چگونه مردمان جهان رژیم غذایی می گیرند ؟ : تا به حال به این فكر كرده‌اید كه ...


تا به حال به این فكر كرده‌اید كه مردم كشورهای دیگر چگونه وزن خود را در حد متعادل نگه می‌دارند و راز رژیم‌های غذایی آن‌ها چیست؟
پادشا:  تا به حال به این فكر كرده‌اید كه مردم كشورهای دیگر چگونه وزن خود را در حد متعادل نگه می‌دارند و راز رژیم‌های غذایی آن‌ها چیست؟ مردم نقاط مختلف جهان بر اساس سنت‌ها و فرهنگ خود عادات غذایی پیدا كرده‌اند كه منطبق بر نیازها و شیوه زندگی آن‌هاست و طی ایام و گذر تاریخ، این عادت‌ها اصلاح شده‌اند و حالا هر فرهنگ و هر قومی رمز و رموزی برای تغذیه صحیح و سالم بودن و نداشتن اضافه‌وزن دارند كه شاید مرور آن‌ها واجب باشد.



چگونه با رژیم غذایی لاغر شویم , رژیم غذایی , رژیم غذایی بدنسازی

تند باش و آرام
  •  هند: عدس، سبزی‌ها و حبوبات را تند بخور
در هند بسیاری از مردم رژیم گیاه‌خواری صرف دارند (بر اساس آمار وزارت بهداشت این میزان 40درصد كل جمعیت این كشور است) در عین حال آن گروهی كه گوشت حیوانات یا مرغ یا ماهی می‌خورند هم سبزی‌ها را به طور عمده و زیاد مصرف می‌كنند و در واقع این سبزی‌ها بخش عمده رژیم غذایی آن‌ها را تشكیل می‌دهد. در واقع می‌توان گفت برنج، سبزی‌، نان و حبوبات عمده غذای مردم هند است. البته همان‌طور كه می‌دانید غذاهای هندی به دلیل تند بودن بسیار  مشهور هستند. غذاهای تند فواید متعددی دارند به‌خصوص برای كسانی كه نمی‌خواهند اضافه‌وزن پیدا كنند مفید هستند. این غذاها متابولیسم بدن را بیشتر كرده و در عین حال به بدن كمك می‌كند تا چربی بسوزاند.نكته مهم دیگر در رژیم‌غذایی هندی‌ها این است كه عدس و نخود پروتئین زیاد و چربی كم دارند و به همین دلیل باعث می‌شوند فرد مدت بیشتری احساس سیری كند و كمتر گرسنه شود. بر اساس مكتب طب سنتی هند- آیورودا- احساس لذت از غذا و سالم غذا خوردن به این ربط دارد كه باید 5 مزه را با هم مخلوط كرد؛ شیرینی، شوری، ترشی، تلخی، تندی (شاید چنین كاری سخت باشد اما حداقل با این كار حس چشایی خود را تقویت می‌كنید.)



رژیم غذایی لاغری , برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن , رژیم غذایی سالم

بشقابت را كوچك كن
  • فرانسه: هرچه دوست داری بخور، اما كم بخور
راز لاغری بیشتر مردم فرانسه در لذت بردن از غذاهاست. در واقع مكتب فرانسوی می‌گوید، هوس هر غذایی كه كرده‌ای آن غذا را بخور، اما مقدارش را كم كن. در واقع در بشقاب غذای فرانسوی‌ها به طور معمول می‌توان پنیر، گوشت، كرم، كره و سس پیدا كرد، ولی نكته این است كه حجم غذای معمول آن‌ها خیلی كم است. فرانسوی‌ها یك رمز دیگر سلامت هم دارند؛ آن‌ها در غذا خوردن بسیار قانونمند هستند. بیشتر مردم فرانسه سر وقت غذا می‌خورند و برنامه غذایی آن‌ها هم ساده و مشخص است؛ 3‌وعده غذایی در روز، سر وقت بدون میان‌وعده و بدون هله‌هوله... .با این شیوه غذا خوردن، آن‌ها در بیشتر زمان روز احساس سیری می‌كنند و به مصرف بی‌رویه غذا رو نمی‌آورند. در ضمن فرانسوی‌ها وعده اصلی غذای خود را در وسط روز می‌خورند و در نتیجه طی ساعت‌های باقی‌‌مانده روز بیشتر فرصت سوزاندن كالری‌ها را دارند. آخرین نكته در مورد عادات غذایی فرانسوی‌ها این‌كه آن‌ها مردمی هستند كه همیشه غذاهای خانگی را به غذاهای آماده و غذاهای رستورانی و فرآوری شده ترجیح می‌دهند (بر اساس آمار 92درصد خانواده‌های فرانسوی حداقل یك وعده غذایی روزانه را در كنار هم و به خوردن غذایی كه در خانه طبخ شده است می‌گذرانند.)



