مواد غذایی بین زلزله زدگان توزیع شد :   دولت «هائیتی» از دستگیری و اخراج وكیل ...



 

دولت «هائیتی» از دستگیری و اخراج وكیل تبعه این كشور به اتهام رشوه گرفتن از ۱۰ آمریكایی محبوس در این كشور خبر داده و اعلام كرد: این ۱۰ نفر كه به جرم تلاش برای خارج كردن كودكان این كشور زلزله‌زده توسط پلیس دستگیر شده بودند، قصد داشتند با استفاده از این وكیل خائن خود را از شر اتهامات وارده برهانند.


این وكیل «هائیتیایی» كه «ادوین كوغ» نام دارد، متهم است كه از این ۱۰ آمریكایی مبلغ ۶۰ هزار دلار به صورت نقدی دریافت كرده تا از این افراد را كه با عنوان امدادرسان از جانب كلیسایی در آمریكا به «هائیتی» وارد شده و در نهایت قصد داشتند كودكان یتیم این كشور بحران زده را بدون مدارك لازم از كشور خارج كنند، از اتهامات وارده برهاند، اما این وكیل در دفاعیات خود عنوان كرده بود كه این مبلغ همان دستمزد است كه از جانب خانواده‌ این ۱۰ نفر آمریكایی محبوس در این كشور به حسابشان واریز شده و او این اتهام را قبول ندارد.



«ادوین كوغ» در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود كه من به مدت چهار شبانه روز برای رفع اتهام این ۱۰ نفر كاری كردم. این مبلغ حق من است و من اصلا در مورد مساله رشوه گرفتن اطلاعی ندارم.



«یورگ پوئلو» ـ وكیل مدافعی از جمهوری دومینیكن ـ در این باره تصریح كرد: «كوغ» برای این كار تنها ۱۰ هزار دلار خواسته بود، اما پس از این كه متوجه اوضاع شد، هر روز درخواست مبلغ بیشتری را داد و در نهایت قرار شد تا خانواده‌ این ۱۰ آمریكایی محبوس در «هائیتی» برای این منظور ۶۰ هزار دلار در نظر بگیرند.



این در حالیست كه «كارلوس كاستیلو» ـ كنسول جمهوری دومینیكن در «هائیتی» ـ اعلام كرده بود كه من ۲۹ ژانویه به رییس گروه آمریكایی هشدار داده بودم كه در صورت نداشتن مدارك لازم نمی‌توانند كودكان را از این كشور خارج كنند، اما آن‌ها اصلا توجهی نكردند.



این گروه ۱۰ نفره به رهبری «لورا سیلسبی» كه از ایالت «آیداهو» در آمریكا در «هائیتی» به سر می‌بردند به خانواده‌های بازمانده از زمین لرزه ۱۲ ژانویه امیدواری داده بودند كه كودكانشان را به كمپ‌هایی در جمهوری دومینیكن برده و برای آن‌ها وضعیت مناسبی را فراهم می‌كنند تا زندگی راحت‌تر و بهتری را داشته باشند.



در گزارش اخیر نمایندگان و فعالان سازمان ملل متحد در «هائیتی» همچنین این موضوع مشخص شد كه زنان در این كشور قربانیان اصلی قاچاقچیان سوء‌استفاده‌گران محسوب می‌شوند.


در این گزارش آمده است كه مردان و پسران جوان به ویژه آنان كه از زندان‌های تخریب شده بر اثر زمین لرزه گریخته‌اند در اطراف كمپ‌ها و چادرها پرسه می‌زنند و باعث ایجاد مزاحمت برای زنان و دختران می‌شوند.



مردان خانواده‌های «هائیتی» فوت كردند و زنان روز خود را با ترس سپری می‌كنند.



گزارش‌ها از افزایش میزان خشونت جنسی در این كشور خبر می‌دهد در حالی كه بیش از ۲۰ هزار نفر نیروی ارتش آمریكا و نیروی امنیتی سازمان ملل متحد در این كشور حضور دارند، اما تاكنون پس از گذشت ۲۵ روز از وقوع زمین لرزه خانمان برانداز هنوز آرامش و امنیت به این كشور بازنگشته است.



