چه نهادهای غیر دولتی از بیت المال سهم می برند؟+جدول : اخبار اقتصادی - چه نهادهای ...




اخبار اقتصادی - چه نهادهای غیر دولتی از بیت المال سهم می برند؟+جدول

در حالی که به نظر می‌رسد، نگاهی انقباضی بر لایحه بودجه سال 93 حکمفرماست اما دولت در کنار افزایش سهم شرکت‌های دولتی، حمایت خود از اشخاص حقوقی غیر دولتی را نیز فراموش نکرده و سهمی 190 میلیارد تومانی برای آنها در نظر گرفته است. نام این سازمان ها در بودجه مشخص شده است.

یکی از جداولی که کل لایحه بودجه را شامل می شود و همه ساله بحث های زیادی بر روی آن از سوی نمایندگان مجلس و اشخاص حقوقی مطرح می شود مربوط به کمک دولت به موسسات و اشخاص حوقوقی غیر دولتی است که امسال نیز در قالب جدول شماره 17 و با مبلغی حدود 190 میلیارد تومان به مجلس ارسال شده است.

به گزارش تانباک، در حالی که به نظر می‌رسد، نگاهی انقباضی بر لایحه بودجه سال 93 حکمفرماست اما دولت در کنار افزایش سهم شرکت‌های دولتی، حمایت خود از اشخاص حقوقی غیر دولتی را نیز فراموش نکرده و سهمی 190 میلیارد تومانی برای آنها در نظر گرفته است.

در بخش ردیف های متفرقه هزینه‌های دولت نام 51 سازمان و موسسه به چشم می‌خورد که طبق برنامه‌های قوه مجریه مبلغی در حدود 119 میلیارد تومان به عنوان کمک هزینه‌ی اعتبارات هزینه‌ای و 70 میلیارد تومان نیز در قالب اعتبارات دارایی‌های تملک سرمایه‌ای دریافت خواهند کرد.


در بین نهادهایی که با توجه به این بند از لایحه بودجه اعتبارات هزینه‌ای دریافت می‌کنند نام موسساتی چون سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بنیاد فرهنگی مهدی موعود، دایره المعارف بزرگ اسلامی، بنیاد حکمت اسلامی صدرا و بنیاد بین المللی غدیر دیده می‌شوند.

در کنار آن مبلغ هفت میلیارد و 200 میلیون نیز برای کمک به موسسات فرهنگی و دینی استان‌ها، یک میلیارد برای کمک به مرکز تربیت مدارس دینی مناطق محروم، یک میلیارد برای کمک به هیات رزمندگان اسلام و همچنین مبلغ 2.5 میلیارد تومان نیز برای کمک به اقلیت‌های دینی در نظر گرفته شده است.

در بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز که شامل طرح‌های عمرانی و گسترش برخی از اماکن هست نیز مبلغ 25 میلیارد تومان به شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه (کمک به تکمیل و تجهیز مصلی‌ها) ، مبلغ 25 میلیارد تومان به طرح زیارت (موضوع ماده 12 قانون برنامه پنجم توسعه)، مبلغ 20 میلیارد تومان مربوط به تکمیل طرح آستان مقدس حضرت امام(ره) مدنظر قرار گرفته است.

به این ترتیب در مجموع دولت در لایحه بودجه سال 93 که به مجلس ارائه شده است مبلغ 119 میلیارد و 500 میلیون تومان را جهت کمک به اعتبارات هزینه‌ای این 51 موسسه و همچنین مبلغ 70 میلیارد و 500 میلیون تومان را نیز جهت کمک به اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این نهادها اختصاص داده است.

این بخش از بودجه به دلیل ویژه گیهایی که دارد همواره از سوی موسسات و افراد نزدیک به دولت و یا افراد خاص مناشا چانه زنی و حتی در برخی از موارد ایجاد رانت به برخی از افراد می شود، البته در بودجه امسال این میزان از بودجه به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرده و بسیاری از افراد و نهادهای که در زمان احمدی نژاد در بودجه سال 92 اعتباراتی را دریافت کرده بودند از بودجه حذف شده است.

غلامرضا تاجگردون عضو کمیسیون تلفیق و نائیب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با تابناک در مورد جدول شماره 17 بودجه و کمک به موسسات غیر دولتی گفت: این جدول سال 91  در حدود 790 میلیارد تومان بوده و الان به حدود 190 میلیارد رسیده است. کاهش و ساماندهی این بودجه کار خوبی است که انجام شده است. شاید همچنان در آن خطاهایی وجود داشته باشد اما به مراتب بهتر از گذشته است.

وی در مورد دلیل پرداخت بودجه به این نهادها و اقدامات سازنده ای که می توانند داشته باشند گفت: آنهایی که شخصی بوده اند حذف شده اند اما چند مورد همچنان وجود دار از جمله موسسه آیت الله مصباح یزدی و چند نفر دیگر.

این نماینده در مورد بودجه هایی که از طرف وزارت خانه ها و سایر سازمانها به نهادهای غیر دولتی می شود گفت: بودجه اینها در این حد و اندازه نیست. شاید کل بودجه غیر شمول وزارت ارشاد 2 میلیارد تومان باشد اینها سازمانهایی هستند که بر اساس قانون می توانند کمک بگیرند. 0.5 درصد بودجه جاری، اعتبارات خارج از شمول است و سازمانها می توانند به افراد و یا سازمان هایی که در راستای اهداف سازمان می توانند کمک کنند پرداخت کنند.

وی در مورد شرایط شرایط سازمان هایی که شامل این کمک ها می شوند گفت: سازمانهایی که فعالیت گسترده دارند و مجوز فعالیت داشته باشند و کمیته ای متشکل از مجلس و ارشاد و سازمان مدیریت برای تعیین این سازمان ها تشکیل شده است.

تاجگردون در پاسخ به این سوال که آیا نزدیکی سازمانی به دولت می تواند عاملی برای قرار گرفتن سازمان در این فهرست شود گفت: من موسسه ای ندیده ام که به این دلیل در فهرست قرار گرفته باشد. همه نوع سازمانی در این فهرست وجود دارد.

 

نهادهای دولتی , مقایسه برند های بهداشتی جدول رده بندی dove ave , جدول با ارزش ترین برند ها

 

ثبت برند , المال , جدول لیگ برتر

 

جدول , برند , جدول پخش شبکه 3

 

انتخاب نام برند , برند سازی , قیمت دلار دولتی

 

جدول پخش شبکه نسیم , استعلام برند , ثبت برند تجاری  

 

 نرخ ارز دولتی , برند محبوب , جدول مدال المپیک 2016

اخبار اقتصادی - تابناک


ویدیو : چه نهادهای غیر دولتی از بیت المال سهم می برند؟+جدول