چادر زدن در برخی شهرها ممنوع شد : چادرزدن در پارك‌ها و معابر برخی شهرهای كشور ...


چادرزدن در پارك‌ها و معابر برخی شهرهای كشور ممنوع می‌شود. این كار برای ساماندهی وضعیت گردشگری و جلوگیری از ایجاد مزاحمت و بروز مشكل برای شهروندان این شهرها انجام خواهد شد. شرق: چادرزدن در پارك‌ها و معابر برخی شهرهای كشور ممنوع می‌شود. این كار برای ساماندهی وضعیت گردشگری و جلوگیری از ایجاد مزاحمت و بروز مشكل برای شهروندان این شهرها انجام خواهد شد.

 این خبر را روزگذشته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی كشور اعلام كرد. نوروز و كل ایام تابستان یا فرقی نمی‌كند كافی است دو روز تعطیلی پشت هم بیفتد، برخی شهرهای خوش‌آب‌وهوا و توریستی كشور چنان از گردشگران داخلی لبریز می‌شوند كه گاه در خیابان‌ها و پیاده‌روهای این شهر راه برای رفتن و جا برای سوزن‌انداختن پیدا نمی‌شود.

گاه شرایط بر شهروندان این شهرها چنان سخت می‌شود كه آرزوی زیستن در شهری بد آب‌وهوا می‌كنند. گردشگری را یكی از سودآورترین صنعت‌های دنیا می‌دانند، صنعتی پولساز و همیشه روبه‌رشد.

به همین دلیل هم بسیاری كشورهای جهان اهم برنامه‌هایشان را بر توسعه این صنعت بنا نهاده‌اند. در ایران اما بخش زیادی از گردشگران داخلی تفریح و گردش‌شان هیچ سودی برای دیگران ندارد، محل اقامتشان چادر مسافرتی و پارك و پیاده‌رو است، غذایشان را هم تا سرحد امكان با خود از خانه می‌آورند.

این‌طور كه می‌شود، برای شهر مقصد فقط ازدحام و پسماند زباله‌هایشان می‌ماند. به همین دلیل است كه در آن سوی ماجرا بسیاری از شهروندان شهرهای توریستی كشور چندان دلخوشی از روانه شدن سیل گردشگران به شهرشان ندارند.

 با این حال تجربه برخی شهرهای كشور كه برپایی چادر و اقامت گزیدن در پیاده‌رو و خیابان آنها ممنوع است نشان می‌دهد در غیر این صورت صنعت گردشگری راهی برای كسب درآمد و رونق اقتصادی و زیبایی شهر است، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، ویلاها و سوییت‌های اجاره‌ای همیشه مسافر دارند و از این راه شهر و شهروندان از گردشگران كسب منفعت می‌كنند.

روز گذشته «منوچهر جهانیان» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی كشور در نشستی خبری میزبان خبرنگاران رسانه‌های مختلف بود، در این نشست پرسش «شرق» در همین‌باره بود، آیا راهی برای كنترل این وضعیت و ساماندهی و بهبود وضعیت گردشگری این شهرها وجود ندارد.

 جهانیان این‌گونه پاسخ داد: «برای این كار برخی شهرهای كشور چادرممنوع خواهند شد، این شهرها تا چند وقت دیگر و پس از تعیین معاون گردشگری داخلی در معاونت گردشگری سازمان بررسی و اعلام خواهد شد، البته در ایام عیدنوروز این طرح در چند شهر مانند شهر شیراز اجرا شد و نتایج خوبی هم در پی داشت.»

 جهانیان همچنین بیان كرد: «طرح تابستانه از نیمه‌های خردادماه به تمام مدیران كل گردشگری 31 استان كشور ابلاغ شده است و تمامی اقداماتی كه در ستاد نوروزی باید انجام می‌شد در طرح تابستانه نیز لحاظ شده است. مانند خدمات‌رسانی مطلوب، برگزاری جشنواره‌ها و فراهم كردن شرایطی كه مسافران بتوانند از اسكان و پذیرایی در مكان‌های موقت استفاده كنند.

 به همین منظور از 10 روز قبل دفتر استانداردسازی خدمات گردشگری ناظران خود را به این مراكز فرستادند.» این مقام مسوول علاوه بر این در پاسخ به پرسش دیگر شرق مبنی بر اعلام آمار گردشگران خارجی ورودی به كشور در سه ماه اول سالی كه قرار است تا پایان آن 5/7میلیون گردشگر به كشور وارد شوند نیز گفت: «این آمارها هر سه‌ماه یك‌بار توسط پلیس مهاجرت اعلام می‌شود ما هم تا یك هفته دیگر آمار بهار 91 را به محض دریافت صادقانه اعلام خواهیم كرد.»

 وی ضریب اشغال هتل‌های كشور را 28 تا 40‌درصد اعلام كرد و گفت: «60‌درصد اتاق هتل‌ها خالی است.» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در این نشست خبری همچنین از خالی بودن 60‌درصدی اتاق هتل‌ها و ورود تنها یك‌هزار و 860 گردشگر چینی به كشور در سال گذشته خبر داد و گفت: «یك‌هزار و 860 گردشگر چینی در سال 90 به ایران آمده‌اند كه این مقدار در حال حاضر بسیار كم است، با این حال اگر خیلی تلاش كنیم شاید به آمار 50‌هزار نفری برسیم. براساس شناخت و مطالعه و میزان گردشگران ورودی بازارهای هدف را مشخص می‌كنیم كشور چین نیز یكی از بازارهایی است كه می‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی و بخشی از‌میلیون‌ها گردشگر خروجی آنها را جذب كنیم.

 علاوه بر این آموزش راهنمایان چینی‌زبان را آغاز كرده‌ایم و انتشار كتاب گردشگری چین را در دست داریم. همچنین بخش خصوصی ایران برای ورود گردشگران چینی، توافق‌هایی را انجام داده است.» جهانیان در ادامه گفت: « نشستی را با حضور وزرای گردشگری كشورهای راه ابریشم، سازمان جهانگردی UNWTO و كشورهای حاشیه دریای خزر در یكی، دو ماه آینده برگزار می‌كنیم.»

 وی از راه‌اندازی كارگروه گردشگری سازمان UNWTO خبر داد و گفت: «این كارگروه را به منظور ارتباط بیشتر با مسوولان گردشگری این سازمان و بسترسازی ورود 5/7‌میلیون گردشگر خارجی در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی راه‌اندازی كرده‌ایم.»

 آنگونه كه معاون گردشگری كشور خبر داده طالب ریفایی رییس سازمان بین‌المللی جهانگردی UNWTO به ایران پیشنهاد داده است با همكاری پنج همسایه دیگر دریای‌خزر برای رونق گردشگری دریایی در این منطقه اقدام كنند و همچنین اعلام آمادگی كرده است كه این نهاد بین‌المللی برای این كار حمایت‌های لازم از ایران و دیگر كشورها را انجام خواهد داد.  


ویدیو : چادر زدن در برخی شهرها ممنوع شد