هنگامی كه شب فرا می‌رسد، مردان مزاحم حمله‌ور می‌شوند و این تنها زنان و دختران هستند كه مورد خشونت قرار می‌گیرند.



مردان و پسران جوان از هر فرصتی برای آسیب رساندن و حمله به زنان و دختران استفاده می‌كنند.



«ماری لورنس جاسلین لاشر» ـ وزیر ارتباطات و اطلاعات «هائیتی» ـ اخیرا اعلام كرده بود كه دولت می‌داند چه وضعیت خطرناك و بحرانی جان زنان، كودكان و دختران را تهدید می‌كند، اما اولویت با تهیه غذا و دارو است.



گروه‌های امدادرسان نیز قصد دارند كمپ‌هایی مختص زنان بنا كنند، اما عملی شدن این برنامه زمان می‌برد، چرا كه تعداد چادرها بسیار كم است، اما بی‌خانمانان كه اكثریت آن‌ها را زنان و كودكان تشكیل می‌دهند، بسیار زیاد است.



مردان و پسران با چاقو زنان و دختران را تهدید می‌كنند. كوپن‌های آذوقه آن‌ها را به زور غصب و به آن‌ها تجاوز و حتی در برخی موارد مشاهده شده كه زنان و دختران را كتك می‌زنند.



البته باید به این نكته اشاره كرد كه در جامعه پیشین «هائیتی»، زنان در درجه دوم قرار داشتند. به طوری كه بر اساس قانون این كشور، سن ازدواج ۱۵ برای زنان و ۱۸ برای مردان است و حتی ازدواج در سنین پایین‌تر هم امكان دارد.



میزان تجاوز در این كشور حوزه دریای كارائیب هم بسیار زیاد است و قانون رسمی برای مجازات فرد متجاوز وجود ندارد.



به طوری كه ماه‌ها پس از افزایش خشونت به دلیل عزل «ژان برتنارد آریستاید» ـ رییس جمهوری پیشین «هائیتی» ـ در سال ۲۰۰۴ میلادی بسیاری از زنان مورد تجاوز قرار گرفته و به همین دلیل بود كه خشونت‌ها و درگیری‌های میان پلیس و طرفداران و مخالفان این رییس جمهوری و شورشیان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد به وقوع پیوست.



«ملانی بروكز» ـ یكی از نمایندگان حافظ زنان ـ در این باره می‌گوید: زنان پیش از وقوع زمین لرزه مورد ظلم و تجاوز قرار می‌گرفتند. هم اكنون نیز همین وضعیت را دارند ما باید برای كمك به آن‌ها تمام تلاش خود را به كار ببریم.



در گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین به كمك‌های ۲۵ روز اخیر در «هائیتی» اشاره شده است، به طوری كه طی این مدت بیش از ۶۰ میلیون كیلوگرم مواد غذایی در میان ۱۶۵ هزار سكنه بر جای مانده از زمین لرزه در این كشور توسط نیروهای امدادرسان و داوطلب تقسیم شده است.



گروه هفت ـ هفت كشور مهم صنعتی جهان ـ اعلام كردند كه صنعتی را برای كمك به بازسازی سریع این كشور بحران زده تاسیس می‌كنند.



بانك جهانی نیز طی بیانیه‌ای اعلام كرد كه ۱۰۰ میلیون دلار برای كمك این كشور در نظر گرفته است.



بر اساس آمارها و گزارشات موجود، بر اثر وقوع زمین لرزه هفت ریشتری در ۱۲ ژانویه در «هائیتی» تاكنون ۲۱۲ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و یك میلیون نفر مجروح و همچنین از ۹ میلیون سكنه این كشور سه میلیون بی خانمان هستند كه اكثرشان در پایتخت این كشور اسكان داده شدند.

 

 

 

 


ویدیو : مواد غذایی بین زلزله زدگان توزیع شد