همه چیز درباره ترک‌های پوستیِ بارداری : یكی از مشكلاتی كه خانم‌های باردار با ...


یكی از مشكلاتی كه خانم‌های باردار با آن روبه‌رو می‌شوند ترك‌های پوستی است. این ترك‌ها چطور از بین می‌روند؟ مجله زندگی ایده آل - سارا میرشجاعی: بارداری با تمام شیرینی‌ها و لحظات زیبای خودش عوارضی هم به دنبال دارد. مسلما كسی كه بارداری را به خاطر به دنیا آوردن فرزند تجربه می‌كند، عوارض و سختی‌های آن را نیز به جان می‌خرد.

اما گاهی این عوارض فقط به همان دوران بارداری محدود نمی‌شود و تا مدت‌ها و حتی تا پایان عمر باقی می‌ماند. اضافه‌وزن، شل شدن عضلات و... از جمله این عوارض هستند اما یكی از عوارضی كه بسیاری از خانم‌ها پس از بارداری تا مدت‌ها و گاهی تا پایان عمر با آن دست و پنجه نرم می‌كنند، ترك‌های پوستی است که به آنها «استریا» می گویند. اگر شما هم قصد دارید یك كوچولو به جمع خانواده خود اضافه كنید این مطلب را بخوانید. دكتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو درباره این موضوع اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد.

مادر درباره بارداری , همه چیز درباره دوران بارداری , صفحات اینستاگرام درباره ی بارداری

علت به وجود آمدن ترك‌های پوستی بارداری

ترك‌های پوستی كه به دنبال بارداری در ناحیه شكم خانم‌ها به وجود می‌آید، در حقیقت یكی از عوارض بارداری است. ترك‌های بارداری هم مشابه ترك‌های دیگر پوستی در اثر افزایش حجم در نواحی مختلف بدن اتفاق می‌افتد.

به این معنی كه وقتی اندازه حجم در ناحیه‌ای از بدن افزایش می‌یابد، پوست نمی‌تواند به سرعت و هماهنگ با افزایش حجم، اتساع پیدا كند. بنابراین دچار كشیدگی بیش از حد توان خود می‌شود. همین كشیدگی بیش از حد منجر به ترك‌های پوستی می‌شود. در واقع بین الیاف ارتجاعی و كلاژن‌ها كه سبب استحكام پوست می‌شوند، فاصله به وجود می‌آید.

چه كسانی بیشتر در معرض ترك‌ها قرار دارند؟

خانم‌های باردار، ورزشكارانی كه بدنسازی انجام می‌دهند، برخی بیماری‌ها كه چاقی مفرط به دنبال دارند، افرادی كه در سن بلوغ هستند و رشد ناگهانی قد و... را تجربه می‌كنند از جمله افرادی هستند كه بیشتر در معرض ترك‌های پوستی قرار دارند اما در میان خانم‌های باردار هم همه افراد به یك میزان دچار ترك‌های پوستی نمی‌شوند. برخی افراد بیشتر و شدیدتر این ترك‌های پوستی را تجربه می‌كنند و برخی دیگر كمتر و خفیف‌تر دچار این عارضه می‌شوند.

جنس پوست در این زمینه نقش مهمی دارد. خانم‌هایی كه به‌طور ژنتیكی مستعد ترك‌های پوستی هستند مسلما این عارضه برایشان شدیدتر رخ می‌دهد. به علاوه اندازه جنین و تعداد آن هم در این قضیه موثر است؛ مثلا خانم‌هایی كه جنین درشت‌تری دارند یا دوقلو باردار هستند ممكن است ترك‌های بیشتری داشته باشند.

آیا راهی برای پیشگیری وجود دارد؟

باید بدانید كه برخی تبلیغات راجع به پیشگیری از ترك‌های پوستی در دوران بارداری وجود دارد و محصولاتی را برای پیشگیری از این عارضه معرفی می‌كنند. این محصولات می‌تواند انواع و اقسام كرم‌ها یا پمادها را شامل شود كه تاثیرات اعجاب‌انگیزی هم درباره آنها گفته می‌شود.

باید بدانید هیچ مستندات علمی دربار تاثیرگذاری این كرم‌ها یا پمادها كه در تبلیغات از آنها صحبت می‌شود، وجود ندارد. به علاوه هیچ آزمایشی انجام نگرفته كه نشان دهد آیا كرم‌ها یا محصولاتی كه برای پیشگیری از ترك‌های پوستی معرفی می‌شوند واقعا تاثیر دارند یا نه. به‌طور كلی تاكنون روشی قطعی برای پیشگیری از این ترك‌های پوستی به وجود نیامده است. به علاوه روش‌های درمان هم 100درصد قطعی نیست.

