پایان "امیدوار کننده" نخستین دور از مذاکرات صلح یمن در کویت : سازمان ملل اعلام ...



انجام پایان نامه , پایان نامه , نخستین ثبت

سازمان ملل اعلام کرد نخستین جلسه از مذاکرات انصارالله یمن و دولت مستعفی این کشور که در کویت آغاز شده در فضایی مثبت و امیدوارکننده پایان یافت و مذاکرات امروز (شنبه) پی‌گیری می‌شود.

به گزارش ایسنا ، به نوشته روزنامه رأی الیوم، نخستین جلسه مذاکرات صلح میان هیئت صنعاء متشکل از نمایندگان انصارالله و همپیمانان آن و هیئت دولت مستعفی یمن عصر روز جمعه با نظارت اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در کاخ "بیان" کویت برگزار شد.

این مذاکرات بر موضوع تثبیت آتش‌بس متمرکز بود و بحث‌های جدی و شدیدی میان دو طرف درباره جزئیات رخ داد اما آنها نتوانستند به حل و فصل نهایی برسند.

فرستاده سازمان ملل در این نشست پیشنهاد انتقال کمیته نظامی آتش‌بس از کویت به ریاض را داد اما نمایندگان علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن با این مسئله مخالفت کردند و در نتیجه بررسی این موضوع به جلسه بعد موکول شد.

از سوی دیگر الشیخ احمد اعلام کرد که مذاکرات روز جمعه مفید و سازنده بوده و مذاکره کنندگان درباره پنج بندی که در قطعنامه 2216 شورای امنیت آمده است، مذاکره خواهند کرد.

وی گفت: یمن در مرحله حساسی قرار دارد و ما نیاز به همکاری همگان داریم. وضعیت امنیتی در یمن به رغم برخی نقض‌ها به ویژه درگیری‌های تعز خوب است.

الشیخ احمد گفت: ما در جلسه امروز درباره تشکیل کمیته‌های محلی ناظر بر آتش‌بس در یمن صحبت کردیم. حدود 70 تا 80 درصد به آتش‌بس در یمن احترام گذاشته شده است.

جلسه نخست مذاکرات به بررسی و تدوین دستور کار مذاکرات و تشکیل کمیته‌های مشترک از سوی دو طرف برای بررسی مکانیزم اجرایی قطعنامه شورای امنیت متمرکز بود.

الشیخ احمد گفت: من موضع مثبتی را از سوی دو طرف احساس کردم. ما بیش از هر زمانی به صلح نزدیک‌ هستیم. اوضاع انسانی در یمن وارد مرحله سختی شده و نباید توافق برای پایان بحران را به تأخیر بیندازیم.

وزیر خارجه کویت نیز گفت: تنها مردم یمن بهای تأخیر در روند صلح را می‌پردازند.

دولت مستعفی یمن در این جلسه مدعی شد که انصاراالله و ارتش یمن 213 بار آتش‌بس را نقض کرده‌اند.

هیئت انصارالله و حزب کنگره ملی یمن وابسته به عبدالله صالح نیز گفتند که حملات ائتلاف سعودی علیه آن‌ها همچنان ادامه دارد و آن‌ها خواهان بررسی توافق سیاسی برای مرحله آتی پیش از آغاز بررسی مسائل امنیتی هستند اما هیئت دولت مستعفی با این مسئله مخالفت کرد.

هیئت صنعاء در این نشست بر تثبیت آتش‌بس به عنوان گامی برای پایان دادن به رنج مردم یمن و تقویت کمیته‌های محلی به عنوان گام اصلی برای موفقیت مذاکرات تأکید کرد.

قرار است ساعت 10 امروز (شنبه) جلسه بعدی مذاکرات میان دو طرف آغاز شود.


  اخبار  بین الملل  -  ایسنا  


ویدیو : پایان "امیدوار کننده" نخستین دور از مذاکرات صلح یمن در کویت