رژیم غذایی کبد چرب , رژیم غذایی بارداری , رژیم غذایی کم کاری تیرویید

گوشت قرمز را فراموش كن
  • یونان: از رژیم مدیترانه‌ای لذت ببر
می‌گویند یكی از بهترین رژیم‌‌های غذایی جهان، به خصوص برای سلامت قلب، رژیم غذایی مدیترانه‌‌ای است و البته ثابت‌شده كه اگر این شیوه غذا خوردن را به طور صحیح به كار بگیرید وزن مناسبی هم پیدا خواهید كرد. مردم یونان عموما بشقاب‌های غذایی دارند كه در آن‌ها انواع و اقسام سبزی‌ها به چشم می‌خورد و در واقع بشقاب غذایی آن‌ها پر از رنگ است (مثلا پر از گوجه‌فرنگی، سیر، فلفل و بادنجان) همچنین روغن زیتون، میوه‌ها، روغن ماهی، غلات كامل و مغزها هم در این رژیم غذایی نقش بسیار مهمی دارند  اما در عوض گوشت قرمز در این مكتب آشپزی چندان پررنگ نیست. در این مكتب غذایی، پروتئین مورد نیاز بدن از ماهی، گوشت سفید و حبوبات تامین شده و كربوهیدرات‌های غلات كامل هم باعث می‌‌شود كه شما یك رژیم غذایی كم‌كالری و سالم داشته باشید. فقط به این نكته فكر كنید، روغن زیتون زیادی مصرف نكنید زیرا روغن‌زیتون اگرچه روغن غیراشباع زیادی دارد اما در عین حال پركالری هم هست. مردم یونان هم مثل مردم فرانسه از غذا خوردن دسته‌جمعی لذت می‌برند. آن‌ها بسیار آرام و با حوصله غذا می‌خورند و از غذا خوردن لذت می‌برند اما سعی می‌كنند كه در غذا خوردن زیاده‌روی نكنند.



بفرمایید ماهی‌‌
  • ایسلند:
به طور متوسط یك انسان طی یك سال حدود 10 كیلوگرم ماهی می‌خورد. این رقم به نظرتان زیاد می‌رسد؟ خب، بهتر است این رقم را با متوسط ماهی خوردن ایسلندی‌ها مقایسه كنید. یك فرد ایسلندی طی سال به طور متوسط 60كیلوگرم گوشت ماهی می‌خورد. متخصصان تغذیه می‌گویند رژیم‌های غذایی غنی از ماهی به راه‌های مختلف به داشتن وزن مناسب بدن كمك می‌كند. ماهی غنی از ایكوزاپنتوییك اسید (EPA) و دوكوزاهگزائونوییك اسید (RHA) است. این چربی‌های ضروری مانع شكل‌گیری چربی‌ها در بدن شده و در عین حال اشتهای فرد را كم می‌كنند. حتی برخی محققان می‌گویند، این نوع چربی‌ها باعث فعالیت بیشتر چربی‌‌سوز در كبد می‌شود. بهترین نوع استفاده از گوشت ماهی در رژیم غذایی‌تان  این است كه 4 بار در هفته وعده‌غذایی خود را با گوشت ماهی شكل دهید. دكتر ژانت دایام، از مركز تحقیقاتی كالیفرنیا لیونیگ می‌گوید، این شیوه باعث می‌شود تمام رژیم‌های غذایی كه دارید تاثیر 2برابر پیدا كند. بد نیست این وسط سری هم به رژیم غذایی هلندی‌ها بزنید و شاه‌ماهی را به سفره غذایی‌تان اضافه كنید. ماهی‌های روغنی مثل شاه‌‌ماهی غنی از اسید چربی امگا3 هستند. امگا3 در بدن میزان كورتیزول را پایین می‌آورد. كورتیزول كه هورمون استرس است باعث می‌شود كه میزان چربی‌های جمع شده در قسمت میانی بدن در ناحیه شكم، پشت و بالای پاها كاهش یابد.



