی مواجه شد و چندان امیدی به پخش مسابقات یورو 2012 در سینماها نبود اما روزنامه «بانی فیلم» روز پنجشنبه خبری مبنی بر موافقت ارشاد با پخش این مسابقات در سینماها منتشر کرد.

ظاهرا بعد از نامه درخواست انجمن سینماداران مبنی بر پخش بازی های جام ملت های اروپا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز چهارشنبه، این مجوز از سوی وزارت ارشاد صادر شده است. البته وزارت ارشاد به شرطی مجوز پخش این مسابقات را در سالن های سینما صادر کرده که به فیلم های روی پرده لطمه ای وارد نشود.

وازرت ارشاد همزمان با صدرو مجوز پخش این رقابت ها در سینماها رونوشتی نیز برای اداره اماکن ارسال کرده است. از سوی دیگر انجمن سینماداران نیز اسامی سالن های خود را که درگیر مسابقات فوتبال یورو 2012 خواهند بود، به اداره اماکن اعلام کرده است.

تاکنون پخش مسابقات فوتبال در سینماهایی چون آزادی، ملت، زندگی و استقلال قطعی شده و احتمالا در ادامه سالن های دیگری نیز به این جمع اضافه می شوند. باتوجه به اینکه بازی های حساسی مانند (آلمان – پرتغال و هلند – دانمارک) از امروز برگزار می شود، اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد این 5 سالن از امشب پذیرای علاقه مندان به تماشای فوتبال روی پرده خواهند بود.

بعد از پخش برخی از رقابت های فوتبال جام جهانی 2010 و برخی از فوتبال های مهم، این برای اولین بار است که از دور مقدماتی یک رویداد مهم فوتبالی، بازی های آن در سینماها برای علاقه مندان پخش می شود.

سنگی به اسم اماکن

گویا با رضایت ارشاد این غائله ختم به خیر نمی شود و حالا نوبت به ارگان های دیگری مثل اداره اماکن نیروی انتظامی، شهرداری و صداوسیما می رسد. در همین زمینه، روز پنجشنبه 18 خردادماه – غلامرضا فرجی – نایب رییس انجمن سینماداران – درباره نمایش بازی های فوتبال یورو 2012 در سینما به ایسنا گفت: «درپی درخواست انجمن سینماداران از اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی مبنی بر پخش بازی های جام ملت های اروپا در سینماها، این اداره پاسخ مثبت داد... باتوجه به اینکه اسامی یکسری از سینماهای متقاضی را می دانیم، تاکنون هیچ سینمایی درخواست مجوز از اداره اماکن را نداشته است و در ضمن سینماداران علاقه مند هستند، شنبه با اداره کل نظارت و ارزشیابی رایزی کنند تا خود اداره کل از اماکن مجوز بگیرد».

البته علیرضا سجادپور، مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، روز گذشته در این باره به خبرگزاری سینمای ایران گفت: «باتوجه به اینکه نمایش مسابقات در سینماها امر جدیدی نیست و در سال های گذشته هم این طرح در سینماها اجرا شده است بعید می دانم مشکلی برای دریافت مجوز اماکن وجود داشته باشد».

به گفته سجادپور، در دو سال گذشته هم که نمایش مسابقات فوتبال از سوی نیروی انتظامی متوقف شد با مذاکرات مشکلات برطرف شده بود و پس از نمایش های محدود آزمایشی در اکران های بعد با استقبال خوبی مواجه شد: «سینمادارانی که توانایی نمایش مسابقات فوتبال را دارند با هماهنگی اداره اماکن و موافقت نهادهای ذی ربط مشکلی برای نمایش مسابقات فوتبال ندارند».

نکته دیگر در نمایش مسابقات فوتبال یورو 2012 در سینماها، خرید حق پخش مسابقات از سوی صداوسیماست؛ چراکه شبکه سوم سیما برای خرید حق پخش این مسابقات هزینه زیادی را پرداخت می کند و می تواند برای پخش مسابقات در سینماها ملاحظات خود را داشته باشد و به عبارت دیگر ذی نفع باشد.

باید دید که آیا اداره اماکن مجوز نمایش مسابقات فوتبال یورو 2012 و سپس المپیک لندن را در سینماها خواهد داد یا خیر؟ البته پس از اخذ مجوز اداره اماکن، باید دید که صدا و سیما حاضر خواهد بود حق پخش مسابقاتی را که خریداری کرده است، در اختیار سینماداران هم بگذارد؟

این وضعیت بلاتکیلفی در حالی که این مسابقات از شب گذشته آغاز شده باعث شده است سینماداران هنوز نتوانند هیچ اطلاع دقیقی از قیمت بلیت و سایر خدمات شان به تماشاگران بدهند.

به نظر می رسد فعلا مبل خانه تان، جای امن تر و راحت تری برای دنبال کردن یورو 2012 باشد تا سینماهایی که با گذشت یک روز از آغاز این مسابقات، هنوز اندر خم کوچه نامه نگاری ها هستند.

به شرطها و شروطها

اما داستان به همین سادگی ها هم نیست و ظاهرا هر اتفاق ساده ای در روند پیچیده اداری تبدیل به مساله ای سخت و بغرنج می شود. خبرگزاری ایسنا روز جمعه با انتشار مطلبی پرده از شرط و شروط ارشاد با سینماداران برداشت.

اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در نامه ای به انجمن سینماداران، شش شرط خود را برای نمایش مسابقات فوتبال یورو 2012 در سینماها اعلام کرده است؛ شروطی که حداقل اجرای بند اول آن با اما و اگرهای بسیاری رو به روست.

در نامه مدیرکل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، سیدعلیرضا سجادپور خطاب به انجمن سینماداران ایران آمده است: «بازگشت به نامه شماره 8024 مورخ 23/2/91 مبنی بر درخواست پخش مسابقات المپیک 2012 لندن و مسابقات یورو 2012 از سینمای جمهوری اسلامی به طور همزمان در سینماهای کشور بدین وسیله اعلام می دارد با درخواست فوق مشروط بر رعایت دقیق موارد ذیل موافقت به عمل آید:

1- هماهنگی و اخذ مجوز اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی

2- حضور مدیر سینما تا پایان پخش مسابقات در محل سینما

3- عدم تداخل با فیلم های سینمایی در حال نمایش

4- رعایت کامل شئونات اسلامی

5- سینماهای متقاضی می بایستی شرایط لازم جهت پخش همزمان را دارا باشند.

6- اعلام لیست سینماهای متقاضی 48 ساعت قبل از شروع مسابقات به این اداره کل».


ویدیو : کریستین رونالدو در سینماهای تهران