 با این حال در بسیاری از مواقع این ترك‌ها پس از چند ماه و به مرور زمان كم‌كم بهبود می‌یابد و ظاهر آن كمتر مشخص خواهد بود. ترك‌های پوستی بارداری به هرحال به علت افزایش حجم شكم به وجود خواهد آمد و به نظر نمی‌رسد راه قطعی برای پیشگیری وجود داشته باشد.

درباره عرق کردن در دوران بارداری بدانید , نکاتی درباره رانندگی کردن در دوران بارداری , بارداری هفته به هفته

چطور درمان می‌شود؟

در برخی از خانم‌ها بعد از بارداری به‌طور خود به خود این ترك‌ها از بین می‌رود و محو می‌شود اما در برخی دیگر این ترك‌های پوستی باقی می‌ماند و ماندگار می‌شود. برای درمان، بهتر است در مراحل اولیه كه ترك‌ها هنوز قرمزرنگ هستند اقدام شود. در این زمان با استفاده از لیزردرمانی و برخی كرم‌هایی كه با نام «كرم‌های ضدترك بارداری» به فروش می‌رسند می‌توان تا حدی درمان را انجام داد. البته در همین زمان هم ممكن است نتیجه درمان قطعی و صددرصد نباشد. اما به هرحال ظاهر این ترك‌ها بهتر از قبل خواهد بود. اگر ترك‌ها از مراحل اولیه گذشته و ظاهر سفیدرنگ به خود بگیرند؛ دیگر تقریبا نمی‌توان كاری برای بهبودی آنها انجام داد.

نكته مهم دیگر این است كه این ترك‌ها درمان قطعی ندارند. در واقع همه درمان‌ها بین 30 تا 40 درصد و در بهترین حالت 60 تا 70 درصد بهبودی نسبی دارد. درمان دارویی كمتر از لیزر جواب می‌دهد.

اگر می‌خواهید لیزردرمانی كنید

برای استفاده از لیزردرمانی معمولا ابتدا یك قسمت را به صورت تست امتحان می‌كنیم. به این معنی كه ابتدا یك قسمت از پوست ترك خورده را لیزردرمانی می‌كنیم و پس از چند هفته نتیجه درمان را ارزیابی می‌كنیم. اگر درمان موثر واقع شده باشد، آن را برای سایر نواحی هم به كار می‌بریم.

در غیر این صورت متوجه می‌شویم كه لیزردرمانی درباره آن فرد خاص جواب نمی‌دهد و باید به كرم‌های ضدترك بسنده كنیم. اگر بخواهیم لیزردرمانی را برای درمان ترك‌های بارداری انجام دهیم به‌طور میانگین به 4 تا 5 جلسه لیزر نیاز است.

كرم‌ها را با نظر پزشك بخرید

اگر می‌خواهید برای بهبود ترك‌های پوستی ناشی از بارداری از كرم استفاده كنید حتما بروشور داخل بسته‌بندی را مطالعه كنید. این كرم‌ها گاهی با هدف درمان و گاهی هم با هدف پیشگیری تجویز می‌شوند.

در صورتی كه می‌خواهید از این كرم‌ها برای پیشگیری استفاده كنید باید بدانید برخی از این كرم‌ها ممكن است برای خود دوران بارداری مضر باشند و حساسیت ایجاد كنند؛ بنابراین اگرچه برخی از این محصولات را بدون نسخه هم ارائه می‌دهند اما برای اطمینان بیشتر قبل از استفاده حتما با پزشك مشورت كنید. اگرچه استفاده از كرم‌های ضدترك نسبت به لیزردرمانی تاثیر كمتری دارد اما می‌تواند در بهبود وضعیت و كم كردن ظاهر پوست و همچنین به اثرگذاری لیزر كمك كند. بنابراین با استفاده از این محصولات می‌توانید تا حدی نتیجه بگیرید.

درباره ما , بارداری , علایم بارداری

ظاهر این ترك‌ها را بشناسید

ترك‌های پوستی دوران بارداری در مراحل اولیه، قرمز یا مایل به ارغوانی هستند. كم‌كم با گذشت زمان رنگ این ترك‌ها روشن‌تر شده و به رنگ نواحی اطراف در می‌آید. به علاوه گاهی ممكن است این ترك‌ها رنگ سفیدتر و روشن‌تر از سایر نواحی داشته باشد. این ترك‌ها هیچ گونه درد، عارضه یا خطری ندارند و فقط به لحاظ زیبایی برای خانم‌ها مساله‌ساز هستند.


ویدیو : همه چیز درباره ترک‌های پوستیِ بارداری