وقتی دستمزد «محمدرضا گلزار» از قیمت یک عروسک کمتر است! : کارگردان فیلم ...
کارگردان فیلم سینمایی «سیزده گربه روی شیروانی» درباره ساخت این فیلم گفت که به دلیل گران بودن کار با عروسک و اینکه هر عروسک حدود ۲ میلیون تومان قیمت داشته است، از بازیگرانی چون محمدرضا گلزار، مهناز افشار، محمدرضا شریفی نیا در این فیلم استفاده کرده اند.
علی عبدالعلی زاده در گفت و گو با خبرگزاری سینمای ایران با اشاره به ساخت فیلم « تارزن وتارزان» افزود : من سال ۷۹ فیلمنامه فیلم سینمایی عروسکی تارزن و تارزان را نوشتم و خیلی دوست داشتم کاراکتر اصلی آن را آقای اکبرعبدی بازی کند اما دوستانی بودند که خیلی مایل به حضور ایشان در این فیلم نبودند اما ما بعد از یکی دوماه که به دنبال انتخاب بازیگر بودیم دوباره به آقای عبدی رسیدیم و ایشان هم هنگامی که قصه را خواندند متوجه شدند کار یک کارترکیبی عروسکی زنده است لذا از فیلمنامه خیلی استقبال کردند بنابراین به دلیل حضور آقای عبدی و روحیه شاد و شنگولی که ایشان به گروه منتقل می کردند به ما خیلی خوش گذشت و ما سختی کار را احساس نمی کردیم البته ایشان به دلیل وضعیت نه چندان مالی فیلم مجبور شدند که در فیلم مشارکت مالی داشته باشند و به همین دلیل هنگام اکران شهرستانها ، همسفر ما به شهرهای مختلف بودند که استقبال خوبی هم درشهرستانها ازاین فیلم شد .
وی اضافه کرد : استقبالی که از فیلم «تارزن وتارزان» درشهرستانها و حتی تهران از فیلم شد واقعا باشکوه بود حتی به یاد دارم درسینمای استقلال تهران آنقدر استقبال ازفیلم زیاد بود که صف خرید بلیت فیلم تا کوچه بغلی سینما استقلال ادامه داشت و این وضعیت برای ما بسیارجالب بود حتی مدیرسینما استقلال به من پسربچه ای را نشان داد که ۱۷ باربرای دیدن این فیلم به این سینما آمده بود و این موضوع برای من خیلی جذاب بود حتی درسینما آسیا که بین تقاطع جمهوری و ولیعصر مستقراست و به لحاظ مکانی جای خوبی نیست و هیچگاه تا زمان اکران این فیلم فروش خوبی نداشت درزمان اکران تارزن وتارزان به فروش یک میلیون تومانی درروز رسید که با توجه به بهای بلیت آن زمان رقم بسیارخوبی بود .
این کارگردان فیلم های کودک با بیان اینکه برای ما که به همراه بچه ها فیلم را در سینماها می دیدیم خیلی جالب بود که بچه ها با فیلم ارتباط برقرار می کنند تصریح کرد : بعد ازموفقیت فیلم «تارزن و تارزان» ساخت فیلم عروسکی دیگری بنام «سیزده گربه روی شیروانی» به من پیشنهاد شد اما هنگامی که من فیلمنامه را مطالعه کردم به این نتیجه رسیدیم که ساختن شهرخروس ها و گربه ها آن هم به شیوه عروسکی هزینه زیادی می برد و با توجه به اینکه ساخت یک عروسک آن زمان ۲ میلیون تومان هزینه داشت از ساخت این فیلم به صورت عروسکی صرف نظرکردیم وبه سمت گریم سه بعدی رفتیم لذا بازیگرانی مثل آقای گلزار، شریفی نیا ، نواب صفوی یا خانم مهنازافشار و مریلا زارعی را برای کار دعوت کردیم و آقای معیریان هم بعد ازچندین ماه تست های مختلف سه بعدی برروی صورت آنها به یک فرم جدید رسید و چون این نوع گریم سابقه نداشت کارخیلی سختی هم محسوب می شد به طوری که گریم هر کدام از بازیگران حدود ۷ الی ۸ ساعت طول می کشید بنابراین کار به سمت علمی – تخیلی رفت و جزو اولین کارهای کودک بود که در ایران در این زمینه تجربه شده بود و همین کار باعث شد که من به سراغ استفاده از جلوه های ویژه کامپیوتری بروم و درکارهای بعدی خودم نیز از این تکنولوژی استفاده کنم.
کارگردان فیلم سینمایی «سرت بدزد رفیق» یادآور شد: آخرین فیلمی که من برای بچه ها درسینما کارکردم فیلم سینمایی «سرت بدزد رفیق» بود که این فیلم را با توجه به موفقیتی که فیلم «تارزن و تارزان» در سینماهای تهران بدست آورده بود ساختم اما این فیلم شاد و موزیکال را در ماه محرم اکران کردند و به ما گفتند این تنها فرصت اکران است لذا این فیلم سوزی باعث شد که من دیگر چندان رغبتی به ساخت فیلم کودک نداشته باشم. هرچند که به این دنیا بسیار علاقه مندم .
وی ادامه داد: یک زمانی خانواده ها برای دیدن فیلمهای کودک جلوی سینماها صف می کشیدند تا بلیت تهیه کنند اما دیگرازآن صفهای طویل خبری نیست البته علتش هم آن است که آن سالها مثل الان بازار ویدئو وماهواره آنقدرازطرف فیلمهای خارجی اشغال نشده بود اما دیگرخانواده ها دیدن فیلمهای سینمایی کودک را فراموش کردند .
این کارگردان فیلمهای کودک تصریح کرد : اگرچه به دلیل شرایط بد اکران فیلم سرت بدزد رفیق ؛ این فیلم نتوانست حتی یک دهم ازهزینه خود را جبران کند اما دربازار ویدئو موفق تربود ومعلوم بود که اگراین فیلم اکران خوبی می داشت مورد توجه زیادی ازمخاطبین قرارمی گرفت .
وی که سابقه ۶ سال حضور درشورای فیلمنامه کودک بنیاد فارابی را درپرونده کاری خود دارد به ساخت مجموعه عروسکی «دانی و من» درسال ۷۷ برای شبکه تهران اشاره کرد ویاد آورشد : این مجموعه یک کارعروسکی زنده بود که اولین تجربه من دراین عرصه محسوب می شد وخوشبختانه خیلی مورد استقبال قرارگرفت به طوری که مدیروقت شبکه تهران ازمن دعوت کرد که سری جدیدش را تولید کنم که سال ۷۸ سری دوم آن تولید شد اما دیگرازساخت فیلمها و مجموعه های عروسکی که مورد استقبال زیاد کودکان قرار بگیرد چندان خبری نیست.... / گزارش : خبرگزاری سینمای ایران
ویدیو : وقتی دستمزد «محمدرضا گلزار» از قیمت یک عروسک کمتر است!