وزیر بهداشت : دولت و مجلس برای "بیمه" و "منابع" نظام سلامت تصمیمی انقلابی بگیرند :



بیمه تکمیلی برای دارندگان بیمه سلامت , عکس برای بهداشت و سلامت , برای تعویض دفترچه بیمه سلامت چه باید کرد

وزیر بهداشت با اشاره به تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراکز درمانی و خطر بازگشت زیرمیزی، از دولت و مجلس خواست که درباره وضعیت بیمه‌ها و همچنین منابع مالی حوزه سلامت، تصمیمی انقلابی بگیرند.

به گزارش ایسنا ، دکتر سیدحسن هاشمی در همایش فرآیند قانون گذاری، الزامات و راهکارها و در جمع منتخبان مجلس دهم با اشاره به مشکل بیمه‌ها و مطالبات مراکز درمانی از آنها گفت: بیمه‌ها در طول 10 ماه گذشته پول پرداخت نکرده‌اند. وقتی بیمه پول ندهد چرخ داروخانه نمی‌چرخد و مراکز پزشکی بدهکار می‌شوند. در نهایت هم پزشک و پرستار ناراضی هستند. در این شرایط دوباره زیرمیزی و اتفاقات ناگوار رخ می‌دهد. باید برای بیمه و منابع مالی حوزه سلامت فکری شود و حق بیمه افزایش یابد یا برای منابع فکری کنیم.

وزیر بهداشت گفت: اعداد و ارقامی که از تریبون‌ها اعلام می‌کنند که در بودجه منابع بسیاری به وزارت بهداشت اختصاص داده شده است، درست نیست. یک بخشی از منابع مربوط به منابع حاصل از دریافت یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده است که این را مردم را پرداخت می کنند؛ پس چرا انقدر منت سر آنها می‌گذارید. منابع را پایدار کنیم و تکلیف بیمه را روشن کنیم. باید در این زمینه تصمیمی انقلابی گرفته شود.

هاشمی همچنین با بیان اینکه اقدامات رئیس جمهور در حوزه سلامت نسبت به سایر روسای جمهور متفاوت است، گفت: قرار است طبق سیاست های کلی ما در حوزه سلامت رتبه اول را داشته باشیم. در همین راستا امید به زندگی در 40 سال گذشته افزایش یافته و متوسط عمر حدوداً 63 تا 64 سال خواهد بود و از آن به بعد تا 74 سال زنده هستند که این با معلولیت و مشکلاتی همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه ایران نسبت به بسیاری از کشورها از لحاظ داشتن پزشک شاخص کمتری دارد، گفت: کشورهایی همچون گرجستان، ترکمنستان و اردن از ما بالاتر هستند و بعد از ما پاکستان، عراق و افغانستان هستند. از لحاظ پرستار نیز در وضعیت مناسبی قرار نداریم. شاخص تخت بیمارستانی نیز به ازای هر هشت نفر یک تخت بیمارستانی وجود دارد و وضعیت بیمارستان ها مطلوب نیست. بیش از 50 درصد بیمارستان‌ها فرسوده بوده و یا عمر بالای 50 سال دارند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سهم سلامت از تولید ناخالص ملی طی سال‌های 89 تا 92 کاهش داشته است، گفت: در طرح تحول سلامت وضعیت بهبود یافته به طوری که سهم پرداختی مردم برای درمان از 60 درصد به 40 درصد رسیده است که باز هم ما قبول داریم این میزان زیاد است.

وی با بیان اینکه برای کاهش پرداختی های مردم جهت هزینه‌های سلامت، باید افزایش منابع یا افزایش حق بیمه در نظر گرفته شود، گفت: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که پرداختی ها برای خدمات سلامت از جیب مردم بسیار بالاست و این هزینه باعث فشار به مردم می شود. هزینه های کمرشکنی که ممکن است به دلیل مبتلا شدن فرد از یک خانواده به مریضی، آن خانواده را به زیر خط فقر بکشاند، چون خانواده مجبور است برای تامین هزینه های درمان، زندگی اش را بفروشد. اکنون 700 هزار نفر زیر خط فقر به خاطر هزینه های ناشی از بیماری هستند.

هاشمی با بیان اینکه با اجرای طرح تحول سلامت 11 میلیون نفر بیمه شدند، گفت: در طرح تحول پرداخت از جیب در زمان بستری از 37 درصد به 6 درصد در شهرها و سه درصد در روستاها کاهش یافت و تلاش شد تعداد پزشکان بویژه در مناطق محروم افزایش یابد. طرح تحول از تابستان 92 شروع شد. آن زمان طبق برنامه، دولت به دنبال حذف یارانه نقدی و پرداخت آنها به افراد نیازمند بود تا بخشی از درآمد آن را صرف بهداشت و درمان کند اما در نهایت به دلیل اختلاف نظر بین دولت، مجلس و برخی بزرگان، یارانه نقدی حذف نشد و دولت نیز نمی تواند طرح تحول سلامت را که اجرای آن را آغاز کرده بود، متوقف کند.

وی افزود: در چنین شرایطی، دولت امید به سرانجام مذاکرات داشت ولی از طرف دیگر قیمت نفت به یک سوم کاهش پیدا کرد که این چالش ها پیش روی طرح تحول سلامت قرار گرفت. با تمامی این مشکلات وزارت بهداشت این طرح را اجرایی کرد و اکنون طبق نظرسنجی ها بالاترین رضایتمندی را مردم از این وزارتخانه دارند.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات دولت در وزارت بهداشت بی نظیر بود، گفت: در طول 35 سال گذشته تنها در روستا، خانه بهداشت وجود داشت و این خدمات در حاشیه شهرها ارائه نمی‌شد. برای اولین بار دولت این خدمات را در حاشیه شهرها ارائه کرد. طرح تحول سلامت مربوط به کل نظام است و تمامی تلاشش را برای حمایت از محرومان، مستضعفان و نقاط محروم به کار برده و سرمایه اجتماعی برای نظام درست کرده است. در چنین شرایطی متاسفانه تبلیغات سوئی علیه جامعه پزشکی در رسانه ملی و برخی رسانه‌ها صورت می گیرد که یک دلیل آن ایجاد شکاف بین گروه‌های مختلف است و این تبلیغات دروغ است.

وزیر بهداشت در پایان گفت: اگر پزشکی زیرمیزی می‌گیرد، نباید آن را به کل جامعه پزشکی تعمیم داد کما اینکه معلمی را می‌شناسم که ساعتی یک و نیم میلیون تومان حق التدریس می گیرد کمااینکه ممکن است تعداد چنین معلمانی به 10 یا 20 نفر هم نرسد و قطعا نباید این موضوع را به کل معلمین تسری داد.
 


ویدیو : وزیر بهداشت : دولت و مجلس برای "بیمه" و "منابع" نظام سلامت تصمیمی انقلابی بگیرند