رژیم غذایی برای چاق شدن , برنامه رژیم غذایی , رژیم غذایی گیاهخواری

سلامت با خوراك برنج و لوبیا
  • برزیل: از برنج و لوبیا لذت ببر
اگر دقت كرده باشید می‌دانید كه بیشتر مردم برزیل اضافه وزن ندارند، علت آن در عشق و علاقه آن‌ها به فوتبال یا سامبا نیست، شاید علت اصلی این مسئله هم در خوراك‌ و بشقاب‌های غذایی مورد علاقه آن‌هاست؛ خوراكی‌هایی كه عمدتا از برنج و لوبیا تشكیل شده‌اند. خوراكی های اصلی مورد علاقه برزیلی‌ها كم‌چرب و پر از پروتئین و فیبر است. در مجموع این شیوه غذا خوردن، قند خون را تنظیم می‌كند و روی مركز گرسنگی و سیری مغز هم تاثیر می‌گذارد و اشتها را تا حدودی كاهش می‌دهد. بر اساس نتایج مطالعات گروه پژوهشی دانشگاه سائوپائولو، رژیم غذایی غنی از برنج و لوبیا در قیاس با رژیم غذایی معمول غربی، 14درصد كمتر احتمال ایجاد اضافه وزن در فرد را دارد. در همین تحقیقات گروه پژوهشی مدعی شده‌اند، خوردن روزانه یك فنجان برنج و لوبیا می‌تواند به كاهش وزن شما كمك كند و احتمال اضافه وزن پیدا كردن شما در آینده را تا 23درصد كاهش دهد.



رژیم غذایی چاقی , رژیم غذایی مناسب , رژیم غذایی برای کاهش وزن

بهترین استارتر
  •  ژاپن: غذا را با سوپ شروع كن
بر اساس ‌آمار،‌ ژاپنی‌ها كمترین میزان چاقی را در جهان دارند (بر اساس‌ آمار وزارت بهداشت ژاپن میزان چاقی در این كشور كمتر از 5درصد كل جمعیت است.) رژیم غذایی سنتی ژاپنی یك رژیم غذایی سالم است كه بر پایه برنج، سبزی‌، ماهی‌تازه و سویا شكل گرفته و در آن شكر، قند و گوشت جای بسیار کمی دارد. در ژاپن، تنوع غذایی بسیار زیاد است و حتی ممكن است شما در یك وعده غذایی 10 مدل غذا بخورید و احتمال دارد یك ژاپنی طی یك روز 30 مدل غذای مختلف بخورد، اما آن‌ها از هر كدام از این غذاها مقدار بسیار كمی می‌خورند و این باعث می‌شود كه تمام مواد مورد نیاز به بدن برسد. ژاپنی‌ها یك ضرب‌المثل جالب در مورد غذا خوردن دارند: «سفره غذایی كه رنگ ندارد سفره خوبی نیست.» در واقع ژاپنی‌ها به طور معمول سفره‌های غذایی دارند كه در آن‌ها سبزی‌های سبز، زرد و قرمز جای دارند و این تنوع، یكی از رموز سلامتی آن‌هاست. شاید مهم‌ترین نكته غذایی ژاپنی‌ها این باشد كه آن‌ها وعده غذایی خود را با سوپ شروع می‌كنند كه بسیار كم‌كالری‌ است اما احساس سیری به فرد می‌دهد در نتیجه باعث می‌شود كمتر غذا بخورد. ژاپنی‌ها یك ضرب‌المثل جالب دیگر هم دارند و آن این است: «وقتی 80درصد احساس سیری كردی دیگر غذا نخور» این توصیه ساده هم از دیگر علت‌های چاق نبودن اکثر مردم ژاپن است.


ویدیو : چگونه مردمان جهان رژیم غذایی می گیرند ؟