«کاترین» پشت میز می‌نشیند یا «فدریکا»؟ :   اخبار سیاست خارجی - «کاترین» پشت ...



کاترین زتا جونز , کاترین هیگل , کاترین زتاجونز

 

اخبار سیاست خارجی - «کاترین» پشت میز می‌نشیند یا «فدریکا»؟
احتمال تغییر ترکیب تیم هسته‌ای حریف

مذاکره هسته‌ای ایران و «1+5» نفسگیر شده ‌است؛ ‌این ‌را خود مذاکره‌کنندگان از آنها که پیگیر خبرها هستند، بیشتر متوجه می‌شوند.

خبرها حاکی از تغییراتی در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی است، چند‌نفری می‌خواهند میز مذاکره را ترک کنند و به‌روال عادی زندگی‌شان برگردند، برخی از آنها افراد کلیدی گروه مذاکراتی هستند. «ریچارد نفیو» مدیر تحریم‌های ایران، بروک اندرسون، سفیر آمریکا در سازمان‌ملل و «پیتر هارل» معاون دستیار بخش مقابله با تهدیدات مالی و تحریم‌ها، سه عضو وزارت خارجه آمریکا و تیم مذاکره‌کننده آمریکایی هستند که حالا قصد دارند، ارتباط مستقیم خود با ‌مذاکرات را قطع کنند. خبر قطع همکاری «ریچارد نفیو» را «ماری هارف»، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا به پایگاه خبری «المانیتور» داده ‌است.


«ریچارد نفیو» مغز متفکر وزارت‌خارجه آمریکا در حوزه تحریم‌های ایران از فروردین‌ماه به تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات هسته‌ای ایران و«1+5»پیوست.


«اندرسون» سال گذشته مشاور ارشد «وندی شرمن» و «جان کری» در مذاکرات هسته‌ای بود. «ایرنا» به نقل از «المانیتور» خبر داده که هنوز وزارت‌خارجه آمریکا خبر مرتبط با قطع همکاری او را تایید نکرده ‌است. از یک‌سال گذشته که مذاکرات هسته‌ای در ژنو از سرگرفته شد، تیم مذاکره‌کننده آمریکایی از چنان تعدادی برخوردار بود که برای عزیمت از محل مذاکره تا محل اقامت از خودروهایی مشابه ون استفاده می‌کردند. البته صندلی جلو همیشه به وندی شرمن، معاون وزیر خارجه اسراییلی‌الاصل اختصاص داشت؛ زنی لاغر‌اندام با موهای سپید که مواضع سرسختانه‌ای علیه ایران دارد.


 مذاکرات ایران و اعضای «1+5» یا سه کشور اروپایی و سه کشور غیراروپایی (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) 24 نوامبر به‌مدت هفت‌‌ماه دیگر تمدید شد. بر این اساس آنها تا ژوئن 2015 مذاکرات هسته‌ای را ادامه خواهند داد.


«اشتون» نمایندگی اروپایی را ادامه می‌دهد؟
این تنها تغییر در ترکیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای «1+5» نیست. هنوز مشخص نیست که هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مدت ادامه مذاکرات برسر کار باقی خواهد ماند یا جای خود را به دیگری خواهد داد. دو‌ماه است که دوره مسوولیت «کاترین اشتون»، رییس سابق سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در این‌ سمت به پایان رسیده؛ سمتی که علت حضور او و سلفش، «خاویر سولانا» در این مذاکرات را توجیه می‌کرد. با توجه به اینکه مهلت اولیه مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع 24 نوامبر بود و زمان کمی بین پایان مسوولیت اشتون و مهلت مذاکره باقی مانده بود (پایان اکتبر تا 24نوامبر) قرار شد که اشتون حضور در مذاکره را ادامه دهد. اما با جانشینی «فدریکا موگرینی»، وزیر خارجه سابق ایتالیا به‌سمت رییس سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا مشخص نیست که همچنان «اشتون» رهبری مذاکره را به‌همراه «جواد ظریف» ادامه می‌دهد یا «موگرینی» در قاب‌های جدید عکس شام یا نهار کاری مذاکره با مسوول ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران قرار می‌گیرد.


