واقعا یارانه نقدی برای دولت مصیبت است؟ : دبیر سابق ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره ...


دبیر سابق ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره موضع پرداخت یارانه نقدی می‌گوید: هدفمندی یارانه‌ها نه تنها برای دولت هزینه‌ای در بر ندارد که دولت یک و نیم برابر پیش‌بینی بودجه‌ از افزایش قیمت حامل‌ها و فروش آن درآمد دارد. او معتقد است هدفمندی دکان درآمدزایی دولت است و در این رابطه‌ واقعیت‌ها نادیده گرفته می‌شود. سایت اصولگرای صراط نیوز نوشت: دبیر سابق ستاد هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید: هدفمندی یارانه‌ها نه تنها برای دولت هزینه‌ای در بر ندارد که دولت یک و نیم برابر پیش‌بینی بودجه‌ از افزایش قیمت حامل‌ها و فروش آن درآمد دارد. او معتقد است هدفمندی دکان درآمدزایی دولت است و در این رابطه‌ واقعیت‌ها نادیده گرفته می‌شود.

محمدرضا فرزین در بخشی از گفت و گویی با «فارس» به درآمد دولت از هدفمندی یارانه ها اشاره می کند.

بر اساس استدلال دبیر سابق ستاد هدفمندی یارانه‌ها دولت از تفاوت قیمت سوخت به واسطه طرح هدفمندی، درآمدی بیش از آنچه به عنوان یارانه نقدی می پردازد، به دست می آورد.

این اظهارات در حالی است که پیشتر مسئولان اقتصادی دولت روحانی، از پرداخت یارانه نقدی با عنوان "مصیبت" یاد کرده بودند.

بخشی از گفت و گوی فرزین به شرح زیر است:


درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها چقدر است؟


فرزین: حامل‌های انرژی هر کدام قیمتی داشته و با اجرای قانون افزایش یافته است. قاعدتا ما‌به التفاوت ناشی از اجرا، درآمد هدفمندی محسوب می‌شود،اما اینکه کل درآمد چگونه تخصیص یابد بستگی به قانون بودجه داشت. امسال بعد از گام سوم اصلاح حامل‌های انرژی محاسبات نشان می‌دهد مابه‌التفاوت درآمدهای ناشی از اصلاح قیمت‌ها گندم، آب، گاز با درآمدی که سال 89 کسب می‌شد 70 هزار میلیارد تومان است. سال 89 بنزین 100 تومان بوده اکنون هزار تومان است که به سال پایه این درآمد کسب شد. اگر قیمت‌های سال 89 و 94 گرفته شود براساس مصرف مابه‌التفاوت آن 70 هزار میلیارد تومان است پس اجرای قانون برای دولت درآمد داشته است.

دولت با این پول چه کار می‌کند؟

فرزین: حدود 41 هزار میلیارد تومان به مردم می‌پردازد. بخشی از این درآمد تحت عنوان مالیات ارزش افزوده جزء درآمدهای سازمان مالیاتی است. طبق قانون مالیات ارزش افزوده مالیات بنزین 30 درصد، 10 درصد عوارض، 20 درصد مالیات بوده علاوه برآن 14.5 درصد سهم وزارت نفت است. همچنین 10 درصد گازوئیل و 10.3 درصد نفت کوره، عوارض است. نزدیک به 7 هزار میلیارد تومان درآمد مالیات دولت از این محل-هدفمندی- است. بخشی براساس 14.5 درصد که باید پرداخت شود بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان به وزارت نفت می‌رود.

در بودجه 94 هر فردی شلنگی به درآمدهای هدفمندی زده است تبصره 2 بند (د) بودجه رقم 21 هزار میلیارد ریال عوارض گاز تعیین شده که 14800 میلیارد ریال برای شرکت نفت، 4200 میلیارد ریال تجهیز مدارس و 2 هزار میلیارد ریال آن برای آموزش و پرورش، تبصره 2 بند (هـ) برای نوسازی و توسعه خطوط لوله نفت خام 5 درصد، تبصره 9 بند «هـ» آب‌بها تا سقف 390 میلیارد صرف آب‌رسانی و بند (ز) 30 ریال عوارض برق به حساب خزانه واریز شود. این پول‌ها ناشی از فروش حامل‌های انرژی است پس درآمد هدفمندی است. از این 70 هزار میلیارد تومان عملا نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان به گونه‌ای بابت سایر هزینه‌های دولت به خزانه واریز می‌شود. بنابراین دولت سر سفره هدفمندی است و نه هدفمندی سر سفره دولت.


ویدیو : واقعا یارانه نقدی برای دولت مصیبت است؟