«موگرینی»، جانشین «اشتون»
روز گذشته پایگاه خبری «ای‌یو‌آبزرور» در مقاله‌ای با انتقاد از حضور «کاترین اشتون» در مذاکرات ایران و اعضای«1+5» پس از پایان ماموریتش به‌عنوان رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «با توجه به تمدید هفت‌ماهه مذاکرات ایران و گروه«3+3» اکنون انتظار می‌رود موگرینی به‌جای اشتون در مذاکرات حضور یابد.» «ایسنا» به نقل از این پایگاه خبری نوشته که «مذاکرات هسته‌ای با ایران یکی از پرونده‌های نادری است که در آن، نماینده «اتحادیه اروپا» در سیاست خارجی یک نقش دایمی برعهده گرفته است.»رییس سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا از سال2006 در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران حضور دارد.

 

این پایگاه خبری اروپایی نوشته است: «شایعاتی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه این بحث در میان روسای «اتحادیه اروپا» وجود دارد. برخی از رهبران اروپایی اعلام می‌کنند که این جایگزینی باید انجام گیرد؛ در غیر این صورت، آنها با مباحث غیرضروری مبنی بر اینکه اعتبار اتحادیه اروپا به‌عنوان یکی از نقش‌آفرینان در این پرونده مهم از دست می‌رود، مواجه می‌شوند.»اخیرا بیشترین زمان مذاکرات هسته‌ای، بین تیم مذاکره‌کننده ایران و آمریکا می‌گذرد.


بهتر از «اشتون» وجود ندارد؟
این پایگاه خبری در ادامه نوشته است: «شکی وجود ندارد که در مذاکرات بین‌المللی، شخصیت‌ها اهمیتی ندارند. اشتون توانسته مذاکرات «3+3» با ایران را به خوبی مدیریت کند. این مذاکرات این فرصت را به جامعه بین‌المللی داد تا به توافق ژنو دست یابند. کاترین اشتون به‌دلیل جایگاهش به‌عنوان هماهنگ‌کننده گروه«3+3» با ایران در مذاکرات حضور دارند و این به دلیل مهارت‌های شخصی نیست، وی این سمت را در مذاکرات هسته‌ای از «خاویر سولانا» گرفت. کسی‌که ابتکار عمل بیشتری برای حل مذاکرات از خود نشان داد.

 

زمانی‌که ماموریت «سولانا» در «اتحادیه اروپا» به پایان رسید وی همه مسوولیتش را به «اشتون» واگذار کرد. این تصمیم درستی بود. اما اکنون این سوال پیش می‌آید که به چه‌دلیلی این تفاوت به وجود می‌آید. آیا کسی بهتر از اشتون برای حضور در مذاکرات به‌عنوان نماینده اروپا وجود ندارد؟ به‌طورحتم «موگرینی» نیز اکنون کمتر از «اشتون» به هنگام برعهده‌گرفتن سمتش در سال2009 درباره سیاست خارجی نمی‌داند.»این در حالی است که افراد دیگری هم هستند که از عملکرد «اشتون» در این مذاکرات راضی هستند.


هموند به جای «هیگ»
تیم مذاکره‌کننده غربی تاکنون تغییر کمی به خود ندیده است؛ «ویلیام هیگ»، وزیر خارجه انگلیس چند‌ماه پیش استعفا داد و جایش را «فیلیپ هموند» گرفت؛ این تغییر بزرگی در تیم اروپایی مذاکرات بود. چین هم که پیش‌تر در سطح معاون وزیر خارجه در جلسات حاضر می‌شد، مدت زیادی است که در حد کارشناس یا سفیر در «سازمان انرژی اتمی» در مذاکره حاضر می‌شود. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران از سال گذشته با ترکیب جدیدی وارد مذاکره شد. فروردین امسال چند عضو حقوقی نیز به اعضای گروه اضافه شدند اما فعلا تغییر دیگری در ترکیب تیم وجود ندارد.
اخبار سیاست خارجی - شرق

 


ویدیو : «کاترین» پشت میز می‌نشیند یا «فدریکا»؟